معرفت، سال بیست و پنجم، شماره ششم، پیاپی 225، شهریور 1395، صفحات 119-

    اندیشه‏ هاى کلامى اهل حدیث سیستاناز آغاز پیدایش تا پایان قرن پنجم

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    محمدرضا پیری / *کارشناس ارشد - رشته علوم حدیث، دانشگاه قرآن و حدیث / piry313@yahoo.com
    چکیده: 
    سیستان یکى از مناطق محورى و مهم حضور اندیشمندان اهل حدیث در قرون آغازین هجرى است. بعضى از اینعالمان داراى آثار کلامى یا داراى آثار حدیثى بوده‏ اند که با رویکرد کلامى ـ اعتقادى احادیث را نقل مى‏ کرده‏ اند، دراین بررسى، سیر تاریخى اندیشه‏ هاى کلامى اهل حدیث در سیستان، از آغاز پیدایش تا پایان قرن پنجم بررسى شدهاست. از یافته‏ هاى این پژوهش چنین برمى‏ آید که در سده اول و دوم هجرى، اهل حدیث سیستان اندیشه کلامىمنسجمى نداشتند، ولى در قرن سوم با حضور عثمان‏ بن سعید دارمى و ابوداود سجستانى، این مکتب رشد یافت. درقرن چهارم، مکتب اهل حدیث سیستان به وسیله ابوسلیمان خطابى بستى و ابن ابى‏ داود، به اوج فعالیت کلامى‏ اشرسید و قرن پنجم این اندیشه به وسیله ابونصر سجزى تقویت شد. روش تحقیق در این پژوهش توصیفى ـ تحلیلىاست. موضوع با بررسى کتب کلامى، تاریخى، رجالى و حدیثى آغاز مى‏ گردد و سپس با ارزیابى و تحلیل داده‏ هاىموجود، به کشف جریان‏ هاى فکرى اهل حدیث این دیار مى‏ پردازد.  
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال بیست و پنجم ـ شماره 225 (ویژه کلام)

    محمدرضا پیرى / دانشجوى دکترى مدرسى معارف اسلامى گرایش مبانى نظرى اسلام دانشگاه قم   piry313@yahoo.com

    دریافت: 23/11/94               پذیرش: 16/4/95

     

    چکیده

    سیستان یکى از مناطق محورى و مهم حضور اندیشمندان اهل حدیث در قرون آغازین هجرى است. بعضى از اینعالمان داراى آثار کلامى یا داراى آثار حدیثى بوده‏ اند که با رویکرد کلامى ـ اعتقادى احادیث را نقل مى‏ کرده‏ اند، دراین بررسى، سیر تاریخى اندیشه‏ هاى کلامى اهل حدیث در سیستان، از آغاز پیدایش تا پایان قرن پنجم بررسى شدهاست. از یافته‏ هاى این پژوهش چنین برمى‏ آید که در سده اول و دوم هجرى، اهل حدیث سیستان اندیشه کلامىمنسجمى نداشتند، ولى در قرن سوم با حضور عثمان‏ بن سعید دارمى و ابوداود سجستانى، این مکتب رشد یافت. درقرن چهارم، مکتب اهل حدیث سیستان به وسیله ابوسلیمان خطابى بستى و ابن ابى‏ داود، به اوج فعالیت کلامى‏ اشرسید و قرن پنجم این اندیشه به وسیله ابونصر سجزى تقویت شد. روش تحقیق در این پژوهش توصیفى ـ تحلیلىاست. موضوع با بررسى کتب کلامى، تاریخى، رجالى و حدیثى آغاز مى‏ گردد و سپس با ارزیابى و تحلیل داده‏ هاىموجود، به کشف جریان‏ هاى فکرى اهل حدیث این دیار مى‏ پردازد.

     

    کلیدواژه‏ ها: سیستان، اهل حدیث، اندیشه‏ هاى کلامى، آثار کلامى، جهمیه.

     


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    پیری، محمدرضا.(1395) اندیشه‏ هاى کلامى اهل حدیث سیستاناز آغاز پیدایش تا پایان قرن پنجم. ماهنامه معرفت، 25(6)، 119-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمدرضا پیری."اندیشه‏ هاى کلامى اهل حدیث سیستاناز آغاز پیدایش تا پایان قرن پنجم". ماهنامه معرفت، 25، 6، 1395، 119-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    پیری، محمدرضا.(1395) 'اندیشه‏ هاى کلامى اهل حدیث سیستاناز آغاز پیدایش تا پایان قرن پنجم'، ماهنامه معرفت، 25(6), pp. 119-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    پیری، محمدرضا. اندیشه‏ هاى کلامى اهل حدیث سیستاناز آغاز پیدایش تا پایان قرن پنجم. معرفت، 25, 1395؛ 25(6): 119-