معرفت، سال بیست و پنجم، شماره هفتم، پیاپی 226، مهر 1395، صفحات 47-

    قانون و مبانى هستى شناختى آن در فلسفه سیاسى شهید صدر

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    منصور شاطری / *کارشناس ارشد - علوم سیاسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / yaskarbala1391@yahoo.com
    محسن رضوانی / *دانشیار - گروه علوم سیاسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / Rezvani151@Yahoo.com
    چکیده: 
    قانون یکى از اصلى ترین موضوعات فلسفه سیاسى به شمار مى آید. ارائه قوانین منسجم و کامل یکى از  معیارها و راهکارهاى ارزیابى یک فلسفه سیاسى مطلوب به شمار مى آید. قوانینى کامل و خوب هستند که از  یک سو، همه عرصه هاى جامعه سیاسى را دربر بگیرند، و از سوى دیگر، منطبق بر هستى شناسى و  انسان شناسى واقعى باشند. در این پژوهش انواع قوانین در نظام سیاسى اسلام از منظر شهید سیدمحمدباقر  صدر بررسى شده است. در عرصه حکومتى، قوانین ثابت اسلام، داراى نظام واره اى ثابت و منطبق بر  ویژگى هاى ثابت عالم هستى بوده، نیز داراى ویژگى متغیر و منطبق با شرایط متغیر زمانه است. این  ویژگى ها سبب شده است قوانین اسلام مبتنى بر مهم ترین مبانى خداشناسى و انسان شناسى باشند و داراى  ویژگى همه زمانى و همه مکانى و جامعیت باشند. قوانین اسلام به سبب تطابق با قوانین طبیعت و هستى و نیز  به سبب انطباق با قوانین فطرى انسان، مطلوب ترین و جامع ترین قوانین به شمار مى آیند.  
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال بیست و پنجم ـ شماره 226 (ویژه علوم سیاسى)

    منصور شاطرى / کارشناش ارشد علوم سیاسى مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى قدس سره        hakarbala1391@yahoo.com

    محسن رضوانى / استادیار گروه علوم سیاسى مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى قدس سره        rezvani@yahoo.com

    دریافت: 6/5/94               پذیرش: 15/11/94

     

    چکیده

    قانون یکى از اصلى ترین موضوعات فلسفه سیاسى به شمار مى آید. ارائه قوانین منسجم و کامل یکى از  معیارها و راهکارهاى ارزیابى یک فلسفه سیاسى مطلوب به شمار مى آید. قوانینى کامل و خوب هستند که از  یک سو، همه عرصه هاى جامعه سیاسى را دربر بگیرند، و از سوى دیگر، منطبق بر هستى شناسى و  انسان شناسى واقعى باشند. در این پژوهش انواع قوانین در نظام سیاسى اسلام از منظر شهید سیدمحمدباقر  صدر بررسى شده است. در عرصه حکومتى، قوانین ثابت اسلام، داراى نظام واره اى ثابت و منطبق بر  ویژگى هاى ثابت عالم هستى بوده، نیز داراى ویژگى متغیر و منطبق با شرایط متغیر زمانه است. این  ویژگى ها سبب شده است قوانین اسلام مبتنى بر مهم ترین مبانى خداشناسى و انسان شناسى باشند و داراى  ویژگى همه زمانى و همه مکانى و جامعیت باشند. قوانین اسلام به سبب تطابق با قوانین طبیعت و هستى و نیز  به سبب انطباق با قوانین فطرى انسان، مطلوب ترین و جامع ترین قوانین به شمار مى آیند.

     

    کلیدواژه ها: فلسفه سیاسى، قوانین، سنن، منصوص، تشریعى، منطقه الفراغ، قانون اساسى.

     

     


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    شاطری، منصور، رضوانی، محسن.(1395) قانون و مبانى هستى شناختى آن در فلسفه سیاسى شهید صدر. فصلنامه معرفت، 25(7)، 47-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    منصور شاطری؛ محسن رضوانی."قانون و مبانى هستى شناختى آن در فلسفه سیاسى شهید صدر". فصلنامه معرفت، 25، 7، 1395، 47-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    شاطری، منصور، رضوانی، محسن.(1395) 'قانون و مبانى هستى شناختى آن در فلسفه سیاسى شهید صدر'، فصلنامه معرفت، 25(7), pp. 47-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    شاطری، منصور، رضوانی، محسن. قانون و مبانى هستى شناختى آن در فلسفه سیاسى شهید صدر. معرفت، 25, 1395؛ 25(7): 47-