صفحهها:
101-
تاریخ دریافت: 1394/11/11
تاریخ پذیرش: 1395/04/08
چکیده:
علّامه محمداقبال لاهورى به عنوان یکى از چهره هاى درخشان تاریخ مشرق زمین و دنیاى اسلام، کوشید تا اندیشه هاى اصلاح گرایانه، آگاه کننده و هدایتگر خویش را براساس آموزه هاى دین مبین اسلام بنا نهد. در آثار وى، به موضوعات گوناگونى از جمله «تعلیم و تربیت» برمى خوریم. ویژگى اصلى آراء تربیتى اقبال این است که علاوه بر اسلامى بودن، بر مفهوم فلسفى خاصى به نام «خودى»، به معناى انسان کامل بنا شده و در خصوص چگونگى تکامل ارزشى و اخلاقى «خودى» به تفصیل بحث کرده است. بر این اساس، هر کسى باید ابتدا به خود توجه داشته باشد، ارزش وجودى خود را بشناسد و سپس به امور دیگر بپردازد. این خودى مى تواند محک اعمال نیک و بد انسان باشد. این تحقیق نظرى است و سعى دارد با روش توصیفى ـ تحلیلى، مهم ترین اهداف و روش هاى تربیتى مدنظر علامه اقبال لاهورى را بررسى کند.
Article data in English (انگلیسی)
متن کامل مقاله:
سال بیست و پنجم ـ شماره 228 (ویژه علوم تربیتى)
اکبر رهنما / دانشیار گروه علوم تربیتى دانشگاه شاهد تهران Rahnama_albar43@yahoo.com
محسن فرمهینى فراهانى / دانشیار گروه علوم تربیتى دانشگاه شاهد تهران farmahinifar@yahoo.com
سیدعبدالکریم مشکوتى تروجنى / کارشناس ارشد فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شاهد تهران meshkati66@hotmail.com
دریافت: 29/9/94 پذیرش: 19/7/95
چکیده
علّامه محمداقبال لاهورى به عنوان یکى از چهره هاى درخشان تاریخ مشرق زمین و دنیاى اسلام، کوشید تا اندیشه هاى اصلاح گرایانه، آگاه کننده و هدایتگر خویش را براساس آموزه هاى دین مبین اسلام بنا نهد. در آثار وى، به موضوعات گوناگونى از جمله «تعلیم و تربیت» برمى خوریم. ویژگى اصلى آراء تربیتى اقبال این است که علاوه بر اسلامى بودن، بر مفهوم فلسفى خاصى به نام «خودى»، به معناى انسان کامل بنا شده و در خصوص چگونگى تکامل ارزشى و اخلاقى «خودى» به تفصیل بحث کرده است. بر این اساس، هر کسى باید ابتدا به خود توجه داشته باشد، ارزش وجودى خود را بشناسد و سپس به امور دیگر بپردازد. این خودى مى تواند محک اعمال نیک و بد انسان باشد. این تحقیق نظرى است و سعى دارد با روش توصیفى ـ تحلیلى، مهم ترین اهداف و روش هاى تربیتى مدنظر علامه اقبال لاهورى را بررسى کند.
کلیدواژه ها: تعلیم و تربیت، اقبال لاهورى، خودى، اهداف و روش هاى تعلیم و تربیت.
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
رهنما، اکبر، فرمهینی فراهانی، محسن، مشکوتی تروجنی، سیدعبدالکریم.(1395) تحلیل و بررسى آراء تربیتى علّامه اقبال لاهورىبا تأکید بر اهداف و روش ها. فصلنامه معرفت، 25(9)، 101-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
اکبر رهنما؛ محسن فرمهینی فراهانی؛ سیدعبدالکریم مشکوتی تروجنی."تحلیل و بررسى آراء تربیتى علّامه اقبال لاهورىبا تأکید بر اهداف و روش ها". فصلنامه معرفت، 25، 9، 1395، 101-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
رهنما، اکبر، فرمهینی فراهانی، محسن، مشکوتی تروجنی، سیدعبدالکریم.(1395) 'تحلیل و بررسى آراء تربیتى علّامه اقبال لاهورىبا تأکید بر اهداف و روش ها'، فصلنامه معرفت، 25(9), pp. 101-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
رهنما، اکبر، فرمهینی فراهانی، محسن، مشکوتی تروجنی، سیدعبدالکریم. تحلیل و بررسى آراء تربیتى علّامه اقبال لاهورىبا تأکید بر اهداف و روش ها. معرفت، 25, 1395؛ 25(9): 101-