معرفت، سال بیست و پنجم، شماره دهم، پیاپی 229، دی 1395، صفحات 81-

    میانه آرى و نهوجود و فطرت از منظر ابن عربى[1]

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    چکیده: 
    این مقاله سعى دارد مفهوم کلیدى فطرت را با توجه به مبانى هستى شناختى، انسان شناختى و دین شناختى عرفان ابن عربى تحلیل و بررسى کند. از این منظر، تمامى حقایقْ تجلیات وجود واحدِ بسیط اند و ازاین رو، وجود در همه مواطن حضور دارد، هرچند در همه آنها با تمامى صفات خود ظهور نداشته باشد. اما انسان، حقیقتى متفاوت از همه حقایق است. مبتنى بر اندیشه دینى، انسان بر صورت خداوند خلق شده است؛ براین اساس، توان تجلى وجود را بتمامه دارد. و ازآنجاکه وجود عین علم و آگاهى است، توان تجربه وجود با تمام صفات را نیز دارد. این وجود و آگاهى در تمامى آدمیان به قوه و اندماج حضور دارد و به این حضور و آگاهى اجمالى، فطرت اطلاق مى شود. هدف خلقت آدمى آن است که این امر اجمالى را در خود هرچه بیشتر به فعلیت تبدیل کند. از دیدگاه مؤلف، این امر صرفا از طریق «عبودیت» یعنى تسلیم محض بودن به اراده خداوند محقق مى شود که تعبیرى است از فناى از غیر حق و بقاى به حق و این حق دقیقا همان وجود است که خود را در عبد متجلى کرده است.  
    Article data in English (انگلیسی)
    Full Text:
    متن کامل مقاله: 

    ماهنامه علمى ـ ترویجى در زمینه علوم انسانى دى 1395

    ویلیام چیتیک / ترجمه و تعلیق: علیرضا کرمانى / دانشیار گروه عرفان مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى قدس سره           kermania59@yahoo.com

    دریافت: 29/5/95               پذیرش: 11/10/95

     

    چکیده

    این مقاله سعى دارد مفهوم کلیدى فطرت را با توجه به مبانى هستى شناختى، انسان شناختى و دین شناختى عرفان ابن عربى تحلیل و بررسى کند. از این منظر، تمامى حقایقْ تجلیات وجود واحدِ بسیط اند و ازاین رو، وجود در همه مواطن حضور دارد، هرچند در همه آنها با تمامى صفات خود ظهور نداشته باشد. اما انسان، حقیقتى متفاوت از همه حقایق است. مبتنى بر اندیشه دینى، انسان بر صورت خداوند خلق شده است؛ براین اساس، توان تجلى وجود را بتمامه دارد. و ازآنجاکه وجود عین علم و آگاهى است، توان تجربه وجود با تمام صفات را نیز دارد. این وجود و آگاهى در تمامى آدمیان به قوه و اندماج حضور دارد و به این حضور و آگاهى اجمالى، فطرت اطلاق مى شود. هدف خلقت آدمى آن است که این امر اجمالى را در خود هرچه بیشتر به فعلیت تبدیل کند. از دیدگاه مؤلف، این امر صرفا از طریق «عبودیت» یعنى تسلیم محض بودن به اراده خداوند محقق مى شود که تعبیرى است از فناى از غیر حق و بقاى به حق و این حق دقیقا همان وجود است که خود را در عبد متجلى کرده است.

     

    کلیدواژه ها: فطرت، وحدت وجود، انسان، انسان کامل، خیال، فنا و بقا.

     


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    چیتیک، ویلیام.(1395) میانه آرى و نهوجود و فطرت از منظر ابن عربى[1]. ماهنامه معرفت، 25(10)، 81-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ویلیام چیتیک."میانه آرى و نهوجود و فطرت از منظر ابن عربى[1]". ماهنامه معرفت، 25، 10، 1395، 81-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    چیتیک، ویلیام.(1395) 'میانه آرى و نهوجود و فطرت از منظر ابن عربى[1]'، ماهنامه معرفت، 25(10), pp. 81-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    چیتیک، ویلیام. میانه آرى و نهوجود و فطرت از منظر ابن عربى[1]. معرفت، 25, 1395؛ 25(10): 81-