معرفت، سال بیست و پنجم، شماره دوازدهم، پیاپی 231، اسفند 1395، صفحات 59-

    بررسى چالش هاى هویت فرهنگى و آموزش و پرورشدر عصر جهانى شدن فرهنگ

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    محمد فولادی وندا / *دانشیار - گروه جامعه‌شناسی مؤسسه- / fooladi@iki.ac.ir
    ناهید رضایی / *دانشجوی دکتری / na.rezao@yahoo.com
    چکیده: 
    جهانى شدن فرایندى اجتناب ناپذیر است که از قرن نوزدهم شروع شده است و امروزه از بحث انگیزترین مسائل روز جهانى به شمار مى رود؛ پدیده اى که در تصمیم گیرى ها و فعالیت هاى اقتصادى، اجتماعى و فرهنگى انسان ها نقش تعیین کننده اى داشته و مرزهاى جغرافیایى را به حداقل ممکن کاهش داده است. این فرایند در طول مسیر، ابتدا در بعد اقتصادى خود موفق بود و به تدریج، به سایر ابعاد گسترش یافته است. در این میان، عده اى معتقدند: جهانى شدن موجب نابودى هویت فرهنگى و فرهنگ هاى بومى شده است و عده اى دیگر این نظر را رد مى کنند و اعلام مى دارند که جهانى شدن، خود موجب حفظ و تقویت فرهنگ مى شود.      این مقاله با هدف بررسى و تحلیل فرایند جهانى شدن، فرهنگ و تأثیر آن بر هویت فرهنگى و آموزش و پرورش، در شش مسئله فرهنگى تدوین یافته است: ویژگى هاى جهانى شدن؛ جهانى شدن و ظهور هویت هاى گوناگون؛ بحران هویت فرهنگى و آسیب هاى ناشى از آن؛ تهدیدها و فرصت هاى عام جهانى شدن فرهنگ؛ دیدگاه هاى موافقان و مخالفان جهانى شدن آموزش و پرورش؛ فرصت ها و تهدیدهاى جهانى شدن آموزش و پرورش.  
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال بیست و پنجم ـ شماره 231 (ویژه جامعه شناسى)

     

    محمد فولادى / استادیار گروه جامعه شناسى مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى قدس سره          fooladi@iki.ac.ir

    ناهید رضایى / دانشجوى دکترى تاریخ و تمدن ملل اسلامى دانشگاه آزاد اسلامى واحد قم            na.rezao@yahoo.com

    دریافت: 19/5/95               پذیرش: 29/9/95

    چکیده

    جهانى شدن فرایندى اجتناب ناپذیر است که از قرن نوزدهم شروع شده است و امروزه از بحث انگیزترین مسائل روز جهانى به شمار مى رود؛ پدیده اى که در تصمیم گیرى ها و فعالیت هاى اقتصادى، اجتماعى و فرهنگى انسان ها نقش تعیین کننده اى داشته و مرزهاى جغرافیایى را به حداقل ممکن کاهش داده است. این فرایند در طول مسیر، ابتدا در بعد اقتصادى خود موفق بود و به تدریج، به سایر ابعاد گسترش یافته است. در این میان، عده اى معتقدند: جهانى شدن موجب نابودى هویت فرهنگى و فرهنگ هاى بومى شده است و عده اى دیگر این نظر را رد مى کنند و اعلام مى دارند که جهانى شدن، خود موجب حفظ و تقویت فرهنگ مى شود.

         این مقاله با هدف بررسى و تحلیل فرایند جهانى شدن، فرهنگ و تأثیر آن بر هویت فرهنگى و آموزش و پرورش، در شش مسئله فرهنگى تدوین یافته است: ویژگى هاى جهانى شدن؛ جهانى شدن و ظهور هویت هاى گوناگون؛ بحران هویت فرهنگى و آسیب هاى ناشى از آن؛ تهدیدها و فرصت هاى عام جهانى شدن فرهنگ؛ دیدگاه هاى موافقان و مخالفان جهانى شدن آموزش و پرورش؛ فرصت ها و تهدیدهاى جهانى شدن آموزش و پرورش.

     

    کلیدواژه ها: هویت فرهنگى، آموزش و پرورش، جهانى شدن، چالش هاى جهانى شدن.


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فولادی وندا، محمد، رضایی، ناهید.(1395) بررسى چالش هاى هویت فرهنگى و آموزش و پرورشدر عصر جهانى شدن فرهنگ. فصلنامه معرفت، 25(12)، 59-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمد فولادی وندا؛ ناهید رضایی."بررسى چالش هاى هویت فرهنگى و آموزش و پرورشدر عصر جهانى شدن فرهنگ". فصلنامه معرفت، 25، 12، 1395، 59-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فولادی وندا، محمد، رضایی، ناهید.(1395) 'بررسى چالش هاى هویت فرهنگى و آموزش و پرورشدر عصر جهانى شدن فرهنگ'، فصلنامه معرفت، 25(12), pp. 59-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فولادی وندا، محمد، رضایی، ناهید. بررسى چالش هاى هویت فرهنگى و آموزش و پرورشدر عصر جهانى شدن فرهنگ. معرفت، 25, 1395؛ 25(12): 59-