معرفت، سال بیست و ششم، شماره اول، پیاپی 232، فروردین 1396، صفحات 53-

    تبیین وجودشناختى متعالى یا ناسوتى شدن انسان با رویکرد حکمت متعالیه

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    محسن ایزدی / *دانشیار - گروه معارف اسلامی دانشگاه قم / m.izadi@qom.ac.ir
    چکیده: 
    بنا بر اصول فلسفى حکمت متعالیه، نفس انسان از جسم نشئت گرفته و نفس و بدن چنان در هم تنیده اند که بدن از مراتب نازله نفس است؛ بدن مادى ـ که مرتبه اى از مراتب وجود انسان است ـ و دنیاى مادى ـ که وجود انسان را احاطه نموده ـ زمینه ناسوتى و مادى شدن وجود انسان را فراهم کرده اند. بنابراین، اگر انسان با تلاش خود و استمداد از دین الهى، استعدادهاى فطرى خود را در قلمرو عقل نظرى و عقل عملى تکامل ندهد، استکمال او در مرتبه حس و خیال متوقف خواهد شد. به عقیده صدرالمتألهین تعداد اندکى از انسان ها به کمال عقلى نایل مى شوند. حس و خیال، ایستگاه (توقفگاه) تکامل بسیارى از انسان هاست. مقاله پیش رو با تبیین هستى شناختى و روش تحلیلى ـ توصیفى و با رویکرد حکمت متعالیه، به بررسى و تبیین فرایند متعالى یا ناسوتى شدن انسان مى پردازد. تحقیقات فلسفى، آیات قرآنى، روایات معصومان علیهم السلام، مطالعات پسینى و تجارب تاریخى، نشان مى دهند که انسان هاى متعالى و ملکوتى در اقلیت و انسان هاى ناسوتى و دنیامدار در اکثریتند.  
    Article data in English (انگلیسی)
    Full Text:
    متن کامل مقاله: 

    سال بیست و ششم ـ شماره 232 (ویژه فلسفه)

    محسن ایزدى / استادیار گروه معارف اسلامى دانشگاه قم      mohseneizadi@yahoo.com

    دریافت: 12/5/95               پذیرش: 19/12/95

     

    چکیده

    بنا بر اصول فلسفى حکمت متعالیه، نفس انسان از جسم نشئت گرفته و نفس و بدن چنان در هم تنیده اند که بدن از مراتب نازله نفس است؛ بدن مادى ـ که مرتبه اى از مراتب وجود انسان است ـ و دنیاى مادى ـ که وجود انسان را احاطه نموده ـ زمینه ناسوتى و مادى شدن وجود انسان را فراهم کرده اند. بنابراین، اگر انسان با تلاش خود و استمداد از دین الهى، استعدادهاى فطرى خود را در قلمرو عقل نظرى و عقل عملى تکامل ندهد، استکمال او در مرتبه حس و خیال متوقف خواهد شد. به عقیده صدرالمتألهین تعداد اندکى از انسان ها به کمال عقلى نایل مى شوند. حس و خیال، ایستگاه (توقفگاه) تکامل بسیارى از انسان هاست. مقاله پیش رو با تبیین هستى شناختى و روش تحلیلى ـ توصیفى و با رویکرد حکمت متعالیه، به بررسى و تبیین فرایند متعالى یا ناسوتى شدن انسان مى پردازد. تحقیقات فلسفى، آیات قرآنى، روایات معصومان علیهم السلام، مطالعات پسینى و تجارب تاریخى، نشان مى دهند که انسان هاى متعالى و ملکوتى در اقلیت و انسان هاى ناسوتى و دنیامدار در اکثریتند.

     

    کلیدواژه ها: صدرالمتألهین، نفس، عقل، حس، خیال، متعالى، ناسوتى.

     

     

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ایزدی، محسن.(1396) تبیین وجودشناختى متعالى یا ناسوتى شدن انسان با رویکرد حکمت متعالیه. ماهنامه معرفت، 26(1)، 53-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محسن ایزدی."تبیین وجودشناختى متعالى یا ناسوتى شدن انسان با رویکرد حکمت متعالیه". ماهنامه معرفت، 26، 1، 1396، 53-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ایزدی، محسن.(1396) 'تبیین وجودشناختى متعالى یا ناسوتى شدن انسان با رویکرد حکمت متعالیه'، ماهنامه معرفت، 26(1), pp. 53-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ایزدی، محسن. تبیین وجودشناختى متعالى یا ناسوتى شدن انسان با رویکرد حکمت متعالیه. معرفت، 26, 1396؛ 26(1): 53-