تبیین وجودشناختى متعالى یا ناسوتى شدن انسان با رویکرد حکمت متعالیه
Article data in English (انگلیسی)
سال بیست و ششم ـ شماره 232 (ویژه فلسفه)
محسن ایزدى / استادیار گروه معارف اسلامى دانشگاه قم mohseneizadi@yahoo.com
دریافت: 12/5/95 پذیرش: 19/12/95
چکیده
بنا بر اصول فلسفى حکمت متعالیه، نفس انسان از جسم نشئت گرفته و نفس و بدن چنان در هم تنیده اند که بدن از مراتب نازله نفس است؛ بدن مادى ـ که مرتبه اى از مراتب وجود انسان است ـ و دنیاى مادى ـ که وجود انسان را احاطه نموده ـ زمینه ناسوتى و مادى شدن وجود انسان را فراهم کرده اند. بنابراین، اگر انسان با تلاش خود و استمداد از دین الهى، استعدادهاى فطرى خود را در قلمرو عقل نظرى و عقل عملى تکامل ندهد، استکمال او در مرتبه حس و خیال متوقف خواهد شد. به عقیده صدرالمتألهین تعداد اندکى از انسان ها به کمال عقلى نایل مى شوند. حس و خیال، ایستگاه (توقفگاه) تکامل بسیارى از انسان هاست. مقاله پیش رو با تبیین هستى شناختى و روش تحلیلى ـ توصیفى و با رویکرد حکمت متعالیه، به بررسى و تبیین فرایند متعالى یا ناسوتى شدن انسان مى پردازد. تحقیقات فلسفى، آیات قرآنى، روایات معصومان علیهم السلام، مطالعات پسینى و تجارب تاریخى، نشان مى دهند که انسان هاى متعالى و ملکوتى در اقلیت و انسان هاى ناسوتى و دنیامدار در اکثریتند.
کلیدواژه ها: صدرالمتألهین، نفس، عقل، حس، خیال، متعالى، ناسوتى.