صفحهها:
73-
تاریخ دریافت: 1395/09/28
تاریخ پذیرش: 1396/02/10
چکیده:
دانش جرم شناسى مانند سایر علوم انسانى بر نظریات غربى ها بنا نهاده شده است؛ ولى با توجه به تعالیم اسلام که سعادت واقعى انسان را تضمین مى کند، لازم است از نگاه اسلامى و بر پایه دیدگاه عالمان مسلمان به معضل جرم نگریسته شود. در این مقاله، دیدگاه هاى علامه طباطبائى در این باره، مورد بررسى قرار گرفته است. هدف، شناخت اندیشه هاى این عالم بزرگ درباره جرم و عوامل آن و راه کارهاى پیش گیرى از بزهکارى مى باشد. نظریات ایشان عمدتا از تفسیر «المیزان» استخراج شده و با اتکا به روش تحلیلى ـ توصیفى، مورد بررسى قرار گرفته است. علامه، مخالفت با مواد قوانین عملى را که مجازات در پى دارد گناه مى داند. در این تعریف، گناه رابطه نزدیکى با جرم دارد. ایشان سبب اصلى و ریشه همه گناهان را غفلت از مقام خدا و ایمان نداشتن به آخرت مى داند. علامه به عوامل دیگرى که مهم ترین آنها فقر مفرط و ثروت بى حساب است، نیز اشاره مى نماید. مهم ترین راه پیش گیرى از جرم از منظر علامه، اخلاق فاضله انسانى متکى بر اصل توحید است.
Article data in English (انگلیسی)
متن کامل مقاله:
سال بیست و ششم ـ شماره 233 (ویژه حقوق)
حمید جعفرى فرد / کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسى دانشگاه قم hjafarifard@yahoo.com
محمدعلى حاجى ده آبادى / استادیار دانشگاه قم Dr_hajidehabadi@yahoo.com
دریافت: 2/6/95 پذیرش: 11/12/95
چکیده
دانش جرم شناسى مانند سایر علوم انسانى بر نظریات غربى ها بنا نهاده شده است؛ ولى با توجه به تعالیم اسلام که سعادت واقعى انسان را تضمین مى کند، لازم است از نگاه اسلامى و بر پایه دیدگاه عالمان مسلمان به معضل جرم نگریسته شود. در این مقاله، دیدگاه هاى علامه طباطبائى در این باره، مورد بررسى قرار گرفته است. هدف، شناخت اندیشه هاى این عالم بزرگ درباره جرم و عوامل آن و راه کارهاى پیش گیرى از بزهکارى مى باشد. نظریات ایشان عمدتا از تفسیر «المیزان» استخراج شده و با اتکا به روش تحلیلى ـ توصیفى، مورد بررسى قرار گرفته است. علامه، مخالفت با مواد قوانین عملى را که مجازات در پى دارد گناه مى داند. در این تعریف، گناه رابطه نزدیکى با جرم دارد. ایشان سبب اصلى و ریشه همه گناهان را غفلت از مقام خدا و ایمان نداشتن به آخرت مى داند. علامه به عوامل دیگرى که مهم ترین آنها فقر مفرط و ثروت بى حساب است، نیز اشاره مى نماید. مهم ترین راه پیش گیرى از جرم از منظر علامه، اخلاق فاضله انسانى متکى بر اصل توحید است.
کلیدواژه ها: علامه طباطبائى، جرم، گناه، پیش گیرى از جرم، پیش گیرى اجتماعى
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
جعفری فرد، حمید، حاجی ده آبادی، محمدعلی.(1396) بررسى دیدگاه هاى علامه طباطبائى در خصوص جرم و پیش گیرى از آن. فصلنامه معرفت، 26(2)، 73-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
حمید جعفری فرد؛ محمدعلی حاجی ده آبادی."بررسى دیدگاه هاى علامه طباطبائى در خصوص جرم و پیش گیرى از آن". فصلنامه معرفت، 26، 2، 1396، 73-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
جعفری فرد، حمید، حاجی ده آبادی، محمدعلی.(1396) 'بررسى دیدگاه هاى علامه طباطبائى در خصوص جرم و پیش گیرى از آن'، فصلنامه معرفت، 26(2), pp. 73-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
جعفری فرد، حمید، حاجی ده آبادی، محمدعلی. بررسى دیدگاه هاى علامه طباطبائى در خصوص جرم و پیش گیرى از آن. معرفت، 26, 1396؛ 26(2): 73-