معرفت، سال بیست و ششم، شماره ششم، پیاپی 237، شهریور 1396، صفحات 29-

    ارزشیابى تربیتى جایگاه ارزشیابى در آموزش ارزش ها

    نویسندگان:
    سیدحمیدرضا علوی / *استاد - گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید باهنر کرمان / hralavi@uk.ac.ir
    مهناز حاج غلامرضایی / *کارشناس ارشد - فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شهید باهنر کرمان / hemmatali57@yahoo.com
    چکیده: 
    ارزشیابى تربیتى همچون ارزشیابى تحصیلى امرى است مهم که باید بر تمام فعالیت هاى یاددهى ـ یادگیرى مسائلتربیتى سایه افکند و براى تشخیص همسویى و یا عدم همسویى فرایند آموزش با هدف آموزش از آن استفاده گیرد.تحقیق حاضر بر آن است تا به شناسایى روش هاى مناسب در ارزشیابى تربیتى افراد بپردازد. این تحقیق به صورتتوصیفى ـ تحلیلى و با روش کتابخانه اى و نظرى و با استفاده از تجربیات آموزشى محققان صورت گرفته است. نتایجتحقیق ارائه چهارده روش ارزشیابى مناسب (چهار نمونه برگرفته از نظرات اندیشمندان تربیتى و ده نمونهمحقق ساخته) به منظور ارزیابى آموزه هاى تربیتى افراد است و آموزش دهندگان رسمى و غیررسمى مى توانند از اینروش ها در جهت محک زدن متربیان و حصول آگاهى از میزان نهادینه شدن ارزش هاى آموخته شده در متربیاناستفاده کنند و به این طریق، موفقیت و یا عدم موفقیت آموزش خود را مشخص سازند تا زمینه بازاندیشى درروش ها یا مراحل یاددهى ـ یادگیرى فراهم آید.  
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    ماهنامه علمى ـ ترویجى در زمینه علوم انسانى شهریور 1396

    مهناز حاج غلامرضایى / کارشناس ارشد فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شهید باهنر کرمان           alihemmat57@gmail.com

    سیدحمیدرضا علوى / استاد علوم تربیتى دانشگاه شهید باهنر کرمان       hralavi@uk.ac.ir

    دریافت: 29/10/95               پذیرش: 27/3/96

     

    چکیده

    ارزشیابى تربیتى همچون ارزشیابى تحصیلى امرى است مهم که باید بر تمام فعالیت هاى یاددهى ـ یادگیرى مسائلتربیتى سایه افکند و براى تشخیص همسویى و یا عدم همسویى فرایند آموزش با هدف آموزش از آن استفاده گیرد.تحقیق حاضر بر آن است تا به شناسایى روش هاى مناسب در ارزشیابى تربیتى افراد بپردازد. این تحقیق به صورتتوصیفى ـ تحلیلى و با روش کتابخانه اى و نظرى و با استفاده از تجربیات آموزشى محققان صورت گرفته است. نتایجتحقیق ارائه چهارده روش ارزشیابى مناسب (چهار نمونه برگرفته از نظرات اندیشمندان تربیتى و ده نمونهمحقق ساخته) به منظور ارزیابى آموزه هاى تربیتى افراد است و آموزش دهندگان رسمى و غیررسمى مى توانند از اینروش ها در جهت محک زدن متربیان و حصول آگاهى از میزان نهادینه شدن ارزش هاى آموخته شده در متربیاناستفاده کنند و به این طریق، موفقیت و یا عدم موفقیت آموزش خود را مشخص سازند تا زمینه بازاندیشى درروش ها یا مراحل یاددهى ـ یادگیرى فراهم آید.

     

    کلیدواژه ها: ارزشیابى، ارزشیابى تربیتى، آموزه هاى تربیتى، نهادینه شدن ارزش ها.


     

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    علوی، سیدحمیدرضا، حاج غلامرضایی، مهناز.(1396) ارزشیابى تربیتى جایگاه ارزشیابى در آموزش ارزش ها. ماهنامه معرفت، 26(6)، 29-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سیدحمیدرضا علوی؛ مهناز حاج غلامرضایی."ارزشیابى تربیتى جایگاه ارزشیابى در آموزش ارزش ها". ماهنامه معرفت، 26، 6، 1396، 29-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    علوی، سیدحمیدرضا، حاج غلامرضایی، مهناز.(1396) 'ارزشیابى تربیتى جایگاه ارزشیابى در آموزش ارزش ها'، ماهنامه معرفت، 26(6), pp. 29-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    علوی، سیدحمیدرضا، حاج غلامرضایی، مهناز. ارزشیابى تربیتى جایگاه ارزشیابى در آموزش ارزش ها. معرفت، 26, 1396؛ 26(6): 29-