معرفت، سال بیست و ششم، شماره ششم، پیاپی 237، شهریور 1396، صفحات 57-

    تبیین چگونگى تربیت اخلاقى در دوره کودکى و عوامل مؤثر بر آنرهیافتى تأملى جهت سامان دهى برنامه هاى تربیتى

    نویسندگان:
    حسن نجفی / *دکتری - مطالعات برنامه درسی دانشگاه علامه طباطبایی / hnajafih@yahoo.com
    محمدحسن محمدی قناتغستانی / *کارشناس - علوم تربیتی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / mh.mohammadi1368@gmail.com
    چکیده: 
    تربیت اخلاقى از مهم ترین ساحت هاى تربیتى است که به مفهوم ایجاد شناخت و برانگیختن احساس، جهتت ضعیف و اجتناب از رذایل و مراقبت و پرورش هماهنگ فضایل، در راستاى ملکه شدن در عمق وجودى انسانمى باشد. روشن شدن چگونگى تربیت اخلاقى در دوره کودکى و عوامل مؤثر بر آن مى تواند به عنوان رهیافتى تأملى،نقش مهمى در سامان دهى برنامه هاى تربیتى داشته باشد. ازاین رو، این مقاله با روش پژوهش توصیفى ـ تحلیلىتدوین یافته است. یافته هاى پژوهش بیانگر آن است که تربیت اخلاقى در دوره کودکى ضمن دارا بودن هدف،بهره گیرى از شیوه هاى اثربخش و در نظر گرفتن موانع و مشکلات، باید در راستاى سه بعد شناختى، عاطفى وعملکردى طراحى و اجرا گردد. البته توجه به عوامل وراثتى و محیطى (خانواده، مدرسه، همسالان، رسانه هاىمجازى و غیرمجازى، شرایط جغرافیایى) از ضروریات این نظام تربیتى است.  
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    ماهنامه علمى ـ ترویجى در زمینه علوم انسانى شهریور 1396

    حسن نجفى / دانشجوى دکترى مطالعات برنامه درسى دانشگاه علامه طباطبائى        hnajafih@yahoo.com

    محمدحسن محمدى / کارشناس علوم تربیتى مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى قدس سره             mh.mohammadi1368@gmail.com

    دریافت: 2/11/95               پذیرش: 29/3/96

     

    چکیده

    تربیت اخلاقى از مهم ترین ساحت هاى تربیتى است که به مفهوم ایجاد شناخت و برانگیختن احساس، جهتت ضعیف و اجتناب از رذایل و مراقبت و پرورش هماهنگ فضایل، در راستاى ملکه شدن در عمق وجودى انسانمى باشد. روشن شدن چگونگى تربیت اخلاقى در دوره کودکى و عوامل مؤثر بر آن مى تواند به عنوان رهیافتى تأملى،نقش مهمى در سامان دهى برنامه هاى تربیتى داشته باشد. ازاین رو، این مقاله با روش پژوهش توصیفى ـ تحلیلىتدوین یافته است. یافته هاى پژوهش بیانگر آن است که تربیت اخلاقى در دوره کودکى ضمن دارا بودن هدف،بهره گیرى از شیوه هاى اثربخش و در نظر گرفتن موانع و مشکلات، باید در راستاى سه بعد شناختى، عاطفى وعملکردى طراحى و اجرا گردد. البته توجه به عوامل وراثتى و محیطى (خانواده، مدرسه، همسالان، رسانه هاىمجازى و غیرمجازى، شرایط جغرافیایى) از ضروریات این نظام تربیتى است.

     

    کلیدواژه ها: دوره کودکى، چگونگى تربیت اخلاقى، عوامل مؤثر بر تربیت اخلاقى، سامان دهى برنامه هاى تربیتى.


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    نجفی، حسن، محمدی قناتغستانی، محمدحسن.(1396) تبیین چگونگى تربیت اخلاقى در دوره کودکى و عوامل مؤثر بر آنرهیافتى تأملى جهت سامان دهى برنامه هاى تربیتى. ماهنامه معرفت، 26(6)، 57-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حسن نجفی؛ محمدحسن محمدی قناتغستانی."تبیین چگونگى تربیت اخلاقى در دوره کودکى و عوامل مؤثر بر آنرهیافتى تأملى جهت سامان دهى برنامه هاى تربیتى". ماهنامه معرفت، 26، 6، 1396، 57-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    نجفی، حسن، محمدی قناتغستانی، محمدحسن.(1396) 'تبیین چگونگى تربیت اخلاقى در دوره کودکى و عوامل مؤثر بر آنرهیافتى تأملى جهت سامان دهى برنامه هاى تربیتى'، ماهنامه معرفت، 26(6), pp. 57-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    نجفی، حسن، محمدی قناتغستانی، محمدحسن. تبیین چگونگى تربیت اخلاقى در دوره کودکى و عوامل مؤثر بر آنرهیافتى تأملى جهت سامان دهى برنامه هاى تربیتى. معرفت، 26, 1396؛ 26(6): 57-