نویسندگان:
مرجان شیری / *دانشجوی دکتری - علوم قرآن و حدیث دانشگاه تربیت مدرس
صفحهها:
37-
تاریخ دریافت: 1395/08/19
تاریخ پذیرش: 1396/01/18
چکیده:
عنصر تبلیغ نقش مهمی در معرفى، نشر و حراست اصول و مبانى هر مکتب، مذهب، حزب و گروهی در طول تاریخ ایفا کرده است. یکی از اصول رسالت پیامبران و اوصیای آنها نیز تبلیغ دین بوده و خط اصلی برنامه آنها را تشکیل می داده است. امام حسین علیه السلام هم با توجه به نقش عنصر تبلیغ و بیدارگری در اصلاح جامعه و خنثاسازی توطئه های دشمن، آگاه کردن جامعه را در دستور کار خود قرار دادند. ایشان و اهل بیتشان، به ویژه در طول قیام عاشورا، با به کارگیری شیوه های متنوعی به تبلیغ دین اسلام پرداختند. در این میان، بارزترین اقدام تبلیغی ایشان، سخنرانی و احتجاج با مخالفان خود در اماکن گوناگون بود. در این سخنان، ایشان از شیوه های تبلیغی متعدد استفاده کردند. یکی از این شیوه های تبلیغی به کارگیری فنون روان شناختی است که این پژوهش درصدد بررسی آن است. هدف این پژوهش الگوبرداری از فنون روان شناختی امام حسین علیه السلام و اهل بیت ایشان در امر تبلیغ است. روش این پژوهش گردآوری اطلاعات به صورت استنادی و به شیوهی توصیفی ـ تحلیلی است. این نتیجه به دست آمده است که امام حسین علیه السلام و اهل بیتشان 9 فن روان شناختی را در سخنانشان به کار برده اند که عبارتند از: تکرار، انتقال، تصدیق، مقایسه، تحقیر دشمن، تکریم و تشویق دوست، مخاطب شناسی، تحریک عواطف، و جلب توجه مخاطب.
Article data in English (انگلیسی)
متن کامل مقاله:
سال بیست و ششم ـ شماره 241 (ویژة روان شناسی)
نصرت نیل ساز / استادیار دانشگاه تربیت مدرس nilsaz@modares.ac.ir
کاووس روحی برندق / استادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه تربیت مدرس 14rohi@gmail.com
مرجان شیری / دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه تربیت مدرس Marjan.shiri@modares.ac.ir
دریافت: 29/3/96 ـ پذیرش: 11/9/96
چکیده
عنصر تبلیغ نقش مهمی در معرفى، نشر و حراست اصول و مبانى هر مکتب، مذهب، حزب و گروهی در طول تاریخ ایفا کرده است. یکی از اصول رسالت پیامبران و اوصیای آنها نیز تبلیغ دین بوده و خط اصلی برنامه آنها را تشکیل می داده است. امام حسین علیه السلام هم با توجه به نقش عنصر تبلیغ و بیدارگری در اصلاح جامعه و خنثاسازی توطئه های دشمن، آگاه کردن جامعه را در دستور کار خود قرار دادند. ایشان و اهل بیتشان، به ویژه در طول قیام عاشورا، با به کارگیری شیوه های متنوعی به تبلیغ دین اسلام پرداختند. در این میان، بارزترین اقدام تبلیغی ایشان، سخنرانی و احتجاج با مخالفان خود در اماکن گوناگون بود. در این سخنان، ایشان از شیوه های تبلیغی متعدد استفاده کردند. یکی از این شیوه های تبلیغی به کارگیری فنون روان شناختی است که این پژوهش درصدد بررسی آن است. هدف این پژوهش الگوبرداری از فنون روان شناختی امام حسین علیه السلام و اهل بیت ایشان در امر تبلیغ است. روش این پژوهش گردآوری اطلاعات به صورت استنادی و به شیوة توصیفی ـ تحلیلی است. این نتیجه به دست آمده است که امام حسین علیه السلام و اهل بیتشان 9 فن روان شناختی را در سخنانشان به کار برده اند که عبارتند از: تکرار، انتقال، تصدیق، مقایسه، تحقیر دشمن، تکریم و تشویق دوست، مخاطب شناسی، تحریک عواطف، و جلب توجه مخاطب.
کلیدواژه ها: امام حسین علیه السلام، اهل بیت امام حسین علیه السلام، تبلیغ، روان شناسی، فنون روان شناختی.
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
نیل ساز، نصرت، روحی برندق، کاووس، شیری، مرجان.(1396) بهکارگیری فنون روانشناختی توسط امام حسین علیه السلام و اهلبیت ایشان در تبلیغ دین. فصلنامه معرفت، 26(10)، 37-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
نصرت نیل ساز؛ کاووس روحی برندق؛ مرجان شیری."بهکارگیری فنون روانشناختی توسط امام حسین علیه السلام و اهلبیت ایشان در تبلیغ دین". فصلنامه معرفت، 26، 10، 1396، 37-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
نیل ساز، نصرت، روحی برندق، کاووس، شیری، مرجان.(1396) 'بهکارگیری فنون روانشناختی توسط امام حسین علیه السلام و اهلبیت ایشان در تبلیغ دین'، فصلنامه معرفت، 26(10), pp. 37-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
نیل ساز، نصرت، روحی برندق، کاووس، شیری، مرجان. بهکارگیری فنون روانشناختی توسط امام حسین علیه السلام و اهلبیت ایشان در تبلیغ دین. معرفت، 26, 1396؛ 26(10): 37-