معرفت، سال بیست و هفتم، شماره پنجم، پیاپی 248، مرداد 1397، صفحات 39-

    مسائل اساسی امامت‌پژوهی در آثار شیخ مفید

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    سیده منا موسوی / *استادیار - گروه کلام دانشگاه قم / sm.mousavi@qom.ac.ir
    چکیده: 
    این مقاله، به بررسی مسائل اساسی امامت، از دیدگاه شیخ مفید می پردازد، تا روشن سازد که متکلم امامیه و متقدم نامداری مانند شیخ مفید، با روش عقل گرایانه خود چه تصویری از امام ارائه می دهد و ضرورت وجود و شاخصه های امامت را چگونه تبیین می کند. به روش توصیفی تحلیلی به دست آمد که ایشان، در بیشتر مسائل امامت هماهنگ با سایر متکلمان امامیه سخن می گوید، اما در دو مسئله چالش برانگیز عصمت و علم امام، تفاوت ها بروز می یابد. مطابق رویکرد عقل گرایانه شیخ مفید، ضرورت وجود امام برخاسته از لطف و تفضل خداوند است، نه عدالت او. عصمت تام امام، مربوط به دوران امامتش است و پیش از آن، صدور گناه سهوی از او، که موجب نفرت و بی اعتباری اش نشود، جایز است. آگاهی به غیب و امور غیرمرتبط با دین برای امام، ضرورت عقلی ندارد. در همة این مسائل، ادله نقلی گاه مؤید و گاه منافی نگاه عقلی است. روش شیخ مفید در موارد تنافی و تعارض بسته به اعتبار روایت، جمع یا طرد است.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال بیست و هفتم ـ شماره 248 (ویژة کلام)

    سیده منا موسوی / استادیار دانشگاه قم     sm.mousavi@qom.ac.ir 
    دریافت: 25/10/96                    پذیرش: 11/3/97

    چکیده
    این مقاله، به بررسی مسائل اساسی امامت، از دیدگاه شیخ مفید می پردازد، تا روشن سازد که متکلم امامیه و متقدم نامداری مانند شیخ مفید، با روش عقل گرایانه خود چه تصویری از امام ارائه می دهد و ضرورت وجود و شاخصه های امامت را چگونه تبیین می کند. به روش توصیفی تحلیلی به دست آمد که ایشان، در بیشتر مسائل امامت هماهنگ با سایر متکلمان امامیه سخن می گوید، اما در دو مسئله چالش برانگیز عصمت و علم امام، تفاوت ها بروز می یابد. مطابق رویکرد عقل گرایانه شیخ مفید، ضرورت وجود امام برخاسته از لطف و تفضل خداوند است، نه عدالت او. عصمت تام امام، مربوط به دوران امامتش است و پیش از آن، صدور گناه سهوی از او، که موجب نفرت و بی اعتباری اش نشود، جایز است. آگاهی به غیب و امور غیرمرتبط با دین برای امام، ضرورت عقلی ندارد. در همة این مسائل، ادله نقلی گاه مؤید و گاه منافی نگاه عقلی است. روش شیخ مفید در موارد تنافی و تعارض بسته به اعتبار روایت، جمع یا طرد است.
    کلیدواژه ها: امام، علم امام، عصمت، نص، لطف، شیخ مفید


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    موسوی، سیده منا.(1397) مسائل اساسی امامت‌پژوهی در آثار شیخ مفید. فصلنامه معرفت، 27(5)، 39-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سیده منا موسوی."مسائل اساسی امامت‌پژوهی در آثار شیخ مفید". فصلنامه معرفت، 27، 5، 1397، 39-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    موسوی، سیده منا.(1397) 'مسائل اساسی امامت‌پژوهی در آثار شیخ مفید'، فصلنامه معرفت، 27(5), pp. 39-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    موسوی، سیده منا. مسائل اساسی امامت‌پژوهی در آثار شیخ مفید. معرفت، 27, 1397؛ 27(5): 39-