معرفت، سال بیست و هفتم، شماره نهم، پیاپی 252، آذر 1397، صفحات 57-

    بررسی ساختار نظام بین‌الملل موجود از منظر امام خمینی ره

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    موسی مهدوی نژاد / *دانشجوی دکتری - علوم سیاسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / soheil14@chmail.ir
    چکیده: 
    ایجاد هر رویة رفتاری از سوی بازیگران فعال اجتماعی و پذیرش بازیگران منفعل سبب شکل گیری ساختار اجتماعی خاصی می گردد. از منظر امام خمینی ره  ارزش های دینی و ارزش های انسانی (فطرت) دو شاخصة اجتماعی هستند که از ایجاد ساختار اجتماعی سلطه جلوگیری می کنند. رویه رفتاری ضددینی و فطری بازیگران سیاسی فعال در عرصة بین الملل منجر به ایجاد ساختار و نظم نوین جهانی تهی از دین و ارزش های انسانی شده است. ساختار کنونی روابط بین الملل هر چند مشتمل بر مؤلفه ها و نهادهایی همچون حقوق و سازمان بین الملل است؛ اما خوی استبدادی به خود گرفته است. در این ساختار استبدادی، فقط منافع، امنیت و هویت آزاد برخی از بازیگران (واحدهای سیاسی قدرتمند) تأمین خواهد شد. بدون تجدیدحیات اجتماعی دو مؤلفه «دین» و «فطرت»، امکان استیفای منافع عمومی جهانی فراهم نخواهد شد. ازآنجاکه ساختار و نظام کنونی بین الملل از بازگشت این دو عامل نافی سلطه به ارزش های اجتماعی ممانعت می کند، امکان اصلاح ساختار و استیفای منافع عمومی وجود ندارد و تغییر نظام جهانی و ساختار رفتاری آن ضروری به نظر می رسد. مقاله حاضر به بررسی این موضوع می پردازد.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال بیست و هفتم ـ شماره نهم، پیاپی 252 (ویژة علوم سیاسی)

    موسی مهدوی نژاد / دانشجوی دکتری علوم سیاسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره    soheil14@chmail.ir
    دریافت: 25/12/96                    پذیرش: 29/05/97
    چکیده
    ایجاد هر رویة رفتاری از سوی بازیگران فعال اجتماعی و پذیرش بازیگران منفعل سبب شکل گیری ساختار اجتماعی خاصی می گردد. از منظر امام خمینی ره  ارزش های دینی و ارزش های انسانی (فطرت) دو شاخصة اجتماعی هستند که از ایجاد ساختار اجتماعی سلطه جلوگیری می کنند. رویه رفتاری ضددینی و فطری بازیگران سیاسی فعال در عرصة بین الملل منجر به ایجاد ساختار و نظم نوین جهانی تهی از دین و ارزش های انسانی شده است. ساختار کنونی روابط بین الملل هر چند مشتمل بر مؤلفه ها و نهادهایی همچون حقوق و سازمان بین الملل است؛ اما خوی استبدادی به خود گرفته است. در این ساختار استبدادی، فقط منافع، امنیت و هویت آزاد برخی از بازیگران (واحدهای سیاسی قدرتمند) تأمین خواهد شد. بدون تجدیدحیات اجتماعی دو مؤلفه «دین» و «فطرت»، امکان استیفای منافع عمومی جهانی فراهم نخواهد شد. ازآنجاکه ساختار و نظام کنونی بین الملل از بازگشت این دو عامل نافی سلطه به ارزش های اجتماعی ممانعت می کند، امکان اصلاح ساختار و استیفای منافع عمومی وجود ندارد و تغییر نظام جهانی و ساختار رفتاری آن ضروری به نظر می رسد. مقاله حاضر به بررسی این موضوع می پردازد.
    کلیدواژه ها: امام خمینی ره، مستکبران، مستضعفان، ساختار بین الملل، دین، فطرت، امنیت.


    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مهدوی نژاد، موسی.(1397) بررسی ساختار نظام بین‌الملل موجود از منظر امام خمینی ره. فصلنامه معرفت، 27(9)، 57-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    موسی مهدوی نژاد."بررسی ساختار نظام بین‌الملل موجود از منظر امام خمینی ره". فصلنامه معرفت، 27، 9، 1397، 57-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مهدوی نژاد، موسی.(1397) 'بررسی ساختار نظام بین‌الملل موجود از منظر امام خمینی ره'، فصلنامه معرفت، 27(9), pp. 57-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مهدوی نژاد، موسی. بررسی ساختار نظام بین‌الملل موجود از منظر امام خمینی ره. معرفت، 27, 1397؛ 27(9): 57-