صفحهها:
57-
تاریخ دریافت: 1395/11/09
تاریخ پذیرش: 1397/09/08
چکیده:
ایجاد هر رویهی رفتاری از سوی بازیگران فعال اجتماعی و پذیرش بازیگران منفعل سبب شکل گیری ساختار اجتماعی خاصی می گردد. از منظر امام خمینی ره ارزش های دینی و ارزش های انسانی (فطرت) دو شاخصهی اجتماعی هستند که از ایجاد ساختار اجتماعی سلطه جلوگیری می کنند. رویه رفتاری ضددینی و فطری بازیگران سیاسی فعال در عرصهی بین الملل منجر به ایجاد ساختار و نظم نوین جهانی تهی از دین و ارزش های انسانی شده است. ساختار کنونی روابط بین الملل هر چند مشتمل بر مؤلفه ها و نهادهایی همچون حقوق و سازمان بین الملل است؛ اما خوی استبدادی به خود گرفته است. در این ساختار استبدادی، فقط منافع، امنیت و هویت آزاد برخی از بازیگران (واحدهای سیاسی قدرتمند) تأمین خواهد شد. بدون تجدیدحیات اجتماعی دو مؤلفه «دین» و «فطرت»، امکان استیفای منافع عمومی جهانی فراهم نخواهد شد. ازآنجاکه ساختار و نظام کنونی بین الملل از بازگشت این دو عامل نافی سلطه به ارزش های اجتماعی ممانعت می کند، امکان اصلاح ساختار و استیفای منافع عمومی وجود ندارد و تغییر نظام جهانی و ساختار رفتاری آن ضروری به نظر می رسد. مقاله حاضر به بررسی این موضوع می پردازد.
Article data in English (انگلیسی)
متن کامل مقاله:
سال بیست و هفتم ـ شماره نهم، پیاپی 252 (ویژة علوم سیاسی)
موسی مهدوی نژاد / دانشجوی دکتری علوم سیاسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره soheil14@chmail.ir
دریافت: 25/12/96 پذیرش: 29/05/97
چکیده
ایجاد هر رویة رفتاری از سوی بازیگران فعال اجتماعی و پذیرش بازیگران منفعل سبب شکل گیری ساختار اجتماعی خاصی می گردد. از منظر امام خمینی ره ارزش های دینی و ارزش های انسانی (فطرت) دو شاخصة اجتماعی هستند که از ایجاد ساختار اجتماعی سلطه جلوگیری می کنند. رویه رفتاری ضددینی و فطری بازیگران سیاسی فعال در عرصة بین الملل منجر به ایجاد ساختار و نظم نوین جهانی تهی از دین و ارزش های انسانی شده است. ساختار کنونی روابط بین الملل هر چند مشتمل بر مؤلفه ها و نهادهایی همچون حقوق و سازمان بین الملل است؛ اما خوی استبدادی به خود گرفته است. در این ساختار استبدادی، فقط منافع، امنیت و هویت آزاد برخی از بازیگران (واحدهای سیاسی قدرتمند) تأمین خواهد شد. بدون تجدیدحیات اجتماعی دو مؤلفه «دین» و «فطرت»، امکان استیفای منافع عمومی جهانی فراهم نخواهد شد. ازآنجاکه ساختار و نظام کنونی بین الملل از بازگشت این دو عامل نافی سلطه به ارزش های اجتماعی ممانعت می کند، امکان اصلاح ساختار و استیفای منافع عمومی وجود ندارد و تغییر نظام جهانی و ساختار رفتاری آن ضروری به نظر می رسد. مقاله حاضر به بررسی این موضوع می پردازد.
کلیدواژه ها: امام خمینی ره، مستکبران، مستضعفان، ساختار بین الملل، دین، فطرت، امنیت.
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
مهدوی نژاد، موسی.(1397) بررسی ساختار نظام بینالملل موجود از منظر امام خمینی ره. فصلنامه معرفت، 27(9)، 57-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
موسی مهدوی نژاد."بررسی ساختار نظام بینالملل موجود از منظر امام خمینی ره". فصلنامه معرفت، 27، 9، 1397، 57-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
مهدوی نژاد، موسی.(1397) 'بررسی ساختار نظام بینالملل موجود از منظر امام خمینی ره'، فصلنامه معرفت، 27(9), pp. 57-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
مهدوی نژاد، موسی. بررسی ساختار نظام بینالملل موجود از منظر امام خمینی ره. معرفت، 27, 1397؛ 27(9): 57-