معرفت، سال بیست و هشتم، شماره سوم، پیاپی 258، خرداد 1398، صفحات 37-

    جایگاه تطبیقی نظریه‌ی امامت در رویکردهای کلامی و بررسی مبانی فلسفی و عرفانی آن در کلام شیعه

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    سیدمحمدحسین میردامادی / *استادیار - گروه معارف دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرکزی (اصفهان ـ خوراسگان) / mh.mirdamad@cfu.ac.ir
    چکیده: 
    نظریه‌ی امامت در گرایشات و فرق و نحل گوناگون اسلام دارای رویکردهای مختلفی است. در این مقاله ضمن بیان آراء مختلف امامت، به تبیین مبانی هستی شناختی حکمت متعالیه و نیز عرفان اسلامی در نظریه‌ی امامت از دیدگاه مختار پرداخته ایم. روش پژوهش، توصیفی همراه با تحلیل محتوا در بخش مبانی فلسفی است. هدف آن بیان همسویی ایدئولوژی و جهان بینی در نظریه‌ی مختار در مسئله‌ی امامت شیعی است. این همسویی، بیانگر معقولیت و عقبه‌ی عقلی ـ شهودی نظریه‌ی امامت در قول مشهور متکلمان شیعه معاصر می باشد که بر قوت نظری آن می افزاید. از مبانی اثبات شده‌ی فلسفه صدرایی و نیز مبانی عرفان نظری در اثبات نظریاتی همچون جعل الهی بودن امامت، خلافت الهی، وساطت فیض و علم و عصمت امام، بهره برده شده است. همچنین از این مقاله، رویکرد انتقادی به ادعای نظریه‌ی «علمای ابرار» که مقام امامت را در حدّ عالمان پرهیزگار تنزل داده اند، روشن می شود امام شناسی منطبق بر مبانی تکوینی وعینی از نتایج این تحقیق است.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال بیست و هشتم ـ  شماره سوم، پیاپی 258 (ویژة کلام)

    سیدمحمدحسین میردامادی / دانشجوی دکتری فلسفه و کلام دانشگاه اصفهان    smhm751@yahoo.com
    دریافت: 19/08/97                    پذیرش: 05/02/98
    چکیده
    نظریة امامت در گرایشات و فرق و نحل گوناگون اسلام دارای رویکردهای مختلفی است. در این مقاله ضمن بیان آراء مختلف امامت، به تبیین مبانی هستی شناختی حکمت متعالیه و نیز عرفان اسلامی در نظریة امامت از دیدگاه مختار پرداخته ایم. روش پژوهش، توصیفی همراه با تحلیل محتوا در بخش مبانی فلسفی است. هدف آن بیان همسویی ایدئولوژی و جهان بینی در نظریة مختار در مسئلة امامت شیعی است. این همسویی، بیانگر معقولیت و عقبة عقلی ـ شهودی نظریة امامت در قول مشهور متکلمان شیعه معاصر می باشد که بر قوت نظری آن می افزاید. از مبانی اثبات شدة فلسفه صدرایی و نیز مبانی عرفان نظری در اثبات نظریاتی همچون جعل الهی بودن امامت، خلافت الهی، وساطت فیض و علم و عصمت امام، بهره برده شده است. همچنین از این مقاله، رویکرد انتقادی به ادعای نظریة «علمای ابرار» که مقام امامت را در حدّ عالمان پرهیزگار تنزل داده اند، روشن می شود امام شناسی منطبق بر مبانی تکوینی وعینی از نتایج این تحقیق است.
    کلیدواژه ها: امامت، فرق اسلامی، حکمت متعالیه، عرفان اسلامی، انسان کامل.


    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    میردامادی، سیدمحمدحسین.(1398) جایگاه تطبیقی نظریه‌ی امامت در رویکردهای کلامی و بررسی مبانی فلسفی و عرفانی آن در کلام شیعه. فصلنامه معرفت، 28(3)، 37-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سیدمحمدحسین میردامادی."جایگاه تطبیقی نظریه‌ی امامت در رویکردهای کلامی و بررسی مبانی فلسفی و عرفانی آن در کلام شیعه". فصلنامه معرفت، 28، 3، 1398، 37-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    میردامادی، سیدمحمدحسین.(1398) 'جایگاه تطبیقی نظریه‌ی امامت در رویکردهای کلامی و بررسی مبانی فلسفی و عرفانی آن در کلام شیعه'، فصلنامه معرفت، 28(3), pp. 37-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    میردامادی، سیدمحمدحسین. جایگاه تطبیقی نظریه‌ی امامت در رویکردهای کلامی و بررسی مبانی فلسفی و عرفانی آن در کلام شیعه. معرفت، 28, 1398؛ 28(3): 37-