معرفت، سال بیست و هشتم، شماره هفتم، پیاپی 262، مهر 1398، صفحات 69-

    دانشگاه اسلامی؛ دانشگاهی یاددهنده (ضرورت‌ها و چالش‌ها)

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    مریم حیدرزاده / *دانشجوی کارشناسی ارشد - اموزش بزرگسالان دانشگاه تهران / heydarzadehmaryam99@yahoo.com
    سیف‌اله فضل‌الهی قمشی / *دانشیار - گروه مدیریت آموزشی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران / fazlollahigh@qom-iau.ac.ir
    چکیده: 
    دانشگاه، نهادی حیاتی در فرایند توسعۀ هر ملت و نقطۀ تلاقی قلمـروهای فرهنـگ، قـدرت و دانـش اسـت. دانشگاه اسلامی در راستای عمل به رسالت خود در جهت تولید علم و ترویج ارزش ها و ارائه خدمات نو، نه تنها ناگزیر از واکنش سریع به تغییرات و خلق فرهنگ یادگیری است؛ بلکه رهبران آن باید باور داشته باشند که از همة اعضای دانشگاه می توان آموخت. هدف مطالعه حاضر، بررسی ضرورت های برخورداری دانشگاه اسلامی از ویژگی و تبین برخی از چالش های پیش رو برای تبدیل شدن به دانشگاه یاددهنده است. روش تحقیق توصیفی ـ تحلیل اسنادی است. یافته ها نشان داد در دنیای در حال تغییر کنونی، رهبران درحالی که یاد می دهند، خود نیز باید به طور مداوم یاد بگیرند. این اساس چرخة یادگیری شرافتمندانه است. در دانشگاه های یاددهنده، رهبران رسالت خود را در آموزش افراد جست وجو می کنند، آنها آموزش می دهند و معتقدند آموزش بهترین روش توسعة کارکنان است. در دانشگاه یاددهنده، رهبران با ارزش ها زندگی می کنند. با توجه به تکیة دانشگاه اسلامی و دانشگاه یاددهنده بر دو بنیاد فرهنگ و رهبری ارزشی، تحقق یاددهندگی دانشگاه اسلامی دور از دسترس نیست.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال بیست و هشتم ـ  شماره هفتم، پیاپی 262 (ویژة جامعه شناسی)

    سیف اله فضل الهی / استادیارگروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم    fazlollahigh@yahoo.com
    مریم حیدرزاده / کارشناس ارشد علوم تربیتی دانشگاه تهران            heydarzadeh66m@gmail.com
    دریافت: 18/11/97                    پذیرش: 10/3/98
    چکیده
    دانشگاه، نهادی حیاتی در فرایند توسعۀ هر ملت و نقطۀ تلاقی قلمـروهای فرهنـگ، قـدرت و دانـش اسـت. دانشگاه اسلامی در راستای عمل به رسالت خود در جهت تولید علم و ترویج ارزش ها و ارائه خدمات نو، نه تنها ناگزیر از واکنش سریع به تغییرات و خلق فرهنگ یادگیری است؛ بلکه رهبران آن باید باور داشته باشند که از همة اعضای دانشگاه می توان آموخت. هدف مطالعه حاضر، بررسی ضرورت های برخورداری دانشگاه اسلامی از ویژگی و تبین برخی از چالش های پیش رو برای تبدیل شدن به دانشگاه یاددهنده است. روش تحقیق توصیفی ـ تحلیل اسنادی است. یافته ها نشان داد در دنیای در حال تغییر کنونی، رهبران درحالی که یاد می دهند، خود نیز باید به طور مداوم یاد بگیرند. این اساس چرخة یادگیری شرافتمندانه است. در دانشگاه های یاددهنده، رهبران رسالت خود را در آموزش افراد جست وجو می کنند، آنها آموزش می دهند و معتقدند آموزش بهترین روش توسعة کارکنان است. در دانشگاه یاددهنده، رهبران با ارزش ها زندگی می کنند. با توجه به تکیة دانشگاه اسلامی و دانشگاه یاددهنده بر دو بنیاد فرهنگ و رهبری ارزشی، تحقق یاددهندگی دانشگاه اسلامی دور از دسترس نیست.
    کلیدواژه ها: دانشگاه اسلامی، دانشگاه یاد دهنده، دیدگاه قابل یاد گیری، ایده ها، ارزش ها، انرژی هیجانی، قاطعیت در تصمیم گیری.

     


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حیدرزاده، مریم، فضل‌الهی قمشی، سیف‌اله.(1398) دانشگاه اسلامی؛ دانشگاهی یاددهنده (ضرورت‌ها و چالش‌ها). فصلنامه معرفت، 28(7)، 69-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مریم حیدرزاده؛ سیف‌اله فضل‌الهی قمشی."دانشگاه اسلامی؛ دانشگاهی یاددهنده (ضرورت‌ها و چالش‌ها)". فصلنامه معرفت، 28، 7، 1398، 69-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حیدرزاده، مریم، فضل‌الهی قمشی، سیف‌اله.(1398) 'دانشگاه اسلامی؛ دانشگاهی یاددهنده (ضرورت‌ها و چالش‌ها)'، فصلنامه معرفت، 28(7), pp. 69-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حیدرزاده، مریم، فضل‌الهی قمشی، سیف‌اله. دانشگاه اسلامی؛ دانشگاهی یاددهنده (ضرورت‌ها و چالش‌ها). معرفت، 28, 1398؛ 28(7): 69-