معرفت، سال بیست و هشتم، شماره هشتم، پیاپی 263، آبان 1398، صفحات 05-

    اوصاف شیعیان واقعی؛ قناعت و رضایت به مقدرات الهی

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    آیت الله محمدتقی مصباح یزدی / *استاد - ریاست محترم مؤسسه / mesbah@mesbahyazdi.ir
    چکیده: 
    این مقاله شرحی است بر تفسیر کلام امیرمؤمنان علی علیه السلام در باب اوصاف شیعیان واقعی. ازجمله ویژ گی های شیعیان واقعی، قناعت به آنچه برایش مقدر است؛ خشم او را چموش نمی کند و مغلوب خواسته اش نشده، بخل بر او چیره نمی شود. بخل و خودگزینی یعنی هر چیزی را برای خویش خواستن، منشأ بسیاری از رذایل اخلاقی است. تقدیر الهی به این معناست که انسان به این معرفت عالی دست یابد و باور کند که خدا همه جا حضور دارد و او قدرت بلامنازع است و کاری خارج از اراده خدا انجام نمی شود. لذا هرگز از غیرخدا نمی ترسد و چاپلوسی و تملق نمی کند و به داشته های خویش مغرور نمی شود. ازاین رو، کمال انسان در ایمان به غیب و درک حقایق غیبی است. هرقدر این ایمان و معرفت گسترده تر شود، تقرب انسان به خدا بیشتر می شود.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال بیست و هشتم ـ  شماره هشتم، پیاپی 263 (ویژة علوم سیاسی)

    آیت الله علامه محمدتقی مصباح
    چکیده
    این مقاله شرحی است بر تفسیر کلام امیرمؤمنان علی علیه السلام در باب اوصاف شیعیان واقعی. ازجمله ویژ گی های شیعیان واقعی، قناعت به آنچه برایش مقدر است؛ خشم او را چموش نمی کند و مغلوب خواسته اش نشده، بخل بر او چیره نمی شود. بخل و خودگزینی یعنی هر چیزی را برای خویش خواستن، منشأ بسیاری از رذایل اخلاقی است. تقدیر الهی به این معناست که انسان به این معرفت عالی دست یابد و باور کند که خدا همه جا حضور دارد و او قدرت بلامنازع است و کاری خارج از اراده خدا انجام نمی شود. لذا هرگز از غیرخدا نمی ترسد و چاپلوسی و تملق نمی کند و به داشته های خویش مغرور نمی شود. ازاین رو، کمال انسان در ایمان به غیب و درک حقایق غیبی است. هرقدر این ایمان و معرفت گسترده تر شود، تقرب انسان به خدا بیشتر می شود.
    کلیدواژه ها: قناعت، رضایت به مقدرات الهی، توحید افعالی.
     


    The Characteristics of True Shiites; Contentment and Satisfaction
    with Divine Decrees

    Ayatollah Allameh Mohammad-Taqi Mesbah

    Abstract

    This article is an exposition of the commentary on Imam Ali's words about the characteristics of true Shiites. Among these characteristics are: contentment with what is predestined for them, not becoming vicious when angry, vulnerability to individual whims and not being subject to stinginess. Being selfish and stingy which means not sharing what one has with others is the source of many vices. Divine destiny implies that man gains profound knowledge and believes that God is omnipresent and His power is limitless and that nothing can be done without God's will. Therefore, a true Shiite fears no one other than God and never flatters or takes pride in what he possesses. Thus, man’s perfection is an outcome of man’s belief in the Unseen and understanding of the facts about the Unseen. The stronger this belief and more proud this knowledge, the closer to God man will be.

    Key words: contentment, satisfaction with divine decrees, unity of divine acts.


    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مصباح یزدی، آیت الله محمدتقی.(1398) اوصاف شیعیان واقعی؛ قناعت و رضایت به مقدرات الهی. فصلنامه معرفت، 28(8)، 05-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    آیت الله محمدتقی مصباح یزدی."اوصاف شیعیان واقعی؛ قناعت و رضایت به مقدرات الهی". فصلنامه معرفت، 28، 8، 1398، 05-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مصباح یزدی، آیت الله محمدتقی.(1398) 'اوصاف شیعیان واقعی؛ قناعت و رضایت به مقدرات الهی'، فصلنامه معرفت، 28(8), pp. 05-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مصباح یزدی، آیت الله محمدتقی. اوصاف شیعیان واقعی؛ قناعت و رضایت به مقدرات الهی. معرفت، 28, 1398؛ 28(8): 05-