صفحهها:
77-
تاریخ دریافت: 1395/03/26
تاریخ پذیرش: 1398/09/24
چکیده:
هدف پژوهش حاضر، تحلیل تربیت اخلاقی نل نادینگز و نقد آن بر مبنای نظریات علامه طباطبائی است. این پژوهش، به دنبال پاسخ گویی به دو پرسش اساسی است: نخست ماهیت تربیت اخلاقی نادینگز چگونه است؟ دوم، مهم ترین نقدهای وارده بر تربیت اخلاقی نادینگز بر مبنای دیدگاه علامه طباطبائی چیست؟ با توجه به ماهیت پژوهش، از روش های تحلیلی ـ تطبیقی و انتقادی استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان داد نادینگز با رد جهان شمولی اخلاقی، هدف تربیت اخلاقی را کسب قابلیت های لازم برای زندگی بهتر در جامعه و ایفای نقش شهروندی میداند. نادینگز انسان و طبیعت آن را محور تربیت اخلاقی قرار می دهد و بر نقش انحصاری عواطف، تأکید می کند. از سوی دیگر، علامه طباطبائی با نگاهی متفاوت به تربیت اخلاقی می نگرد. با توجه به تفاوت هایی که در آراء اخلاقی علامه و نادینگز وجود دارد، نظریات اخلاقی این دو مورد مقایسه و نقد قرار گرفت. از مهم ترین نقدهای واردشده بر تربیت اخلاقی نادینگز بر مبنای دیدگاه علامه، می توان به مؤلفه هایی ازجمله: نسبیت گرایی، رویکرد سکولاریستی، غفلت از سیر و سلوک فردی، تأکید افراطی بر عاطفه گرایی و تعاملات بیرونی در تربیت اخلاقی اشاره کرد.
Article data in English (انگلیسی)
متن کامل مقاله:
معرفت شماره 264-آذر 1398
حمید احمدی هدایت / دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شاهد ahmadi@shahed.ac.ir
نجمه احمدآبادی آرانی/ دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه پیام نور تهران najmeh.ahmadabadi@gmail.com
مریم نادری/ دکتری فلسفة تعلیم و تربیت دانشگاه الزهرا علیها السلام dr.naderi.m@gmail.com
دریافت: 30/2/98 پذیرش: 24/7/98
چکیده
هدف پژوهش حاضر، تحلیل تربیت اخلاقی نل نادینگز و نقد آن بر مبنای نظریات علامه طباطبائی است. این پژوهش، به دنبال پاسخ گویی به دو پرسش اساسی است: نخست ماهیت تربیت اخلاقی نادینگز چگونه است؟ دوم، مهم ترین نقدهای وارده بر تربیت اخلاقی نادینگز بر مبنای دیدگاه علامه طباطبائی چیست؟ با توجه به ماهیت پژوهش، از روش های تحلیلی ـ تطبیقی و انتقادی استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان داد نادینگز با رد جهان شمولی اخلاقی، هدف تربیت اخلاقی را کسب قابلیت های لازم برای زندگی بهتر در جامعه و ایفای نقش شهروندی میداند. نادینگز انسان و طبیعت آن را محور تربیت اخلاقی قرار می دهد و بر نقش انحصاری عواطف، تأکید می کند. از سوی دیگر، علامه طباطبائی با نگاهی متفاوت به تربیت اخلاقی می نگرد. با توجه به تفاوت هایی که در آراء اخلاقی علامه و نادینگز وجود دارد، نظریات اخلاقی این دو مورد مقایسه و نقد قرار گرفت. از مهم ترین نقدهای واردشده بر تربیت اخلاقی نادینگز بر مبنای دیدگاه علامه، می توان به مؤلفه هایی ازجمله: نسبیت گرایی، رویکرد سکولاریستی، غفلت از سیر و سلوک فردی، تأکید افراطی بر عاطفه گرایی و تعاملات بیرونی در تربیت اخلاقی اشاره کرد.
کلیدواژه ها: نادینگز، علامه طباطبائی، تربیت اخلاقی.
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
احمدآبادی آرانی، نجمه، احمدی هدایت، حمید، نادری، مریم.(1398) تحلیل تربیت اخلاقی نادینگز و نقد آن بر مبنای آراء علامه طباطبائی. فصلنامه معرفت، 28(9)، 77-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
نجمه احمدآبادی آرانی؛ حمید احمدی هدایت؛ مریم نادری."تحلیل تربیت اخلاقی نادینگز و نقد آن بر مبنای آراء علامه طباطبائی". فصلنامه معرفت، 28، 9، 1398، 77-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
احمدآبادی آرانی، نجمه، احمدی هدایت، حمید، نادری، مریم.(1398) 'تحلیل تربیت اخلاقی نادینگز و نقد آن بر مبنای آراء علامه طباطبائی'، فصلنامه معرفت، 28(9), pp. 77-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
احمدآبادی آرانی، نجمه، احمدی هدایت، حمید، نادری، مریم. تحلیل تربیت اخلاقی نادینگز و نقد آن بر مبنای آراء علامه طباطبائی. معرفت، 28, 1398؛ 28(9): 77-