معرفت، سال بیست و هشتم، شماره یازدهم، پیاپی 266، بهمن 1398، صفحات 57-

    مؤلفه‌ها، عوامل و راه‌های مقابله با غفلت در منابع اسلامی با نگاهی روان‌شناختی

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    رحیم میردریکوندی / *استادیار - گروه روان شناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / mirderikvandi@qabas.net
    سیدابوالفضل حسینی نسب / *دانشجوی دکتری - روان شناسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / hoseyni8865@yahoo.com
    چکیده: 
    خداوند در قرآن تأکید فراوانی بر مذمت غفلت و غافلان داشته است و در آیات متعددی بیان می کند که بسیاری از مردم از غافلان هستند «وَإِنَّ کَثِیراً مِنَ النَّاسِ عَنْ آیَاتِنَا لَغَافِلُون» و گاهی بعد از رهنمودهای فراوان، تأکید کرده که از غافلان نباش «وَلا تَکُنْ‏ مِنَ‏ الْغافِلِین». با توجه به تفاوت دیدگاه اسلام و روان شناسی در مفهوم غفلت، تعیین ویژگی های آن براساس منابع اسلامی و روان شناختی، ابعاد دیگری از غفلت را آشکار خواهد کرد. هدف پژوهش حاضر تعیین مؤلفه ها، عوامل و راه های مقابله با غفلت براساس منابع اسلامی است. بدین منظور ابتدا آیات و روایات و متون دینی مرتبط جمع آوری شد و با روش تحلیل محتوا مورد تحلیل قرار گرفت، در نتیجه ویژگی ها و مؤلفه های غفلت از منابع اسلامی استخراج گردید. نتایج حاکی از تعیین 7 مؤلفه نظری برای غفلت می باشد. همچنین در این پژوهش شش علت و شش راه مقابله با غفلت بیان شده است.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال بیست و هشتم ـ  شماره یازدهم، پیاپی 266 (ویژة روان شناسی)

    سیدابوالفضل حسینی نسب/ کارشناس ارشد روان شناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره    hoseyni8865@yahoo.com
    رحیم میردریکوندی/ استادیار گروه روان شناسی مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره    mirderikvandi@qabas.net
    دریافت: 30/6/98                    پذیرش: 7/10/98
    چکیده
    خداوند در قرآن تأکید فراوانی بر مذمت غفلت و غافلان داشته است و در آیات متعددی بیان می کند که بسیاری از مردم از غافلان هستند «وَإِنَّ کَثِیراً مِنَ النَّاسِ عَنْ آیَاتِنَا لَغَافِلُون» و گاهی بعد از رهنمودهای فراوان، تأکید کرده که از غافلان نباش «وَلا تَکُنْ‏ مِنَ‏ الْغافِلِین». با توجه به تفاوت دیدگاه اسلام و روان شناسی در مفهوم غفلت، تعیین ویژگی های آن براساس منابع اسلامی و روان شناختی، ابعاد دیگری از غفلت را آشکار خواهد کرد. هدف پژوهش حاضر تعیین مؤلفه ها، عوامل و راه های مقابله با غفلت براساس منابع اسلامی است. بدین منظور ابتدا آیات و روایات و متون دینی مرتبط جمع آوری شد و با روش تحلیل محتوا مورد تحلیل قرار گرفت، در نتیجه ویژگی ها و مؤلفه های غفلت از منابع اسلامی استخراج گردید. نتایج حاکی از تعیین 7 مؤلفه نظری برای غفلت می باشد. همچنین در این پژوهش شش علت و شش راه مقابله با غفلت بیان شده است.
    کلیدواژه ها: غفلت، روان شناسی اسلامی، منابع اسلامی، مؤلفه ها، عوامل، راه های مقابله.


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    میردریکوندی، رحیم، حسینی نسب، سیدابوالفضل.(1398) مؤلفه‌ها، عوامل و راه‌های مقابله با غفلت در منابع اسلامی با نگاهی روان‌شناختی. فصلنامه معرفت، 28(11)، 57-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رحیم میردریکوندی؛ سیدابوالفضل حسینی نسب."مؤلفه‌ها، عوامل و راه‌های مقابله با غفلت در منابع اسلامی با نگاهی روان‌شناختی". فصلنامه معرفت، 28، 11، 1398، 57-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    میردریکوندی، رحیم، حسینی نسب، سیدابوالفضل.(1398) 'مؤلفه‌ها، عوامل و راه‌های مقابله با غفلت در منابع اسلامی با نگاهی روان‌شناختی'، فصلنامه معرفت، 28(11), pp. 57-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    میردریکوندی، رحیم، حسینی نسب، سیدابوالفضل. مؤلفه‌ها، عوامل و راه‌های مقابله با غفلت در منابع اسلامی با نگاهی روان‌شناختی. معرفت، 28, 1398؛ 28(11): 57-