صفحهها:
83-
تاریخ دریافت: 1398/01/23
تاریخ پذیرش: 1399/02/18
چکیده:
مدیریت مصرف با تأکید بر اجرای سیاست های کلی اصلاح الگوی مصرف و ترویج مصرف کالاهای داخلی که از سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی به شمار می رود، به معنای این است که محققان حوزه اقتصاد اسلامی احتیاج به فهم صحیح تر و دقیق تری از عوامل تأثیرگذار بر گرایش مصرف کننده در قبال خرید کالاهای خارجی دارند، در همین زمینه هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی چگونه گرایش های مصرف کننده در قبال یک کشور به علاوه تمامی متغیرهای مؤثر بر آن می باشد که می توانند بر تمایل او در خرید محصولات وارداتی یا محصولات داخلی مؤثر باشند. این پژوهش که از روش توصیفی ـ تحلیلی کمک می گیرد، نتایج آن حاکی از آن هستند که متغیرهای مؤثر بر ملی گرایی مصرفی به هجده دسته تقسیم می شوند، که هرکدام از آنها در جهت دهی رفتار مصرف کننده در قبال انتخاب بین خرید کالای داخلی یا خارجی تأثیرگذار هستند. به علاوه راهبرد مؤثر در تأثیرگذاری هرچه بیشتر ملی گرایی مصرفی بر رفتار مصرف کننده، استفاده از ظرفیت های بالقوه موجود در هرکدام از این سه دسته عوامل می باشد، که به تفصیل در هر بخش مورد بحث قرار گرفته اند و می توانند پیامدهایی همچون: اشتغال حداکثری، مدیریت مصرف، جایگزینی واردات و رفاه جامعه را به دنبال داشته باشند.
Article data in English (انگلیسی)
متن کامل مقاله:
*سعید محمدبیگی/ کارشناس ارشد اقتصاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی beigi.1992@gmail.com
محمدجواد توکلی / دانشیار گروه اقتصاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی tavakoli@qabas.net
دریافت: 23/11/98 پذیرش: 18/02/99
چکیده
مدیریت مصرف با تأکید بر اجرای سیاست های کلی اصلاح الگوی مصرف و ترویج مصرف کالاهای داخلی که از سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی به شمار می رود، به معنای این است که محققان حوزه اقتصاد اسلامی احتیاج به فهم صحیح تر و دقیق تری از عوامل تأثیرگذار بر گرایش مصرف کننده در قبال خرید کالاهای خارجی دارند، در همین زمینه هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی چگونه گرایش های مصرف کننده در قبال یک کشور به علاوه تمامی متغیرهای مؤثر بر آن می باشد که می توانند بر تمایل او در خرید محصولات وارداتی یا محصولات داخلی مؤثر باشند. این پژوهش که از روش توصیفی ـ تحلیلی کمک می گیرد، نتایج آن حاکی از آن هستند که متغیرهای مؤثر بر ملی گرایی مصرفی به هجده دسته تقسیم می شوند، که هرکدام از آنها در جهت دهی رفتار مصرف کننده در قبال انتخاب بین خرید کالای داخلی یا خارجی تأثیرگذار هستند. به علاوه راهبرد مؤثر در تأثیرگذاری هرچه بیشتر ملی گرایی مصرفی بر رفتار مصرف کننده، استفاده از ظرفیت های بالقوه موجود در هرکدام از این سه دسته عوامل می باشد، که به تفصیل در هر بخش مورد بحث قرار گرفته اند و می توانند پیامدهایی همچون: اشتغال حداکثری، مدیریت مصرف، جایگزینی واردات و رفاه جامعه را به دنبال داشته باشند.
کلیدواژه ها: رفتار مصرف کننده، فرهنگ مصرف، محصولات داخلی، ملی گرایی مصرفی، اصلاح الگوی مصرف.
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
توکلی، محمدجواد، محمدبیگی، سعید.(1399) ظرفیتها و چالشهای فرهنگ ملیگرایی مصرفی در حمایت از مصرف کالای داخلی. فصلنامه معرفت، 29(3)، 83-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
محمدجواد توکلی؛ سعید محمدبیگی."ظرفیتها و چالشهای فرهنگ ملیگرایی مصرفی در حمایت از مصرف کالای داخلی". فصلنامه معرفت، 29، 3، 1399، 83-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
توکلی، محمدجواد، محمدبیگی، سعید.(1399) 'ظرفیتها و چالشهای فرهنگ ملیگرایی مصرفی در حمایت از مصرف کالای داخلی'، فصلنامه معرفت، 29(3), pp. 83-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
توکلی، محمدجواد، محمدبیگی، سعید. ظرفیتها و چالشهای فرهنگ ملیگرایی مصرفی در حمایت از مصرف کالای داخلی. معرفت، 29, 1399؛ 29(3): 83-