تب‌های اولیه

    معرفت، سال بیست و نهم، شماره چهارم، پیاپی 271، تیر 1399، صفحات 37-

    قلمرو دین در اندیشه آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    حسن قره باغی / *دانشجوی دکتری - فلسفه دین مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / qarehbaghi@chmail.ir
    صفدر الهی راد / *استادیار - گروه کلام و فلسفه دین، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) / elahi@iki.ac.ir
    چکیده: 
    با توجه به اهمیت موضوع قلمرو دین در عصر حاضر و بحث هایی که در فلسفه دین نسبت به آن صورت می گیرد، این نوشتار با روش تحلیلی ـ توصیفی به دنبال به دست آوردن دیدگاه آیت الله العظمی خامنه ای نسبت به سؤال از گستره دین و پاسخ گویی آن به نیازهای انسان است. پاسخ این مسئله با توجه به تفکیکی که بین دو بخش علوم تجربی و انسانی گذاشته می شود، به دست آورده شده است. آنچه مشخص می شود این است که ایشان در علوم تجربی نگاه حداکثری را نمی پذیرند و در علوم انسانی هم با تفاوتی که بین آموزه های توصیفی و هنجاری دین می گذاریم، می شود گفت نظر ایشان این است که دین باید اصول، مبانی و اهداف علوم انسانی را توصیف کند و اما در جهت هنجاری، دین باید به طور حداکثری پاسخ گوی نیازهای انسان ها باشد و ارزش گذاری کند که البته ایشان این کار را بر خلاف علوم تجربی که از عموم متخصصان درخواست می کنند، مخصوص علما و مجتهدین دانسته و از حوزه علمیه می خواهند که مسئولیت خود را در این زمینه انجام دهند.
    Article data in English (انگلیسی)
    Full Text:
    متن کامل مقاله: 

    * حسن قره باغی/ کارشناس ارشد فلسفه دین مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره    hesamkazemi2633@yahoo.com
    صفدر الهی راد/ دانشیار گروه فلسفه دین مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره    Elahi@iki.ac.ir
    دریافت: 17/10/98                    پذیرش: 27/01/99
    چکیده
    با توجه به اهمیت موضوع قلمرو دین در عصر حاضر و بحث هایی که در فلسفه دین نسبت به آن صورت می گیرد، این نوشتار با روش تحلیلی ـ توصیفی به دنبال به دست آوردن دیدگاه آیت الله العظمی خامنه ای نسبت به سؤال از گستره دین و پاسخ گویی آن به نیازهای انسان است. پاسخ این مسئله با توجه به تفکیکی که بین دو بخش علوم تجربی و انسانی گذاشته می شود، به دست آورده شده است. آنچه مشخص می شود این است که ایشان در علوم تجربی نگاه حداکثری را نمی پذیرند و در علوم انسانی هم با تفاوتی که بین آموزه های توصیفی و هنجاری دین می گذاریم، می شود گفت نظر ایشان این است که دین باید اصول، مبانی و اهداف علوم انسانی را توصیف کند و اما در جهت هنجاری، دین باید به طور حداکثری پاسخ گوی نیازهای انسان ها باشد و ارزش گذاری کند که البته ایشان این کار را بر خلاف علوم تجربی که از عموم متخصصان درخواست می کنند، مخصوص علما و مجتهدین دانسته و از حوزه علمیه می خواهند که مسئولیت خود را در این زمینه انجام دهند.
    کلیدواژه ها: قلمرو دین، حداقلی، حداکثری، آیت الله العظمی خامنه ای، فقه حکومتی، علوم انسانی.
     


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    قره باغی، حسن، الهی راد، صفدر.(1399) قلمرو دین در اندیشه آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای. ماهنامه معرفت، 29(4)، 37-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حسن قره باغی؛ صفدر الهی راد."قلمرو دین در اندیشه آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای". ماهنامه معرفت، 29، 4، 1399، 37-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    قره باغی، حسن، الهی راد، صفدر.(1399) 'قلمرو دین در اندیشه آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای'، ماهنامه معرفت، 29(4), pp. 37-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    قره باغی، حسن، الهی راد، صفدر. قلمرو دین در اندیشه آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای. معرفت، 29, 1399؛ 29(4): 37-