معرفت، سال بیست و نهم، شماره ششم، پیاپی 273، شهریور 1399، صفحات 39-

    تحلیل انتقادی حدوث نفس در آراء شیخ اشراق

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    فرح رامین / *دانشیار - فلسفه تطبیقی-دانشگاه قم / f.ramin@qom.ac.ir
    سیده‌سکینه یزدان‌پناه / *کارشناس ارشد - فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه قم / taheritahura@yahoo.com
    چکیده: 
    حدوث و قدم نفس ازجمله دغدغه های فیلسوفان مسلمان بوده است. شیخ اشراق، براساس مبانی فلسفی و دلایل ویژه خود، به حدوث نفس قائل است. او معتقد است نفس همزمان با حدوث بدن مادی، به صورت مجرد حادث می شود. شارحان سهروردی، اندیشه وی را با متون دینی ناسازگار دانسته و دلایل وی بر حدوث نفس را ناتمام دانسته اند. از طرفی شیخ اشراق در رسائل رمزی و تأویلی اش به حضور نفس در عوالم پیشین اشاره دارد و به نظر می رسد که نفس از بالا و عوالم مافوق، به این نشئه مادی آمده و عوالمی را پیش از این دنیا سیر کرده است. در این پژوهش برآنیم با رویکردی تحلیلی و نو اشراقی از مبانی فلسفی شیخ اشراق، ناسازگاری موجود در آراء سهروردی را توجیه کنییم و به این نتیجه رهنمون شده ایم که نفوس انسانی پیش از دنیا در ناحیه علت و رب النوع خویش به نحو کلی وجمعی وجود داشته اند و سپس در این عالم مادی به نحو جزئی و شخصی حادث شده اند.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    * سیده سکینه یزدان پناه / کارشناس ارشد فلسفه و کلام اسلامی، داشگاه قم    taheritahura@yahoo.com
    فرح رامین / دانشیار گروه فلسفه تطبیقی دانشگاه قم    f.ramin@qom.ac.ir
    دریافت: 17/11/98                    پذیرش: 01/05/99
    چکیده
    حدوث و قدم نفس ازجمله دغدغه های فیلسوفان مسلمان بوده است. شیخ اشراق، براساس مبانی فلسفی و دلایل ویژه خود، به حدوث نفس قائل است. او معتقد است نفس همزمان با حدوث بدن مادی، به صورت مجرد حادث می شود. شارحان سهروردی، اندیشه وی را با متون دینی ناسازگار دانسته و دلایل وی بر حدوث نفس را ناتمام دانسته اند. از طرفی شیخ اشراق در رسائل رمزی و تأویلی اش به حضور نفس در عوالم پیشین اشاره دارد و به نظر می رسد که نفس از بالا و عوالم مافوق، به این نشئه مادی آمده و عوالمی را پیش از این دنیا سیر کرده است. در این پژوهش برآنیم با رویکردی تحلیلی و نو اشراقی از مبانی فلسفی شیخ اشراق، ناسازگاری موجود در آراء سهروردی را توجیه کنییم و به این نتیجه رهنمون شده ایم که نفوس انسانی پیش از دنیا در ناحیه علت و رب النوع خویش به نحو کلی وجمعی وجود داشته اند و سپس در این عالم مادی به نحو جزئی و شخصی حادث شده اند.
    کلیدواژه ها: شیخ اشراق، نفس، حدوث، قدم، شهرزوری، قطب الدین شیرازی.
     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رامین، فرح، یزدان‌پناه، سیده‌سکینه.(1399) تحلیل انتقادی حدوث نفس در آراء شیخ اشراق. فصلنامه معرفت، 29(6)، 39-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فرح رامین؛ سیده‌سکینه یزدان‌پناه."تحلیل انتقادی حدوث نفس در آراء شیخ اشراق". فصلنامه معرفت، 29، 6، 1399، 39-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رامین، فرح، یزدان‌پناه، سیده‌سکینه.(1399) 'تحلیل انتقادی حدوث نفس در آراء شیخ اشراق'، فصلنامه معرفت، 29(6), pp. 39-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رامین، فرح، یزدان‌پناه، سیده‌سکینه. تحلیل انتقادی حدوث نفس در آراء شیخ اشراق. معرفت، 29, 1399؛ 29(6): 39-