صفحهها:
55-
تاریخ دریافت: 1398/11/29
تاریخ پذیرش: 1399/07/08
چکیده:
تعادل و تعالی از موضوعات مهم در روان شناسی است. بسیاری از رویکردهای روان شناسی معاصر، مانند روانکاوی فروید در سیر رشد شخصیت، اصل تعادل را پذیرفته و برخی دیگر همچون رویکرد انسان گرایی مزلو اشاره به اصل تعالی داشته اند. پژوهش حاضر با هدف بررسی جایگاه تعادل جویی و تعالی خواهی در پویایی شخصیت از دیدگاه روان شناسی قرآنی انجام شد و به دنبال پاسخ گویی به این سؤالات بود که اصل تعادل جویی است یا تعالی خواهی؟ اگر تعالی خواهی مقبول باشد در همان سطح مورد پذیرش در روان شناسی است یا در مقیاس بزرگتر؟ آیا تعادل جویی بکلی کنار گذاشته می شود؟ روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی به شیوهی تحلیل محتوای آیات قرآن بود. ابتدا نظریه های مربوط به تعادل یا تعالی در روان شناسی بررسی، و سپس جایگاه تعادل و تعالی با نگاه قرآن استخراج شد. یافته های تحقیق نشان داد: الف) در روان شناسی قرآنی اصل تعالی پذیرفته شده است؛ ب) اصل تعالی در روان شناسی قرآنی به مراتب جامع تر از روان شناسی معاصر است و اهداف بلندمدت مربوط به آخرت، بعد معنوی و متداول و اهداف بلندمدت آخرتی، معنوی و... را پوشش می دهد؛ ج) تعادل در برخی امور مقدمهی دستیابی به تعالی است؛ لذا بکلی قابل رد نمی باشد.
Article data in English (انگلیسی)
متن کامل مقاله:
جعفر هوشیاری/ دکتری قرآن و روان شناسی مجتمع آموزش عالی علوم انسانی جامعة المصطفی العالمیه j.houshyari@yahoo.com
* اسماعیل رادمنش/ دانش پژوه کارشناسی ارشد روان شناسی شخصیت مجتمع آمورش عالی علوم انسانی جامعة المصطفی العالمیه smailrs434@gmail.com
دریافت: 29/11/98 پذیرش: 04/03/99
چکیده
تعادل و تعالی از موضوعات مهم در روان شناسی است. بسیاری از رویکردهای روان شناسی معاصر، مانند روانکاوی فروید در سیر رشد شخصیت، اصل تعادل را پذیرفته و برخی دیگر همچون رویکرد انسان گرایی مزلو اشاره به اصل تعالی داشته اند. پژوهش حاضر با هدف بررسی جایگاه تعادل جویی و تعالی خواهی در پویایی شخصیت از دیدگاه روان شناسی قرآنی انجام شد و به دنبال پاسخ گویی به این سؤالات بود که اصل تعادل جویی است یا تعالی خواهی؟ اگر تعالی خواهی مقبول باشد در همان سطح مورد پذیرش در روان شناسی است یا در مقیاس بزرگتر؟ آیا تعادل جویی بکلی کنار گذاشته می شود؟ روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی به شیوة تحلیل محتوای آیات قرآن بود. ابتدا نظریه های مربوط به تعادل یا تعالی در روان شناسی بررسی، و سپس جایگاه تعادل و تعالی با نگاه قرآن استخراج شد. یافته های تحقیق نشان داد: الف) در روان شناسی قرآنی اصل تعالی پذیرفته شده است؛ ب) اصل تعالی در روان شناسی قرآنی به مراتب جامع تر از روان شناسی معاصر است و اهداف بلندمدت مربوط به آخرت، بعد معنوی و متداول و اهداف بلندمدت آخرتی، معنوی و... را پوشش می دهد؛ ج) تعادل در برخی امور مقدمة دستیابی به تعالی است؛ لذا بکلی قابل رد نمی باشد.
کلیدواژه ها: تعادل جویی، تعالی خواهی، پویایی شخصیت، روان شناسی قرآنی.
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
رادمنش، اسماعیل، هوشیاری، جعفر.(1399) جایگاه تعادلجویی و تعالیخواهی در پویایی شخصیت از دیدگاه روانشناسی قرآنی. فصلنامه معرفت، 29(8)، 55-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
اسماعیل رادمنش؛ جعفر هوشیاری."جایگاه تعادلجویی و تعالیخواهی در پویایی شخصیت از دیدگاه روانشناسی قرآنی". فصلنامه معرفت، 29، 8، 1399، 55-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
رادمنش، اسماعیل، هوشیاری، جعفر.(1399) 'جایگاه تعادلجویی و تعالیخواهی در پویایی شخصیت از دیدگاه روانشناسی قرآنی'، فصلنامه معرفت، 29(8), pp. 55-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
رادمنش، اسماعیل، هوشیاری، جعفر. جایگاه تعادلجویی و تعالیخواهی در پویایی شخصیت از دیدگاه روانشناسی قرآنی. معرفت، 29, 1399؛ 29(8): 55-