صفحهها:
33-45
تاریخ دریافت: 1399/12/25
تاریخ پذیرش: 1400/05/25
چکیده:
در تبین رویکرد فلاسفهی مسلمان به مسئلهی شر باید گفت، فارابی اولین کسی بوده که به این مسئله پرداخته است. او بین شرور طبیعی و ارادی فرق قائل شده است. پس از وی ابن سینا رویکردی نیستی انگارانه به مسئلهی شر داشته که به صورت مفصل در جوانب مختلف به این مسئله پرداخته است. پس از ابن سینا غالباً همین رویکرد برای فلاسفه بعدی ازجمله سهروردی، صدرالمتألهین، علامه طباطبائی، شهید مطهری، آیت الله جوادی آملی و آیت الله مصباح مورد توجه بوده است. در این پژوهش با روشی توصیفی و بعضاً تحلیلی به دست می آوریم که فلاسفه اسلامی در حل مسئلهی شر راه حلی ترکیبی را بیان می کنند. آنها شر را یک امری عدمی و نسبی می دانند که لازمهی عالم مادی است. آنها قائلندکه براساس حکمت خداوند متعال در خلق نظام احسن هستی، شرور نسبت به خیر کثیر این عالم، قلیل می باشند و این شرور در بردارنده فوائد کثیری در عالم هستند.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
ارشدی بهادر، مجتبی.(1400) بررسی رویکرد کلی به مسئلهی شر در نگاه فلاسفهی مشهور مسلمان. فصلنامه معرفت، 30(7)، 33-45
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
مجتبی ارشدی بهادر."بررسی رویکرد کلی به مسئلهی شر در نگاه فلاسفهی مشهور مسلمان". فصلنامه معرفت، 30، 7، 1400، 33-45
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
ارشدی بهادر، مجتبی.(1400) 'بررسی رویکرد کلی به مسئلهی شر در نگاه فلاسفهی مشهور مسلمان'، فصلنامه معرفت، 30(7), pp. 33-45
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
ارشدی بهادر، مجتبی. بررسی رویکرد کلی به مسئلهی شر در نگاه فلاسفهی مشهور مسلمان. معرفت، 30, 1400؛ 30(7): 33-45