صفحهها:
17-25
تاریخ دریافت: 1400/03/11
تاریخ پذیرش: 1400/06/17
چکیده:
سعادت به عنوان هدف نهایی افعال انسانی، از دیدگاه آیت الله مصباح، به معنای قرب به خداست. از طرفی، رسالت علوم انسانی، شناسایی حقیقت یک رفتار و توصیه برای دستیابی به رفتار مطلوب است؛ در نتیجه، هر چیزی را که به عنوان سعادت حقیقی انسان در نظر بگیریم، تعیین کنندۀ جهت گیری ما در علوم انسانی و ارکان آن است. هدف، بررسی انواع تأثیرات سعادت بر ارکان علوم انسانی است. در مورد جمع آوری داده ها، از روش اسنادی و در مورد تحلیل داده ها از روش توصیفی و تحلیلی استفاده شده است. در بُعد موضوع، پذیرش سعادت موجب نگرش به ابعاد الهی انسان و افعال او، ازجمله نیت و باطن اعمال انسان است؛ و در بُعد مسئله، موجب انتخاب مسائل در راستای هدف نهایی و در حل مسائل علوم انسانی توصیفی، موجب تغییر توصیف ما از انسان و افعالش و مسائل مطرح در آن علوم، و در علوم انسانی دستوری، موجب جهت دهی باید و نبایدها به سوی کمال نهایی است؛ در بُعد هدف، موجب نگاه ابزاری به هدف های خرد در علوم انسانی، نسبت به هدف نهایی می شود و در بُعد روش، موجب عدم انحصار در روش های تجربی از قبیل کمّی و توجه به روش های دیگر، همچون روش های نقلی و شهودی است.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
ندرخانی، علی اصغر، سعیدی، احمد.(1400) نقش سعادت در ارکان علوم انسانی از دیدگاه آیتالله مصباح. فصلنامه معرفت، 30(8)، 17-25
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
علی اصغر ندرخانی؛ احمد سعیدی."نقش سعادت در ارکان علوم انسانی از دیدگاه آیتالله مصباح". فصلنامه معرفت، 30، 8، 1400، 17-25
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
ندرخانی، علی اصغر، سعیدی، احمد.(1400) 'نقش سعادت در ارکان علوم انسانی از دیدگاه آیتالله مصباح'، فصلنامه معرفت، 30(8), pp. 17-25
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
ندرخانی، علی اصغر، سعیدی، احمد. نقش سعادت در ارکان علوم انسانی از دیدگاه آیتالله مصباح. معرفت، 30, 1400؛ 30(8): 17-25