معرفت، سال سی‌ام، شماره دوازدهم، پیاپی 291، اسفند 1400، صفحات 21-31

    بررسی و نقد فرضیۀ دو ایوب با تکیه بر آیات قرآن

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    ✍️ رضوان رخشانی / کارشناس ارشد علوم قرآن دانشگاه علوم و معارف قرآن مشهد / Rakhshani.rezvan@yahoo.com
    محسن دیمه کار گراب / استادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم واحد مشهد / Mdeymekar@gmail.com
    فاطمه رخشانی / دانشجوی کارشناسی علوم قرآن دانشگاه علوم و معارف قرآن مشهد / ftm.rakhshani@gmail.com
    چکیده: 
    براساس فرضیه‌ی دو ایوب، ایوبِ به نگارش درآمده در تورات، تحت عنوان دو ایوب، که به مثابه ایوب متقی و ایوب منتقد، ناشکیب و شکوه گر که مورد ظلم و بی مهری خداوند قرار گرفته، ظاهر گشته است. این دوگانگی شخصیتی ایوب در کتب اسلامی و ادبیات عرب نیز مشاهده شد. این مقاله با مهار پیش فرض ها با رجوع گسترده به کاربردهای قرآنی و سنت تفسیری با هدف دفاع از ساحت این پیامبر خدا، درصدد بررسی و نقد این فرضیه برآمده است. پژوهش فرارو با روش توصیفی ـ تحلیلی و تطبیقی با گریزهای تاریخی میان آیات وحیانی و کتاب تورات به بررسی و نقد این فرضیه برآمده است. نتایج حاکی از آن است که شخصیت دوگانۀ ایوب، ناشی از شیوه‌ی نگارش تورات، متأثر از انقطاع زمانی، فرهنگ و تفکر یهود و اهداف نویسندگان آن، شکل گرفته است. این تفکر که در تضاد با آیات قرآن است، با گذشت زمان به متون دیگر راه یافته است.
    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رخشانی، رضوان، دیمه کار گراب، محسن، رخشانی، فاطمه.(1400) بررسی و نقد فرضیۀ دو ایوب با تکیه بر آیات قرآن. فصلنامه معرفت، 30(12)، 21-31

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رضوان رخشانی؛ محسن دیمه کار گراب؛ فاطمه رخشانی."بررسی و نقد فرضیۀ دو ایوب با تکیه بر آیات قرآن". فصلنامه معرفت، 30، 12، 1400، 21-31

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رخشانی، رضوان، دیمه کار گراب، محسن، رخشانی، فاطمه.(1400) 'بررسی و نقد فرضیۀ دو ایوب با تکیه بر آیات قرآن'، فصلنامه معرفت، 30(12), pp. 21-31

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رخشانی، رضوان، دیمه کار گراب، محسن، رخشانی، فاطمه. بررسی و نقد فرضیۀ دو ایوب با تکیه بر آیات قرآن. معرفت، 30, 1400؛ 30(12): 21-31