معرفت، سال سی و چهارم، شماره دوم، پیاپی 321، تابستان 1404، صفحات 5-11

    قانون اسلامی و قانونگذاری اسلامی

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    ✍️ آیت الله محمدتقی مصباح یزدی / *مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / marifat@qabas.net
    dor 20.1001.1.10236015.1404.34.2.3.3
    doi 10.22034/marifat.2025.5002157
    چکیده: 
    بر اساس آنچه گذشت، رفتار‏های ارزشی درصورتی‏که به قصد تأمین هدف‏ها و مصالح اجتماعی انجام شود، مصداق رفتار سیاسی خواهد بود. افراد، گروه‏ها و اصحاب مکاتب و مذاهب مختلف در تعیین هدف و راهی که به هدف منتهی می‏شود، اختلافاتی دارند. در این گفتار در صدد شناخت بهتر دیدگاه اسلام در این زمینه هستیم. هدف اسلام از زندگی اجتماعی و مدیریت جامعه، فراهم کردن زمینه‏ برای اینکه بیشترین افراد بتوانند به بیشترین مصالح زندگی‏، اعم از دنیوی و اخروی، برسند. نقطه اختلاف اساسی اسلام با سایر مکاتب، این است که هدف در اسلام، منحصر به هدف دنیوی نیست و زندگی اجتماعی نیز باید به‏گونه‏ای شکل داده شود که زمینة رشد معنوی، و درنتیجه، دستیابی به سعادت ابدی را برای انسان فراهم کند. به این معنا، بین سیاست و اخلاق ارتباط وجود دارد. این مقاله به تفصیل به بررسی پیوند اخلاق و سیاست، عناصر سیاست، ویژگی‏های قانونگذار اصلی و ‏مراتب قانونگذاری می‌پردازد.
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    The Islamic Law and the Islamic Legislation
    Abstract: 
    Based on the discussions presented earlier, value-oriented behavior can be political provided that it is shown with the intention of achieving social goals and interests. Individuals, groups, and adherents of various schools of thought and religions differ in setting goals and the paths to achieve them. This paper seeks to better elucidate the Islamic perspective in this regard. The goal of Islam regarding social life and the management of society is to provide conditions for the majority of people to attain the highest life benefits, both in this world and the hereafter. The fundamental distinction between Islam and other schools lies in the fact that Islam’s objectives are not limited to just this world, i.e., social life must also be organized to facilitate spiritual growth and, consequently, lead to man’s eternal happiness. In other words, there is a relation between politics and ethics. This article expounds on the relation between politics and ethics, the elements of politics, the characteristics of the chief legislator, and the hierarchy of legislation.
    References: 
    References: 
    • حر عاملی، محمد بن ‏حسن (1409ق). تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعه. تحقیق مؤسسة آل البیت. قم: مؤسسة آل البیت.
    • صدوق، محمد بن علی (1395ق). کمال الدین و تمام النعمه. تصحیح علی‏اکبر غفاری. چ دوم. تهران: اسلامیه.
    • فنایی اشکوری، محمد (1391). درآمدی بر تاریخ فلسفة غرب. قم: مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
    • کلینی، محمد بن ‏یعقوب (1329ق). الکافی. قم: ‏دار الحدیث.
    • مرکز اطلاعات و مدارک اسلامى (1389). فرهنگ‏نامة اصول فقه. قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
    • مصباح یزدی، محمدتقی (1398). آموزش فلسفه. چ پنجم. قم: مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
    • موسوی خمینی، سیدروح‌الله (1389). صحیفة امام. چ پنجم. تهران: مؤسسة تنظیم و نشر آثار امام خمینى
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مصباح یزدی، آیت الله محمدتقی.(1404) قانون اسلامی و قانونگذاری اسلامی. فصلنامه معرفت، 34(2)، 5-11 https://doi.org/10.22034/marifat.2025.5002157

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    آیت الله محمدتقی مصباح یزدی."قانون اسلامی و قانونگذاری اسلامی". فصلنامه معرفت، 34، 2، 1404، 5-11

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مصباح یزدی، آیت الله محمدتقی.(1404) 'قانون اسلامی و قانونگذاری اسلامی'، فصلنامه معرفت، 34(2), pp. 5-11

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مصباح یزدی، آیت الله محمدتقی. قانون اسلامی و قانونگذاری اسلامی. معرفت، 34, 1404؛ 34(2): 5-11