Marifat, Volume 32, Issue 8, No 311, Year 2024 , Pages 81-89

    A Review and Analysis of the Characteristics and Consequences of the Religious Life of Sassanid Kings

    Writers:
    ✍️ Seyed hamed / P.h.D student in Ma'arif Teaching, Islamic History and Civilization, University of Islamic Education / Seiyed_ha@yahoo.com
    doi 10.22034/marifat.2023.2018770
    Abstract: 
    The Holy Quran, emphasizing the Arabian Peninsula, refers to the life of ignorance in the world parallel to the rise of Islam. Of course, this question is raised, what was the situation of Iran in the era of the rise of Islam? And the more precise question is, how was the religious status of kings as the main element of power in Iran parallel to the rise of Islam? Using a descriptive-analytical method and a historical approach, this article has answered the question of what are the characteristics and consequences of the religious life of the Sassanid kings? The output of the mentioned research emphasizes the unreasonable characteristics in the religious life of the Sassanid kings and its negative consequences. The current research is based on four indicators: the definition of God-like position, the definition of the position of "God's appointed successor", religious diversity, and aggressive approach towards other religions. The mentioned indicators led to the creation of deviation in Zoroastrian religion, wealth accumulation of Zoroastrian elders, distancing of people from spirituality and limiting themselves to harsh and unreasonable actions, expansion of Christianity in Iran, and migration of people. The stated conditions, among other things, had created a difficult situation for the people of Iran; Therefore, when Islam entered Iran, people welcomed it and became Muslims.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :بازخوانی و تحلیل شاخصه‌ها و پیامدهای حیات دینی پادشاهان ساسانی
    Abstract: 
    قرآن کریم با تأکید بر جزیرة‌العرب، بر حیات جاهلی در گستره جهان مقارن ظهور اسلام اشاره دارد. بالطبع این سؤال مطرح است که وضعیت ایران عصر ظهور اسلام چگونه بوده است؟ و سؤال دقیق‌تر این که وضعیت دینی پادشاهان به‌عنوان عنصر اصلی قدرت، در ایران مقارن ظهور اسلام به‌چه صورتی بوده است؟ ازاین‌رو متن پیش‌رو با روش توصیفی ـ تحلیلی و با رویکرد تاریخی، به این سؤال پاسخ داده که شاخصه‌ها و پیامدهای حیات دینی پادشاهان ساسانی چیست؟ برون‌داد پژوهش مذکور بر شاخصه‌های نامعقول در حیات دینی پادشاهان ساسانی و پیامدهای منفی آن تأکید دارد. پژوهش پیش‌رو مبتنی بر شاخصه‌های چهارگانه: تعریف جایگاه خداگونه، تعریف جایگاه «جانشین منصوب خدا»، تنوع مذهبی، و رویکرد قهرآمیز نسبت به دیگر مذاهب است. شاخصه‌های مذکور به ایجاد انحراف بیشتر در دین زرتشت، ثروت‌اندوزی بزرگان زرتشتی، فاصله‌گیری مردم از معنویت و اکتفا به اعمال سخت و نامعقول، گسترش مسیحیت در ایران، و مهاجرت مردم منجر گردید. شرایط بیان‌شده در کنار دیگر موارد، ‌وضعیت دشواری برای مردم ایران فراهم ساخته بود؛ ازاین‌رو با ورود اسلام به ایران، مردم به استقبال آن رفته و مسلمان شدند.
    • آقایی، مزدک، 1380ـ1381، «اصلاح‌طلبی و فروپاشی»، هفت آسمان، ش 12و13، ص 131ـ168.
    • افتخارزاده، محمودرضا، 1377، ایران آیین و فرهنگ، تهران، رسالت قلم.
    • امینی‌فر، حسن و محمد دشتی، 1390، «فراز و فرود مسیحیت در نگرش حکومت‌های ایران»، تاریخ اسلام در آیینه پژوهش، ش 30، ص 5ـ32.
    • اوستا، 1371، گزارش و پژوهش: جلیل دوستخواه، ویرایش دوم، تهران، مروارید.
    • اوستا ، 1391، پژوهش استاد پورداوود، گزارش دکتر دوستخواه، تهران، مروارید.
    • اوشیدری، جهانگیر، 1389، دانشنامه مزدیسنا، تهران، مرکز.
    • بارتولومه، کریستین، 1337، زن در حقوق ساسانی (ترجمه و ملحقات با مقدمه‌ای در تیپ‌شناسی حقوقی و روانشناسی جنسی ایران ساسانی)، ترجمة ناصرالدین صاحب‌الزمانی، تهران، مؤسسة مطبوعاتی عطایی تحقیقات خاورشناسان.
    • باهنر، محمدجواد و اکبر هاشمی، بی‌تا، جهان در عصر بعثت، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلام.
    • پیرنیا، حسن و اقبال آشتیانی، 1370، تاریخ ایران از آغاز تا انقراض قاجاریه، تهران، خیام.
    • پیرنیا، حسن ، 1387، تاریخ ایران از مادها تا انقراض قاجاریه، تهران، سمیر.
    • پیرنیا، حسن ، 1393، ایران قدیم‌، تهران، اساطیر.
    • تمری، نازنین، 1390، «مهرها و اثر مهرهای تخت سلیمان ـ آتشکده اذرگشنسب»، مطالعات ایرانی، ش 20، ص 71ـ92.
    • جعفری‌تبار، حسن، 1384، «هَمَم شهریاری، هَمَم موبدی؛ گفتاری در حقوق مذهبی ایران در دوره ساسانیان»، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی، ش 70، ص 43ـ74.
    • دینوری، ابوحنیفه احمدبن داود، 1390، اخبار الطوال، ترجمة محمود مهدوی دامغانی، تهران، نشر نی.
    • رضا، عنایت‌الله، 1381، «سیاست دینی خسرو دوم»، فرهنگ، ش 43، ص 1ـ20.
    • روایت پهلوی ـ متنی به زبان فارسی میانه یا پهلوی ساسانی، 1367، ترجمة مهشید میرفخرایی، تهران، مؤسسة مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
    • زرین‌کوب، عبدالحسین، 1375، روزگاران ایران (‌گذشته باستانی ایران)‌، تهران، سخن.
    • زرین‌کوب، عبدالحسین ، 1378، روزگاران: تاریخ ایران از آغاز تا سقوط سلطنت پهلوی، تهران، سخن.
    • زرین‌کوب، عبدالحسین ، 1392، تاریخ مردم ایران، تهران، امیرکبیر.
    • زمانی، حسین، 1385، «روند مناسبات دینی و سیاست در ایران باستان با تکیه بر دوره ساسانیان»، تاریخ، ش 2، ص 55ـ84.
    • سایکس، سرپرسی، 1368، تاریخی ایران، ترجمة ‌سیدمحمدتقی فخر داعی گیلانی، تهران، دنیای کتاب.
    • شایست و ناشایست متنی به زبان پارسی میانه (پهلوی ساسانی)، 1369، ترجمه و آوانویس کتایون مزداپور، تهران، مؤسسة مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
    • صالحی، کوروش و دیگران، 1388، «نقش روحیانیان زرتشتی در ساختار جامعه ایران عصر ساسانیان»، پژوهش‌های تاریخی ایران و اسلام، ش 5، ص 119ـ148.
    • طبری، محمدبن جریر، 1362، تاریخ طبری (تاریخ الرسل و الملوک‌)، ترجمة ابوالقاسم پاینده، تهران، اساطیر.
    • علوی، پرتو، 1354، مختصری درباره تاریخ مزدک، تهران، اندیشه.
    • فرای، ریچارد نلسون، 1368، میراث باستانی ایران، ترجمة مسعود رجب‌نیا، تهران، علمی و فرهنگی.
    • فرای، ریچارد نلسون ، 1380، تاریخ باستانی ایران، ترجمة مسعود رجب‌نیا، تهران، علمی و فرهنگی.
    • کریستین سن، آرتور امانوئل، 1387، ایران در زمان ساسانیان، ترجمة ‌رشید یاسمی، تهران، نگاه.
    • کریستین سن، آرتور امانوئل ، 1374، وضع ملت و دولت و دربار در دوره شاهنشاهی ساسانیان، ترجمة مجتبی مینویی، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
    • کولسنیکف، ا. ای، 1389، ایران در آستانه سقوط ساسانیان، ویراستار ن. و. پیگولفسکایا، ترجمة ‌محمدرفیق یحیایی، تهران، کندوکاو.
    • گیرشمن، رومن، 1388، ایران از آغاز تا اسلام، ترجمة محمد معین، تهران، علمی و فرهنگی.
    • محمودآبادی، سیداصغر، 1377، «بررسی مبانی سیاسی ـ ایدئولوژیک دو جامعه عرب و ایرانی مقارن ظهور اسلام ‌2»‌، فرهنگ اصفهان، ش 9و10، ص 14ـ25.
    • مسعودی، علی‌بن حسین، 1374، مروج الذهب و معادن الجوهر، ترجمة ابوالقاسم پاینده، تهران، علمی و فرهنگی.
    • مسعودی، علی‌بن حسین ، 1389، التنبیه و الاشراف، ترجمة ابوالقاسم پاینده، تهران، علمی و فرهنگی.
    • مسکویه رازی، ابوعلی، 1389، تجارب الأمم (آزمون‌های مردم)، ترجمة ابوالقاسم امامی، تهران، سروش.
    • مشکور، محمدجواد، 1369، ایران در عهد باستان (‌در تاریخ اقوام و پادشاهان پیش از اسلام)، بی‌جا، اشرفی.
    • مطهری، مرتضی ، ۱۳۸۹، تاریخ ایران زمین از روزگار باستان تا انقراض قاجاریه، تهران، صفار و اشراقی.
    • مطهری، مرتضی، 1357، خدمات متقابل اسلام و ایران، قم، جامعة مدرسین.
    • مفتخری، حسین، 1381، «اوضاع سیاسی، مذهبی ایران در آستانه ظهور اسلام»، تاریخ اسلام، ش 10، ص 81ـ100.
    • میرزایی، علی‌اصغر، 1388، «کارکرد سیاسی، اجتماعی و اقتصادی آتشکده‌ها در عصر ساسانی»، پژوهش‌های علوم تاریخی، ش 2، ص 123ـ140.
    • مینویی، مجتبی و محمداسماعیل رضوانی، 1354، نامه تنسر به گشنسپ، تهران، خوارزمی.
    • نمیرانیان، کتایون، 1381، «زرتشتیان ایران و اوصاف آنها»، علوم اجتماعی و انسانی، ش 34، ص 161ـ174.
    • نویسندگان، 1389، تاریخ ایران کمبریج، قسمت سوم ساسانیان، ترجمة تیمور قادری، تهران، مهتاب.
    • وامقی، ایرج، 1377، «سیاست مذهبی دولت ساسانی در برخورد با روم شرقی»، اطلاعات اقتصادی ـ سیاسی، ش 129و130، ص 32ـ49.
    • ویسهوفر، یوزف، 1380، ایران باستان از 550 پیش از میلاد تا 650 پس از میلاد، ترجمة ‌مرتضی ثاقب‌فر، تهران، ققنوس.
    • هوار، کلمان، 1363، ایران و تمدن ایرانی، ترجمة حسن انوشه، تهران، امیرکبیر.
    • الهویی نظری، زهرا، 1382، «جایگاه زن در فرهنگ و حقوق عصر ساسانی»، علوم انسانی دانشگاه الزهراء، سال سیزدهم، ش 46و47.
    • یعقوبی، احمدبن اسحاق، 1387، تاریخ یعقوبی، ترجمة محمدابراهیم آیتی، تهران، علمی و فرهنگی.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Seyed hamed.(2024) A Review and Analysis of the Characteristics and Consequences of the Religious Life of Sassanid Kings. Marifat, 32(8), 81-89 https://doi.org/10.22034/marifat.2023.2018770

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Seyed hamed ."A Review and Analysis of the Characteristics and Consequences of the Religious Life of Sassanid Kings". Marifat, 32, 8, 2024, 81-89

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , S.(2024) 'A Review and Analysis of the Characteristics and Consequences of the Religious Life of Sassanid Kings', Marifat, 32(8), pp. 81-89

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , S. A Review and Analysis of the Characteristics and Consequences of the Religious Life of Sassanid Kings. Marifat, 2024; 32(8): 81-89