Marifat, Volume 34, Issue 1, No 320, Year 2025 , Pages 23-33

    An Assessment of the Empirical and Theological Foundations of the "God Gene"

    Writers:
    ✍️ Mansour Kasiri / PhD Student of Islamic Speculative Theology, The Imam Khomeini Institute for Education and Research / mansour.kasiri@gmail.com
    Mohammad Jafari / Associate Professor, Department of Islamic Speculative Theology, The Imam Khomeini Institute for Education and Research / jafari@iki.ac.ir
    dor 20.1001.1.10236015.1404.4.1.3.1
    doi 10.22034/marifat.2025.2021115
    Abstract: 
    The genetic researcher, Dr. Dean Hamer, claims to have identified a gene that leads humans towards spirituality and religious beliefs. He considers this gene to be a product of the biological evolution of humankind, resulting in the creation of entry points in the postsynaptic neuron section. He argues that by transferring monoamines into the cell and creating favorable spiritual states, this gene directs individuals towards spirituality and the subsequent assumption of a creator for existence. Using the documentary (library) method, this research explains how, according to subsequent experimental research, the gene in question cannot be categorized as the sufficient cause of spiritual feelings, and its role should be considered minor in this process. Additionally, the claim made cannot undermine rational and certain arguments for the existence of God; therefore, Hamer's effort cannot negate the existence of the object of spirituality, that is, God Almighty.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :ارزیابی مبانی تجربی و الهیاتی «ژن خدا»
    Abstract: 
    پژوهشگر عرصۀ ژنتیک، دکتر دین هَمر مدعی است، ژنی که منجر به گرایش انسان‌ها به معنویت و اعتقادات دینی می‌شود را کشف نموده است. او این ژن را حاصل تکامل زیستی نوع انسان می‌داند که منجر به ایجاد درگاه‌های ورودی در بخش نورون پس ـ سیناسپی می‌گردد و با انتقال منوآمین‌ها به درون سلول و ایجاد حالات خوش معنوی، او را به سمت معنویت‌گرایی و بالتبع فرض خالق برای هستی سوق می دهد. پژوهش حاضر با استفاده از روش اسنادی (کتابخانه‌ای) توضیح می‌دهد که چگونه براساس تحقیقات آزمایشگاهی بعدی، ژن مورد نظر را نمی‌توان به‌عنوان علت تامه احساسات معنوی جا زد و تنها باید برای آن نقش کوچکی در این فرایند در نظر گرفت. نیز ادعای مطرح‌شده قادر نیست دلایل عقلی و یقینی مبنی‌بر وجود خداوند را بشکند، ازاین‌رو تلاش همر را نمی‌توان نافی وجود متعلق معنویت، یعنی خداوند متعال دانست.
    References: 
    • اسپلیتگربر، رایان (1400). نوروآناتومی بالینی. ترجمۀ رضا شیرازی و ابراهیم اسفندیاری. چ دوم. تهران: اندیشه رفیع.
    • بروس، آلبرتس (1390). مبانی زیست‌شناسی سلولی. ترجمۀ زهرا فرزانه و دیگران. چ دوم. تهران: خانۀ زیست‌شناسی.
    • خدری، غلامحسین و عزیزی، وحید (1400). تحلیلی انتقادی بر رابطۀ نظریۀ ژن خدا با ایمان‌گروی. زیست‌شناسی کاربردی، 35(3)، 60ـ74.
    • شاکرین، حمیدرضا (1401). بررسی و نقد طبیعت‌گرایی انسان‌شناختی با تأکید بر فیزیکالیسم حذفی. انسان‌پژوهی دینی، 19 (47)، 71ـ88.
    • شهبازی، علی (1399). الحاد جدید. تهران: نگاه معاصر.
    • شیخ‌زاده حصاری، فرزام و کریمی ثالث، الهام (1393). از سلول‌های عصبی تا حافظه. تبریز: دانشگاه تبریز.
    • فاریاب، محمدحسین و دیگران (1393). برهان‌های اثبات وجود خدا. قم: پژوهشکدۀ باقرالعلوم.
    • فایرابند، پل (1375). برضد روش. ترجمة مهدی قوام صفری. تهران: فکر روز.
    • کثیری، منصور (1401). نقش و جایگاه تجربه‌های نزدیک به مرگ در اثبات وجود روح. معرفت، 31 (5)، 59ـ70.
    • کثیری، منصور (1402). دلالت آتوسکوپی بر اثبات وجود بعد غیرمادی انسان. معرفت کلامی، 14 (1)، 129ـ140.
    • لودیش، هاروی اف (1400). زیست‌شناسی سلولی مولکولی لودیش. ترجمۀ عباس بهادر. تهران: حیدری.
    • محمودی، مهدی و یقینی، نرگس (1396). مسیر سیگنالی G ـ پروتئین‌ها. رفسنجان: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی رفسنجان.
    • مسلین، کیت (1391). درآمدی به فلسفه ذهن. ترجمة مهدی ذاکری. چ دوم. قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
    • مصباح یزدی، محمدتقی (1386). آموزش فلسفه. چ هفتم. تهران: بین‌الملل.
    • میرباباپور، سیدمصطفی (1396). مفهوم‌شناسی طبیعت‌گرایی روش‌شناختی به‌مثابه یک ابرپارادایم برای علم مدرن. تأملات فلسفی، 7 (19)، 213ـ242.
    • هات، جان اف (1399). خدا و الحاد جدید. ترجمۀ علی شهبازی. قم: دانشگاه مفید.
    References: 
    • Asadi S, Gholizadeh Z, Jamali M, Nazirzadeh A, Habibi S (2016). VMAT2 Gene Molecular study of peoples in the Religious Behavior and Belief in God of the citizens of the city of Tabriz in IRAN. SOJ Genet Sci, 3(1):1-6.
    • Dixon, Thomas (2002). Scientific Atheism as a Faith Tradition. Studies in History and Philosophy of Biomedical Sciences, 33, 337-359.
    • Goldman, Michael (2004). Kindred spirits, NATURE GENETICS. 36,12.
    • Hamer, Dean (2004). The God Gene: How Faith is Hardwired into Our Genes. New York: Anchor Books.
    • Mohler, R. Albert (2008). Atheims Remix: a Christian confronts the New Atheists. Wheaton: Crossway Books.
    • Pals, Daniel L., (2006). Eight Theories Of Religion. New York: Oxford University Press.
    • Zimmer, Carl (2004). Faith-Boosting Genes a Search for The Genetic Basis of Spirituality. Scientific American, 31, 110-11.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Kasiri, Mansour, Jafari, Mohammad.(2025) An Assessment of the Empirical and Theological Foundations of the "God Gene" . Marifat, 34(1), 23-33 https://doi.org/10.22034/marifat.2025.2021115

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mansour Kasiri; Mohammad Jafari."An Assessment of the Empirical and Theological Foundations of the "God Gene" ". Marifat, 34, 1, 2025, 23-33

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Kasiri, M, Jafari, M.(2025) 'An Assessment of the Empirical and Theological Foundations of the "God Gene" ', Marifat, 34(1), pp. 23-33

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Kasiri, M, Jafari, M. An Assessment of the Empirical and Theological Foundations of the "God Gene" . Marifat, 2025; 34(1): 23-33