Marifat, Volume 32, Issue 9, No 312, Year 2025 , Pages 75-84

    Examining the Opportunities and Threats of the Corona Virus (Covid-19) in Religious, Ethical and Rational Dimensions through the Lived Experiences of Elementary School Teachers

    Writers:
    ✍️ Sayyed Mehdi rosta / Ph.D. student in Philosophy of Education, Shahid Bahonar University, Kerman / mehdirosta@ens.uk.ac.ir
    Seyed hamidreza / Professor, Department of Philosophy of Education and Training, Shahid Bahoner University, Kerman / hralavi@uk.ac.ir
    doi 10.22034/marifat.2023.2021308
    Abstract: 
    The emergence of the Corona pandemic in the world overshadowed all aspects of human life; So that the post-corona world has significant differences with the pre-corona world, and this phenomenon has been accompanied by countless opportunities and threats in the field of human life. Knowing these opportunities and these threats is mandatory for today's humans; Because peace is realized when a person reaches a balance by correctly interacting with the changes in the world around him, and this balance is possible with correct knowledge. Therefore, the purpose of this research is to investigate the opportunities and threats of the corona virus (Covid-19) in the religious-ethical and rational dimensions through the lived experiences of elementary school teachers. The current research is qualitative and phenomenological. With the help of targeted sampling, 18 people from the community were studied. Semi-structured interview method was used to collect data. The information was analyzed with the help of Clayey's seven-step method. The findings of this research can be divided into three general religious-ethical and rational dimensions, each of which includes several components, and the participants have expressed different opinions about each of these components, which are detailed in this article. Paying attention to all the threats and opportunities of corona disease is emphasized in this research in order to compile comprehensive plans to use its opportunities and eliminate the threats arising from it.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :بررسی فرصت‌ها و تهدیدهای ویروس کرونا (کووید ـ 19) در ابعاد دینی ـ اخلاقی و عقلانی از طریق تجارب زیستۀ معلمان مدارس ابتدایی
    Abstract: 
    پیدایش پاندمی کرونا در جهان، تمام ابعاد زندگی انسان را تحت‌الشعاع قرار داد؛ به‌طوری‌که دنیای پساکرونا با دنیای قبل از کرونا تفاوت‌های قابل‌ملاحظه‌ای دارد و این پدیده همراه با فرصت‌ها و تهدید‌های بی‌شماری در عرصه زندگی انسان بوده است. شناخت این فرصت‌ها و این تهدید‌ها برای انسان امروز الزامی است؛ چراکه آرامش وقتی تحقق پیدا می‌کند که انسان با تعامل درست با تغییرات دنیای اطراف خود، به تعادل برسد و این تعادل با شناخت صحیح امکان‌‌پذیر است. لذا هدف این پژوهش بررسی فرصت‌ها و تهدیدهای ویروس کرونا (کووید ـ 19) در ابعاد دینی ـ اخلاقی و عقلانی از طریق تجارب زیستۀ معلمان مدارس ابتدایی است. تحقیق حاضر از نوع کیفی و با روش پدیدارشناسی انجام شده است. به‌کمک نمونه‌گیری هدف‌مند، 18 نفر از افراد جامعه مورد بررسی قرار گرفتند. از روش مصاحبۀ نیمه‌ساختاریافته برای گردآوری داده‌ها استفاده گردید. به‌کمک روش هفت مرحله‌ای کلایزی به تجزیه و تحلیل اطلاعات پرداخته شد. یافته‌های این پژوهش در سه بعد کلی دینی ـ اخلاقی و عقلانی قابل تقسیم هستند، که هر بعد خود شامل چندین مؤلفه است و مشارکت‌‌کنندگان نظرات متفاوتی نسبت به هرکدام از این مؤلفه‌ها ابراز کرده‌اند که شرح آن به‌صورت مبسوط در متن مقاله ذکر شده است. توجه به تمامی تهدید‌ها و فرصت‌های بیماری کرونا در این پژوهش برای تدوین برنامه‌‌های جامع جهت استفاده از فرصت‌های آن و رفع تهدیدهای ناشی از آن مورد تأکید است.
    References: 
    • اسکندریان، غلامرضا، 1399، «ارزیابی پیامدهای ویروس کرونا بر سبک زندگی (با تأکید بر الگوی مصرف فرهنگی)»، ارزیابی تأثیرات اجتماعی، ش 1(2)، ص 65ـ85.
    • تاج‌بخش، غلامرضا، 1399، «واکاوی سبک نوین زندگی در عصر پساکرونا»، مطالعات راهبردی سیاست‌گذاری عمومی، ش 10(35)، ص 340ـ361.
    • چیت‌ساز، محمدجواد، 1399، «کرونا و دینداری: چالش‌ها و تحلیل‌ها»، ارزیابی تأثیرات اجتماعی، ش 1(2)، ص 151ـ162.
    • شهیاد، شیما و محمدتقی محمدی، 1399، «آثار روان‌شناختی گسترش بیماری کویید ـ 19 بر وضعیت سلامت روان افراد جامعه: مطالعه موردی»، طب نظامی، ش 22(2)، ص 184ـ192.
    • علیپور، ابراهیم و اکرم قربانی قمی، 1399، «خیزش تفکر الهیاتی ـ فلسفی در بحران کرونا (مروری بر معناداری زندگی، مرگ‌اندیشی و معنویت‌گرایی)»، قبسات، ش 25(96)، ص 181ـ209.
    • فتاح‌نژاد، کورش و ویدا اندیشمند، 1398، «تجربۀ زیستۀ معلمان از اثربخشی ارزش‌یابی توصیفی در مقطع ابتدایی با رویکرد پدیدارشناختی»، رویکرد‌های پژوهش نوین در مدیریت و حسابداری، ش 3(21)، ص 53ـ62.
    • فراهانی، محمدتقی و همکاران، 1399، «تغییرات نگرش، باور و ارزش در سطوح فردی و فرهنگی و همه‌گیری کووید 19»، پژوهش در سلامت روان‌شناختی، ش 1، ص 1ـ15.
    • کریمی، محمدکاظم، 1399، «پیامدهای فرهنگی و معنوی کرونا»، ره‌توشه (مبلغان)، ش 1(2)، ص 39ـ50.
    • گال، مردیت و همکاران، 1386، روش‌‌‌های تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روان‌شناسی، ترجمة احمدرضا نصر و همکاران، تهران، سمت.
    • نوحی، شهناز و همکاران، 1399، «نقش سلامت معنوی و مقابله مذهبی در پیش‌بینی اضطراب مرگ در بیماران مبتلا به ویروس کرونا»، روان‌شناسی، ش 14(26)، ص 29ـ42.
    • وکیلی، سمیرا و همکاران، 1399، «نقش فراهیجان‌های مثبت و منفی، باورهای مذهبی و تاب‌آوری در پیشبینی اضطراب کرونا مبتلایان به بیماری دیابت نوع دو»، پژوهش پرستاری، ش 8(2)، ص 83ـ92.
    • Arslan, G., Yıldırım M., Aytaç M., 2020, "Subjective vitality and loneliness explain how coronavirus anxiety increases rumination among college students", Death studies, v. 46, p. 1-10.
    • Kowalczyk, O., Krzysztof R., Montane X., Pawliszak W., Tylkowski B., Bajek A., 2020, "Religion and Faith Perception in a Pandemic of COVID-19", Journal of religion and health, V. 59, p. 2671-2677.
    • Rababa, M., Hayajneh A. A., Bani-Iss W., 2021, "Association of Death Anxiety with Spiritual Well-Being and Religious Coping in Older Adults During the COVID-19 Pandemic", Journal of religion and health, V. 60, p. 50-63.
    • Stieger, S., Lewetz D., Swami V., 2021, "Emotional Well-Being Under Conditions of Lockdown: An Experience Sampling Study in Austria During the COVID-19 Pandemic", Journal of happiness studies, v. 22, p. 1-18.
    • VanderWeele, T. J., 2020, "Love of neighbor during a pandemic: navigating the competing goods of religious gatherings and physical health", Journal of religion and health, V. 59, p. 2196-2202.
    • Vazquez, C., Valiente C., García F. E., Contreras A., Peinado V., Trucharte A., Bentall R. P., 2021, "Post-Traumatic growth and stress-related responses during the COVID-19 pandemic in a national representative sample: The role of positive core beliefs about the world and others", Journal of Happiness Studies, v. 22, p. 1-21.
    • Yıldırım, M., Güler A., 2020, "COVID-19 severity, self-efficacy, knowledge, preventive behaviors, and mental health in Turkey", Death studies, v. 46, p. 1-8.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    rosta, Sayyed Mehdi, , Seyed hamidreza.(2025) Examining the Opportunities and Threats of the Corona Virus (Covid-19) in Religious, Ethical and Rational Dimensions through the Lived Experiences of Elementary School Teachers. Marifat, 32(9), 75-84 https://doi.org/10.22034/marifat.2023.2021308

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Sayyed Mehdi rosta; Seyed hamidreza ."Examining the Opportunities and Threats of the Corona Virus (Covid-19) in Religious, Ethical and Rational Dimensions through the Lived Experiences of Elementary School Teachers". Marifat, 32, 9, 2025, 75-84

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    rosta, S, , S.(2025) 'Examining the Opportunities and Threats of the Corona Virus (Covid-19) in Religious, Ethical and Rational Dimensions through the Lived Experiences of Elementary School Teachers', Marifat, 32(9), pp. 75-84

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    rosta, S, , S. Examining the Opportunities and Threats of the Corona Virus (Covid-19) in Religious, Ethical and Rational Dimensions through the Lived Experiences of Elementary School Teachers. Marifat, 2025; 32(9): 75-84