Marifat, Volume 34, Issue 1, No 320, Year 2025 , Pages 67-79

    A Reflection on the Meaning of Life from the Perspective of Atheistic Existentialism and Islamic Philosophy

    Article Type: 
    Promotional
    Writers:
    ✍️ Mojtaba Arshadi Bahador / PhD Student of Islamic Speculative Theology, The Imam Khomeini Institute for Education and Research / M.arshadi1363@gmail.com
    dor 20.1001.1.10236015.1404.4.1.7.5
    doi 10.22034/marifat.2025.2021400
    Abstract: 
    As human’s great mystery, the meaning of life has long been the subject of discussion among many scholars. The meaningfulness of life is closely linked to the purpose of human creation. Some, believing in God and His exclusive role, see the meaning of life as discovering the divine purpose and acting upon it. Conversely, an anthropocentric view regards humans, with their awareness and power of choice, as the creators of life’s meaning. The research method is analytical-descriptive, focusing on the perspective of atheistic existentialists such as Albert Camus, Jean-Paul Sartre, Friedrich Nietzsche, and their spiritual allies, including Mostafa Malekian who, denying God and regarding Him as dead, considers the meaning of life to be something that can be created through human choice. Among the findings of this research, which relies on critiquing epistemological, ontological, and anthropological foundations and presenting textual proofs, is the flawed nature of their intellectual foundations, explanation of the meaning of human life in line with divine purpose and the discoverable nature of life’s meaning.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :تأملی در معنای زندگی از نگاه فلسفة اگزیستانسیالیسم الحادی و فلسفة اسلامی
    Abstract: 
    معنای زندگی از دیرباز به‌عنوان گمشدة بشر، همواره محل بحث دانشمندان بسیاری قرار گرفته است. معناداری زندگی ارتباط تنگاتنگی با هدفمند بودن خلقت انسان دارد. برخی با اعتقاد به خدا و نقش انحصاری او، معنای زندگی را کشفِ هدف الهی و عمل به آن می‌دانند. در مقابل، نگاه انسان‌محورانه، انسان را با ویژگی آگاهی و قدرت انتخاب، هدف‌ساز و جاعل معنای زندگی می‌داند. روش تحقیق، تحلیلی ـ توصیفی است، مسئلة تحقیق در این پژوهش، بررسی نگرش اگزیستانسیالیم الحادیِ افرادی مانند آلبرکامو، سارتر، نیچه و برخی همفکران معنوی آنها مانند مصطفی ملکیان می‌باشد که با انکار و مرگ خدا، معنای زندگی را امری جعل‌شدنی توسط اختیار انسان می‌دانند. ازجمله یافته‌های تحقیق ـ که با تکیه بر نقد مبانی معرفت‌شناختی، هستی‌شناسانه، انسان‌شناسانه و بیان ادله نقلی می‌باشد ـ مخدوش بودن مبانی فکری آنها، تبیین معنای زندگی انسان را در راستای هدف الهی و کشفی بودن معنای زندگی است.
    References: 
    • آذربایجانی، مسعود (1390). معنای زندگی به روایت حکمت متعالیه. حکمت اسراء، 9، 117-130.
    • آزادمنش، علی و دیگران (1394). تحلیل داستان موسی و شبان مولوی در چارچوب مکتب اگزیستانسیالیم. هشتمین همایش پژوهش‌های زبان و ادبیات فارسی.
    • ابن‌سینا، حسین بن عبدالله (1400ق). رسائل. قم: بیدار.
    • بیدهندی، محمد (1383). بررسی و تحلیل نسبت انسان با عالم در فلسفه صدرا. ‌اندیشه دینی، 11، 1ـ14.
    • بیدهندی، محمد و ذریه، محمدجواد (1391). بررسی معناداری زندگی در اندیشه ملاصدرا و کی‌یرکگور. قبسات، 64، 70-102.
    • ترک مقدم، لادن و دیگران (1387). تأملی در باب معنای زندگی از دیدگاه فیلسوفان. اخلاق پزشکی، 4، 71ـ106.
    • جوادی آملی، عبدالله (1375). رحیق مختوم. قم: اسراء.
    • دهخدا، علی‌اکبر (1377). لغت‌نامه دهخدا. تهران: دانشگاه تهران.
    • دیانی، محمود (1390). معنای زندگی از منظر سیدمحمدحسین طباطبائی. پژوهش‌های فلسفی ـ کلامی، 4، 23-37.
    • رضازاده، حسن و رحمانی اصل، محمدرضا (1392). مقایسه معنای زندگی از دیدگاه محمدتقی جعفری تبریزی و فردریش نیچه. انسان‌پژوهی دینی، 30، 115ـ134.
    • رضایی، قاسم و صافیان، محمدجواد (1392). مطالعه و تأملی بر رویکرد آلبر کامو به معنای زندگی. پژوهش ادبیات معاصر جهان، 2، 63-77.
    • سعیدی‌مهر، محمد (1385). آموزش کلام اسلامی. قم: طه.
    • شانظری، جعفر و فرجی، علیرضا (1395). بررسی و تطبیقی جعل یا کشف معنای زندگی در اندیشه کرکگور و سارتر. الهیات تطبیقی، 15، 65-80..
    • صدرالمتألهین (1354). مبدأ و معاد. مقدمه و تصحیح سیدجلال‌الدین آشتیانی. تهران: انجمن فلسفه ایران.
    • صدرالمتألهین (1360). اسرار الآیات. تصحیح محمد خواجوی. تهران: انجمن حکمت و فلسفه.
    • صدرالمتألهین (1363). اسرار الآیات. ترجمه و تعلیق محمد خواجوی. تهران: مؤسسة مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
    • صدرالمتألهین‌ (1386). الحکمة المتعالیة فی الاسفار العقلیة الاربعة. قم: مصطفوی.
    • صدرالمتألهین (1981م). الحکمة المتعالیة فی الاسفار العقلیة الاربعة. بیروت: داراحیاء التراث.
    • صدرالمتألهین (بی‌تا). ایقاظ النائمین. مقدمه و تصحیح سیدجلال‌الدین آشتیانی. تهران: انجمن حکمت و فلسفه ایران.
    • صدیقی، داود و علیزمانی، امیرعباس (1395). جعل معنا از نگاه سارتر و نقد و بررسی آن بر اساس مبانی شناخت‌گرایی. نامه حکمت، 1 (27)، 119-143.
    • طباطبائی، سیدمحمدحسین (1393). المیزان. قم: اسماعیلیان.
    • طباطبائی، سیدمحمدحسین (بی‌تا). اصول فلسفه و روش رئالیسم. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
    • عسگری یزدی، علی و پیروزوند، سهلا (1399). تحلیل انتقادی دیدگاه ریچارد تیلور در معنای زندگی. قبسات، 95، 31ـ60.
    • علیزمانی، امیرعباس (1386). معنای معنای زندگی. نامه حکمت، 1، 59ـ89.
    • فرجی، علیرضا (1389). سارتر، اگزیستانسیالیسم و بن‌بست ایدئولوژیک. اهواز: رسش.
    • کامو، آلبر (1385). افسانه سیزف. ترجمة محمود سلطانیه. تهران: جامی.
    • کمبر، ریچارد (1385). فلسفه کامو. ترجمۀ خشایار دیهیمی. تهران: طرح نو.
    • کامو، آلبر (1381). طاعون. ترجمة رضا سیدحسینی. تهران: نیلوفر.
    • لارنس سی، بکر (1378). تاریخ فلسفه اخلاق غرب. جمعی از مترجمان. قم: مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
    • متز. تدئوس (1389). معنای زندگی. ترجمة محسن جوادی. مجموعه مقالات. تهران: پژوهشگاه علوم اسلامی.
    • مجلسی، محمدباقر (1403ق). بحار الانوار. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
    • محمودیان، محمدرفیع (1378). علم مدرن، کلیت جهان و معنای زندگی. نامه فلسفه، 7، 14ـ45.
    • مصباح یزدی، محمدتقی (1376). معارف قرآن. قم: مؤسسة در راه حق.
    • مطهری، مرتضی (بی‌تا). مجموعه آثار. تهران: صدرا.
    • ملکیان، مصطفی (1385). مشتاقی و مهجوری. تهران: نگاه معاصر.
    • موسوی بجنوردی، سیدکاظم (1384). دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
    • نصری، عبدالله (1395). تحلیل معنا در معنای زندگی. ذهن، 67، 105ـ124.
    • نصیری، منصور و شریفیان، محدثه (1392). معنای زندگی از دیدگاه آلبرکامو. نقد و نظر، 71، 109ـ135.
    • نیچه، فردریش ویلهلم (1376). چنین گفت زرتشت؛ کتابی برای همه‌‌کس و هیچ‌کس. ترجمة داریوش آشوری. تهران: آگاه.
    • نیچه، فردریش ویلهلم (1377). حکمت شادان. ترجمة جمال آل‌احمد و دیگران. تهران: نیل.
    • نیچه، فردریش ویلهلم (1380). غروب بتان یا «چگونه می‌توان با پتک فلسفه نگاشت». ترجمة مسعود انصاری. تهران: جامی.
    References: 
    • Camber, Richard (2006). Camus' Philosophy. Khashayar,Deihimi (Trans.) Tehran: Tarhe No publication.
    • Camus, Albert (1987). Stranger. Amirjalalodin, Alam (Trans). Tehran: Ketab Sara.
    • Camus, Albert (1995). Memoranda. Khashayar, Deihimi (Trans). Tehran: Ketab Sara.
    • Camus, Albert (2005). Anxiety of Existence. Mohammadtaghi, Ghiasi (Trans). Tehran: Agah publication.
    • Cottingham, John (2003). On the Meaning of Life. Routledg: Taylor &Francis Group.
    • Ellin, Joseph  (1995). Morality and the Meaning of Life. Fort Worth, Tex: Harcourt Brace
    • Metz, Thaddeus (2001). "The Consept of a Meaning of Life", in: American Philosophical Quarterly,38, 137-153.
    • Metz, Thaddeus (2007). The Meaning of Life, Stanford Encyclopedia of Philosophy. substantive revision Mon Jun, 3, 2013.
    • Nietzsche, F., (1906). Thus Spake Zarathustra. 6th Ed., T. Common (trans.) , London: Routledge.
    • Nietzsche, Friedrich (1882). The Joyful science, trans. In W. Kaufman (ed). The Portable Nietzsche. New York: Viking.
    • Sarter, Jean- Paul (1966). Being and Nothingness. Translated by Hazel E. Barnes: University of Colorado.
    • Sarter, Jean- Paul (1973). Existentialism & Humanism, Evre methven ltd. London.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Arshadi Bahador, Mojtaba.(2025) A Reflection on the Meaning of Life from the Perspective of Atheistic Existentialism and Islamic Philosophy . Marifat, 34(1), 67-79 https://doi.org/10.22034/marifat.2025.2021400

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mojtaba Arshadi Bahador."A Reflection on the Meaning of Life from the Perspective of Atheistic Existentialism and Islamic Philosophy ". Marifat, 34, 1, 2025, 67-79

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Arshadi Bahador, M.(2025) 'A Reflection on the Meaning of Life from the Perspective of Atheistic Existentialism and Islamic Philosophy ', Marifat, 34(1), pp. 67-79

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Arshadi Bahador, M. A Reflection on the Meaning of Life from the Perspective of Atheistic Existentialism and Islamic Philosophy . Marifat, 2025; 34(1): 67-79