Marifat, Volume 32, Issue 12, No 315, Year 2025 , Pages 55-65

    A New Approach to the Traditions Prohibiting the Formation of an Islamic Government in the Time of Occultation

    Article Type: 
    Promotional
    Writers:
    ✍️ Hamid Emamifar / Assistant Professor, Department of Islamic Studies, Arak University / Hamidemami95@yahoo.com
    Mahdi / level one student of seminary, Arak seminary / mahdifarahani64@gmail.com
    doi 10.22034/marifat.2024.2021479
    Abstract: 
    The formation of the Islamic government is one of the most important issues that have always been discussed and disputed between the opponents and the supporters in the Islamic ages. The critics of the theory of the formation of the Islamic government believe that there are reports and narrations from the Imams that indicate silence in front of the rebels and the oppression of the oppressors. From his point of view, these narrations are, in the term, governing and preceding the verses and narrations that indicate the necessity of resistance, defense, and uprising against the rebels; For this reason, it is not permissible to form an Islamic government and rise against them. From his point of view, the application of these hadiths is such that it prohibits any kind of action. Using an analytical-descriptive method, this research has investigated the most important narratives cited by the opponents of the theory of the formation of the Islamic government. According to the authors, the reasons cited by the opponents of the formation of the Islamic government are incomplete and do not prove their favor. It seems that by taking into account the time and place and the conditions of their issuance, it turns out that not only these traditions do not indicate silence, but on the contrary, they indicate an uprising against the rebels; Of course, their indication of uprising is not absolute and general, but depends on specific conditions, and on the other hand, following these narrations leads to the closure of important rules of Islam, including financial rules, national defense rules, and penal rules.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :رویکردی نو به روایات نهی‌کننده از تشکیل حکومت اسلامی در زمان غیبت
    Abstract: 
    تشکیل حکومت اسلامی، از مهم‌ترین مسائلی است که در اعصار اسلامی همواره مورد بحث و مناقشه میان مخالفین و موافقین بوده است. منتقدین نظریه‌ی تشکیل حکومت اسلامی بر این باورند که گزارش‌ها و روایاتی از ائمه وجود دارد که دلالت بر سکوت در مقابل طغیان‌کنندگان و ظلم ظالمان دارند. از نگاه ایشان این روایات در اصطلاح، حاکم و مقدم بر آیات و روایاتی هستند که دلالت بر وجوب مقاومت و دفاع و قیام در برابر سرکشان دارند؛ به همین جهت، تشکیل حکومت اسلامی و قیام در برابر آنها جایز نیست. از منظر ایشان اطلاق این روایات به‌گونه‌ای است که هر نوع اقدامی را نهی کرده است. در این پژوهش با روش تحلیلی ـ توصیفی، به بررسی مهم‌ترین روایاتِ مورد استناد مخالفین نظریه‌ی تشکیل حکومت اسلامی پرداخته‌ایم. از نظر نگارندگان، دلیل‌هایی که مخالفین تشکیل حکومت اسلامی به آن استناد می‌کنند ناقص است و مطلوب ایشان را ثابت نمی‌کند. به نظر می‌رسد با در نظر گرفتن ظرف زمانی و مکانی و شرایط صدور آنها، معلوم می‌شود نه‌تنها این روایات دلالتی بر سکوت ندارند، بلکه به‌عکس، دلالت بر قیام علیه طاغیان دارند؛ البته دلالت آنها بر قیام، به‌صورت مطلق و کلی نیست، بلکه وابسته به شرایط خاص است و از اطرف دیگر عمل به این روایات موجب تعطیلی احکام مهم اسلام اعم از احکام مالی و احکام دفاع ملی و یا احکام جزایی می‌شود.
    References: 
    • نهج ‌البلاغه، 1384، ترجمة ناصر مکارم شیرازی، قم، مدرسة الامام على‌بن ابى‌طالب(ع).
    • صحیفة سجادیه، 1378، ترجمة محسن غرویان و عبدالجواد ابراهیمی‌فر، قم، الهادی.
    • ابن‌بابویه قمى، محمدبن على، 1404ق، عیون اخبار الرضا(ع)، بیروت، منشورات مؤسسة الاعلمی للمطبوعات.
    • ابن‌بابویه قمى، محمدبن على، 1413ق، من لا یحضره الفقیه‌، قم، دفتر انتشارات اسلامى.
    • ابن‌شعبه حرانی، حسن‌بن علی، 1404ق، تحف العقول عن آل الرسول، قم، جامعة مدرسین.
    • ابن‌شهر آشوب، محمد‌بن علی، 1379، مناقب آل ابی‌طالب، تحقیق محمدحسین آشتیانی و هاشم رسولی، قم، علامه.
    • ابن‌منظور الأنصاری الرویفعى الإفریقى، 1414ق، لسان العرب، بیروت، لبنان، دار صادر.
    • الازدی، لوط‌بن یحیى‌بن سعید‌بن مخنف‌بن مسلم، 1398، مقتل الحسین، قم، منشورات المکتبة العامة.
    • امینی، ابراهیم، 1388، دادگستر جهان، قم، شفق.
    • البخاری الجعفی، محمدبن إسماعیل أبوعبدالله، 1422ق، صحیح بخاری، محمد زهیربن ناصر الناصر، بیروت، لبنان، دار طوق النجاة.
    • حاکم نیشابوری، محمدبن عبدالله، 1435ق، المستدرک علی الصحیحین، بیروت، لبنان، مرکز البحوث و تقنیه المعلومات دار التاصیل.
    • حر عاملی، محمدبن حسن، بی‌تا، وسائل الشیعه، بیروت، دار احیاء التراث العربی.
    • حسینی حائری، سیدکاظم، 1424ق، ولایة الامر فی عصر الغیبة، قم، مجمع الفکر الاسلامی.
    • حسینی حائری، سیدکاظم، 1425ق، المرجعیة و القیادة، قم، دار التفسیر.
    • حکیم، سیدمحمدباقر، 1420ق، تفسیر سورة حمد، قم، مجمع الفکر الاسلامی.
    • خمینی، سیدمصطفی، 1376، ثلاث رسائل، تهران، مؤسسة تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره).
    • رازی، احمدبن محمد (ابن‌مسکویه)، 1424ق، تجارب الامم و تعاقب الهمم، حسن سید کسروی، بیروت، دار الکتب العلمیه.
    • راوندى، قطب‌الدین، 1409ق، الخرائج و الجرائح‌، قم، مؤسسة الإمام المهدى(عج).
    • طبرانی، ابوالقاسم، بی‌تا، المعجم الکبیر، حمدی بن عبدالمجید السلفی، قاهره، مصر، مکتبة ابن تیمیه.
    • طبری، محمدبن جریر، بی‌تا، تاریخ الطبری: تاریخ الأمم و الملوک، بیروت، بی‌نا.
    • طوسی، ابوجعفر محمدحسن، 1409ق، اختیار معرفة الرجال‌، مشهد، دانشگاه مشهد.
    • عکبری بغدادی، محمدبن محمدبن نعمان،1413ق، الإرشاد، قم، مؤسسة آل‌البیت(ع)، کنگرة شیخ مفید.
    • کلینی، محمدبن یعقوب ،1407ق، اصول کافی، تهران، دار الکتب الإسلامیه.
    • مامقانی، عبدالله، 1431ق، تنقیح المقال فی علم الرجال، قم، موسسة آل‌البیت(ع) لإحیاء التراث.
    • مجلسی، محمدباقر، 1404ق، مرآة العقول، تهران، دار الکتب الاسلامیه.
    • مجلسی، محمدباقر، 1403ق، بحار الانوار، بیروت، مؤسسة الوفاء.
    • مسلم‌بن حجاج، بی‌تا، صحیح مسلم، بیروت، دار إحیاء التراث العربی.
    • مسلم‌بن حجاج، 1412ق، صحیح مسلم، محمد فؤاد عبدالباقی، قاهره، مصر، دارالحدیث.
    • مصباح یزدی، محمدتقی، 1391، پرسش‌ها و پاسخ‌ها، قم، مؤسسة آموزشى و پژوهشى امام خمینى(ره).
    • منتظری، حسینعلی و محمود صلواتی،1367، مبانی فقهی حکومت اسلامی، قم، کیهان.
    • منتظری، حسینعلی، 1409ق، دراسات فی ولایة الفقیه و فقه الدولة الاسلامیه، قم، المرکز العالمی للدراسات الاسلامیه.
    • موسوی خمینی، سیدروح‌الله،1381، ولایت فقیه، تهران، مؤسسة تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره).
    • مؤمن قمی، محمد، 1425ق، الولایة الإلهیة الإسلامیة، قم، جامعة مدرسین.
    • نعمانی، محمدبن ابراهیم، 1397ق، الغیبة، تصحیح علی‌اکبر غفاری، تهران، صدوق.
    • نوری همدانی، حسین، 17/11/1394، درس خارج فقه (کتاب البیع)، در: eshia.ir
    • نوری، حسین‌بن محمدتقی، 1411ق، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، بیروت، مؤسسة آل‌البیت(ع) لإحیاء التراث.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Emamifar, Hamid, , Mahdi.(2025) A New Approach to the Traditions Prohibiting the Formation of an Islamic Government in the Time of Occultation. Marifat, 32(12), 55-65 https://doi.org/10.22034/marifat.2024.2021479

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Hamid Emamifar; Mahdi ."A New Approach to the Traditions Prohibiting the Formation of an Islamic Government in the Time of Occultation". Marifat, 32, 12, 2025, 55-65

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Emamifar, H, , M.(2025) 'A New Approach to the Traditions Prohibiting the Formation of an Islamic Government in the Time of Occultation', Marifat, 32(12), pp. 55-65

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Emamifar, H, , M. A New Approach to the Traditions Prohibiting the Formation of an Islamic Government in the Time of Occultation. Marifat, 2025; 32(12): 55-65