Promiscuity, i.e. being unrestrained and improvident, is one of the most pervasive problems of human societies. Even though contractual laws, ethics and customary and cultural requirements have effective roles in preventing promiscuity and fighting against it, believers are confident that religion plays an important and impressive role in this field as well. Using a descriptive-analytical method, this research tries to find the answer to the following question: what is the role of religion in this field? With the aim of identifying the capacities of religion in restraining promiscuity, this article attempts to explain the concept of promiscuity and the methods of restraining it, with an emphasis on Abrahamic religions. Considering the results of this research, I will conclude that religion has a considerable contribution and capacity in restraining promiscuity through creating faithful devotion as an internal restraining factor, disseminating shari'a and moral orders, explaining the worldly effects and consequences of various acts and expressing the destiny of human in the other world based on the final assessment of acts. I will also conclude that the influence of religion is more guaranteed and is deeper compared with the other factors.
Title :تحلیلی بر نقش دین در مهار هرزگی با تأکید بر ادیان ابراهیمی
Abstract:
هرزگی به معنای بیقیدی، لاابالیگری و بیبندوباری، از فراگیرترین مشکلاتی است که جوامع انسانی همواره با آن روبهرو بوده است. درحالیکه قوانین قراردادی، اخلاق و الزامات عرفی و فرهنگی نقشهایی مؤثر در پیشگیری و مبارزه با هرزگی دارند، به اعتقاد دینداران، دین نیز در این عرصه نقشی مهم و چشمگیر ایفا میکند. پژوهش حاضر با روش توصیفی ـ تحلیلی، در پی یافتن پاسخ به این پرسش است که بهواقع دین چه سهمی در این عرصه دارد؟ در این مقاله تلاش میشود با هدف شناسایی ظرفیتهای دین در مهار هرزگی با تأکید بر ادیان ابراهیمی، به تبیین مفهوم هرزگی و شیوههای مهار آن پرداخته شود. با بررسی انجامشده در این پژوهش نتیجه گرفته خواهد شد که دین از طریق ایجاد سرسپردگی ایمانی بهعنوان عامل بازدارندۀ درونی، دستورات شرعی و اخلاقی، بیان آثار و پیامدهای دنیوی اعمال و بیان رقمخوردن سرنوشت انسان در فرجام عالم براساس سنجش نهایی اعمال، سهم و ظرفیتی قابل توجه در مهار هرزگی داشته و تأثیرگذاری دین در این عرصه، از ضمانت و ژرفای بیشتری نسبت به عوامل دیگر برخوردار است.
قرآن مجید.
کتاب مقدس، 2012، بیجا، ایلام.
آنترمن، آلن، 1391، باورها و آیینهای یهودی، ترجمة رضا فرزین، قم، ادیان و مذاهب.
ابنرشد، محمدبن احمد، 1992م، تهافت التافت، بیروت، دار المشرق.
ابنشعبة حرانی، حسنبن علی، 1404ق، تحف العقول، تحقیق علیاکبر غفاری، قم، جامعة مدرسین.
اپستاین، ایزیدور، 1393، یهودیت بررسی تاریخی، ترجمة بهزاد سالکی، تهران، مؤسسة پژوهشی حکمت و فلسفة ایران.
امیرکانی، القس جیمس انس، 1890م، نظام التعلیم فی علم اللاهوت القویم، بیروت، مطبعة الأمیرکان.
برقی، احمدبن محمد، 1371، المحاسن، قم، دار الکتب الاسلامیه.
بودون، ریمون و فرانسیس بوریکارد، 1377، «جرم»، بصیرت، ش 15و16، ص31ـ38.
بیضاوى، عبداللهبن عمر، 1418ق، أنوار التنزیل و أسرار التأویل، بیروت، دار احیاء التراث العربی.
پاینده، ابوالقاسم، 1382، نهج الفصاحه، تهران، دنیای دانش.
پیترز، اف. ئی، 1384، یهودیت، مسیحیت و اسلام، ترجمة حسین توفیقی، تهران، امیرکبیر.
تعالیم کلیسای کاتولیک، 1393، ترجمة احمدرضا مفتاح و دیگران، قم، دانشگاه ادیان و مذاهب.
تیسن، هنری، بیتا، الهیات مسیحی، ترجمة طاطهوس میکائیلیان، تهران، حیات ابدی.
جوادی آملی، عبدالله، 1378، ولایتفقیه ولایت فقاهت و عدالت، قم، اسراء.
حرعاملی، محمدبن حسن، 1409ق، وسائل الشیعه، قم، مؤسسة آلالبیت(ع).
خداپرستی، فرجالله، 1376، فرهنگ جامع واژگان مترادف و متضاد زبان فارسی، شیراز، دانشنامة فارس.
دهخدا، علیاکبر، 1372، لغتنامة دهخدا، تهران، دانشگاه تهران.
دهخدا، علیاکبر، 1373، لغتنامة دهخدا، تهران، دانشگاه تهران.
دیلمی، حسنبن محمد، 1376، ارشاد القلوب، ترجمة سیدعباس طباطبائی، قم، جامعة مدرسین.
سلیمانی، حسین، 1384، عدالت کیفری در آیین یهود، قم، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.
سلیمی، علی و محمد داوری، 1380، جامعهشناسی کجروی، قم، پژوهشکدة حوزه و دانشگاه.
طباطبائى، سیدمحمدحسین، 1390ق، المیزان فی تفسیر القرآن، بیروت، مؤسسة الأعلمی للمطبوعات.
صدوق، محمدبن علی، 1362، الخصال، قم، دفتر انتشارات اسلامی.
صدوق، محمدبن علی، 1378ق، عیون اخبار الرضا(ع)، تحقیق مهدی لاجوردی، تهران، جهان.
صدوق، محمدبن علی، 1406ق، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، قم، شریف الرضی.
عمید، حسن، 1380، فرهنگ عمید، تهران، امیرکبیر.
عوجی، مصطفی، 1987م، دروس فی العلم الجنایی، بیروت، نوفل.
فی، گوردن، بیتا، بررسی رسالات پولس به قرنتیان، ترجمه و تنظیم آرمان رشدی، شورای کلیساهای جماعت ربانی، بیجا، آموزشگاه کتاب مقدس.
کلینی، محمدبن یعقوب، 1407ق، الکافی، تحقیق علیاکبر غفاری و محمد آخوندی، تهران، دار الکتب الاسلامیه.
کهن، آبراهام، 1350، گنجینهای از تلمود، ترجمة امیرفریدون گرگانی و امیرحسین صدری پور، تهران، یهودا حی.
متقی هندی، علاءالدین، 1409ق، کنز العمال فی سنن الإقوال و الأفعال، بیروت، مؤسسة الرساله.
مجلسى، محمدباقر، 1403ق، بحار الأنوار، تصحیح جمعى از محققان، بیروت، دار احیاء التراث العربی.
محدث نوری، میرزاحسین، 1408ق، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، قم، مؤسسة آلالبیت(ع).
معین، محمد، 1379، فرهنگ فارسی، تهران، امیرکبیر.
مکگراث، آلیستر، 1392، درسنامة الهیات مسیحی، ترجمة بهروز حدادی، قم، دانشگاه ادیان و مذاهب.
نجفی، محمدحسن، 1430ق، جواهر الکلام، تحقیق محمد قوچانی، بیروت، دار احیاء التراث العربی.
ورنرمنسکی و دیگران، 1389، اخلاق در شش دین جهان، تهران، اطلاعات.
هِیل، توماس و استیفان تورسون، 2001، تفسیر کاربردی عهد جدید، ترجمة آرمان رشدی و فریبرز خندانی، بیجا، بینا.
Goshen-Gottstein, Alon, 2001, "God the Father in Rabbinic Judaism and Christianity: Transformed Background or Common Ground?", Journal of Ecumenical Studies, N. 38.
O’Collins, Gerald, and Edward G. Farrugia, 2013, A Concise Dictionary of Theolgy, New York, Paulist Press.
O’Collins, Gerald, and Farrungia, Mario, 2003, Catholicism: The Story of Catholic Christianity, Oxford University Press Inc.
Qaro, Youssef, "Shulhan Arukh", in: www.sefaria.org/texts/Halakhah/Shulchan Arukh.
Stern, David, 1986, "Afterlife", in Encyclopedia of Religion, Vol. 1, Ed. by Mircea Eliade, NewYork.
Warker, Margaret and others, 2012, Paul: Jewish Law and Early Christianity, Biblical Archaeology Society, Washington.
Asadi, Mohammad reza.(2024) An Analysis of the Role of Religion in Restraining Promiscuity with an Emphasis on Abrahamic Religions. Marifat, 32(11), 59-71 https://doi.org/10.22034/marifat.2024.2021699
Mohammad reza Asadi."An Analysis of the Role of Religion in Restraining Promiscuity with an Emphasis on Abrahamic Religions". Marifat, 32, 11, 2024, 59-71