Pages:
83-93
Receive Date: 2025/04/14
Accept Date: 2025/04/14
Abstract:
God has combined the first period of human development with play. While playing, children can imitate the adults. Playing is one of the ways children learn how to interact. Competitive games in particular are very attractive to children and, if done correctly, can be effective in their physical development and can improve their basic skills and social relationships. However, comparing children's talents with one another may have the opposite result. This article seeks to examine the effect of competition and comparison on children's education and explain its advantages and disadvantages. If done correctly, competition helps children better understand their abilities, and this will certainly come in handy throughout their lives. Children's competition with each other has a profound effect on the development of their personality. However, God has created each human being unique and for a specific purpose. In fact, every human being has his/her own abilities and talents, and comparing people with each other is wrong. Comparing children with one another negatively affects their upbringing. It does not contribute to their growth and development, but rather hinders their self-realization. One of the most common wrong beliefs and behaviors in society is comparing children with one another.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :تأثیر مسابقه و مقایسه بر تربیت کودکان
Abstract:
خداوند نخستین دوره رشد انسان را با بازی توأم نموده تا در ضمن بازی بتواند کار بزرگترها را تقلید کند، یکی از راههای تعامل کودکان بازی است. بخصوص بازیهای رقابتی و مسابقهای برای آنان جذابیت زیادی دارند و اگر به درستی انجام شوند، میتوانند بر رشد جسمانی و بهبود مهارتهای پایه و روابط اجتماعی آنان مؤثر باشد، در حالی که مقایسه استعدادهای کودکان با یکدیگر ممکن است نتیجه عکس را داشته باشد. مقاله در صدد است به بررسی تأثیر مسابقه و مقایسه بر تربیت کودکان پرداخته و محاسن و معایب آن بر روند رشد و تربیت کودکان را بیان نماید. مسابقه و رقابت در شرایط درست به کودکان کمک میکند تا تواناییهای خود را بهتر بشناسند، تواناییهایی که در طول زندگی مطمئناً به دردشان میخورد. رقابت کودکان با یکدیگر تأثیر عمیقی بر رشد شخصیت آنها میگذارد. با این حال، خداوند هر انسانی را منحصر به فرد و برای هدفی خاص آفریده است. در واقع هر انسانی تواناییها و استعدادهای مختص به خود را دارد و مقایسه افراد با یگدیگر غیر اصولی میباشد. مقایسه فرزندان با دیگران نیز رفتاری اشتباه در قبال کودکان و تربیت آنان است که نه تنها موجب رشد و شکوفایی کودک نشده، بلکه با اثرات نامطلوبی که به جا میگذارد مانع خودشکوفایی کودکان میشود. یکی از رایجترین و اشتباهترین باورها و رفتارهایی که در جامعه به عنوان یک روش تربیتی مورد استفاده قرار میگیرد، مقایسه کردن فرزندان با دیگران است.
References:
- قرآن کریم.
- ابنمنظور، محمدبن مکرم (1408ق). لسان العرب. قم: ادب الحوزه.
- احمدی، محمدرضا (1391). سبکهای ارتباطی والدین با فرزندان. مشهد: آستان قدس رضوی.
- بانک جامع اطلاعات پزشکی واحد تحقیقات مرکز تحقیقات رایانهای قائمیه اصفهان (1390). www.ghbook.ir
- بهپژوه، احمد (1397). اصول برقراری رابطه انسانی با کودک و نوجوان، تهران: دانژه.
- جبران، خلیل جبران (1383). باغ پیامبر و سرگردان. ترجمة آرش حجازی. چ دوم. تهران: کاروان.
- جعفری گلستان، بتول (1396). روانشناسی کودک. چ دوم. قم: نوید حکمت.
- جمعی از نویسندگان (1398). حکمتهای نهج البلاغه. اصفهان: کتابخانه دیجیتالی قائمیه.
- جوهری، شکیباسادات (1356). گفتارهایی در رابطه با روابط والدین با فرزندان. قم: دفتر عقل.
- جهانگرد، یدالله (1379). نحوه رفتار والدین با فرزندان. چ ششم. تهران: انجمن اولیا و مربیان.
- حرعاملی، محمدبن حسن (1412ق). وسائل الشیعه. چ پانزدهم. قم: آلالبیت.
- حسینی، سیدحسین (1390). خرد و خردمندی از دیدگاه نهج البلاغه، قم، زائر.
- حقبیان، سیدمحمدجواد و راهچمنی، سیدابوالفضل (1391). مدیریت رفتار. اصفهان: مرکز تحقیقات رایانهای قائمیه اصفهان.
- دانشمند، مهدی (1391). تربیت خانواده و سبک اسلامی. اصفهان: مرکز تحقیقات رایانهای قائمیه.
- راسل، برتراند (1359). زناشویی و اخلاق. ترجمة مهدی افشاری. تهران: کاویان.
- سقلاطونی، مریم (1391). به رنگ زندگی: زیرنویسها و پیامهای کوتاه: ویژه زن و خانواده. قم: مرکز پژوهشهای صدا و سیما.
- شجاعی، محمدصادق (1383). بازی کودک در اسلام. قم: مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما.
- علیپور، زهرا (1388). اخلاق زندگی 1. قم: مرکز پژوهشهای صدا و سیما.
- فرهادیان، رضا (1378). خانواده و تحول در تربیت. قم: مسجد جمکران.
- فلائل، جان اچ (1374). روانشناسی شناختی. ترجمة فرهاد ماهر، تهران: جوانه رشد.
- قمی، شیخ عباس (1416ق). سفینة البحار. تهران: اسوه.
- گادسون، هید جرارد و ای شافر، چارل (1393). 101 تکنیک بازی درمانی. ترجمة الهه محمداسماعیل. تهران: ارسباران.
- مدیریت استرس (1391). اصفهان: مرکز تحقیقات رایانهای قائمیه.
- مروجی، مهدی (1395). کودک و بازی. آموزش پیش دبستانی. 8(1)، 17ـ23.
- معین، محمد (1360). فرهنگ معین، تهران: امیرکبیر.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
jafari nodoushan, Maryam.(2025) The Effect of Competition and Comparison on Children's Education. Marifat, 33(1), 83-93 https://doi.org/10.22034/marifat.2024.2021986
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Maryam jafari nodoushan."The Effect of Competition and Comparison on Children's Education". Marifat, 33, 1, 2025, 83-93
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
jafari nodoushan, M.(2025) 'The Effect of Competition and Comparison on Children's Education', Marifat, 33(1), pp. 83-93
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
jafari nodoushan, M. The Effect of Competition and Comparison on Children's Education. Marifat, 2025; 33(1): 83-93