With the occurrence of the first phase of the Islamic Revolution in 1979, important tasks in order to realize the goals and ideals of the Islamic Revolution were assigned to the blessed seminary as the only institution in charge of the affairs and issues of the Islamic religion during the Occultation. The Islamic revolution, which has the characteristic of permanent transformation, does not end with the occurrence of the first stage, which was the change of political governance, but the formation of an Islamic state, the achievement of the Islamic Ummah, and ultimately the Islamic civilization, are among the major goals and stages of the revolution process. Therefore, it is not possible to bring the revolution to its destination without digging and researching in the revelation texts and jurisprudential sources in order to nourish the intellectual power of Islamic political governance and to meet the theoretical and practical needs of the Islamic government. In this article, the responsibility of scholars and students in the field of government jurisprudence and the importance of social rules and branches of Islam is discussed. Seminaries can produce
Title :مسئولیت پذیری طلاب در قبال تغذیه فکری نظام اسلامی
Abstract:
با وقوع مرحلة اول انقلاب اسلامی در سال 1357 شمسی، وظایف مهمی در راستای تحقق بخشیدن به اهداف و آرمانهای انقلاب اسلامی بر عهدة حوزة مبارکة علمیه بهعنوان تنها نهاد متولی امور و مسائل دین اسلام در دوران غیبت قرار گرفت. انقلاب اسلامی که دارای ویژگی تحول دائمی است با وقوع مرحلة اول آنکه همان تغییر حاکمیت سیاسی بود، به اتمام نمیرسد و تشکیل دولت اسلامی، رسیدن به امت اسلامی و در نهایت تمدن اسلامی، از اهداف کلان و مراحل فرایند انقلاب است. ازاینرو نمیتوان بدون کنکاش و پژوهش در متون وحی و منابع فقهی به جهت تغذیة فکری حاکمیت سیاسی اسلام و رفع نیازهای نظری و اجرایی حکومت اسلامی، انقلاب را به سر منزل مقصود رساند. در این نوشتار به مسئولیت علما و طلاب در زمینة پرداختن به فقه حکومتی و اهمیت احکام و فروعات اجتماعی اسلام پرداخته میشود. حوزههای علمیه میتوانند از راه تدوین مبانی فقهی برای ساختارهای مدیریتی و تبیین سیرة حکومتی معصومین(ع)، به تولید علوم اسلامی ـ ایرانی بپردازند تا از این رهگذر بتوان الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت را تعریف کرده و در بستر جامعه نیز سبک زندگی اسلامی را به مردم معرفی نمود.
نهج البلاغه، 1381، چ چهارم، قم، امیرالمؤمنین(ع).
ابنمنظور، محمدبن مکرم، بیتا، لسان العرب، بیروت، دار احیاء التراث العربی.
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی، در: KHAMENEI.IR
جوادی آملی، عبدالله؛ 1386، منزلت عقل در هندسة معرفت دینی، قم، اسراء.
شریفی، احمدحسین، 1393، مبانی علوم انسانی اسلامی، تهران، مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا.
کلینی، محمدبن یعقوب، 1403ق، الکافی، تهران، دار الکتب الاسلامیه.
مجلسی، محمدباقر، 1386، بحار الانوار، بیروت، دار الرضا.
مطهری، مرتضی، بیتا، نهضتهای اسلامی در صد ساله اخیر، تهران، صدرا.
مطهری، مرتضی، 1389، ده گفتار، چ بیست و نهم، تهران، صدرا.
مطهری، مرتضی، 1387، سیری در سیرة نبوی، چ پنجاه و سوم، تهران، صدرا.
موسوی خمینی، سیدروحالله، 1389، صحیفة نور، تهران، مرکز مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی.
موسوی خمینی، سیدروحالله، 1373، ولایت فقیه حکومت اسلامی، تهران، مؤسسة تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره).
ولایتی، علیاکبر، 1395، فرهنگ و تمدن اسلامی، چ شصت و هفتم، قم، معارف.
Hosinzadeh hesari, Hojjat.(2024) The Seminary Students’ Responsibility for the Intellectual Nourishment of the Islamic System. Marifat, 32(12), 67-77 https://doi.org/10.22034/marifat.2024.2022082