Marifat, Volume 32, Issue 11, No 314, Year 2024 , Pages 9-18

    A Comparative Study of the Coordinates of the Effect of Prayer on the Human Cognition from Shiism and Catholicism Point of View

    Writers:
    Mohajer mahdavirad / Assistant Professor of the Department of Islamic Studies, Faculty of Economics and Management, Khorramshahr University of Marine Sciences and Technologies / ali1945reza@kmsu.ac.ir
    doi 10.22034/marifat.2024.2022110
    Abstract: 
    Prayer and its effect on the soul are important in both Shia and Catholic religions. Shia calls prayer as the core of worship, and Catholicism interprets it as the door of worship and the bearer of great mysteries. But both religions believe prayer has some effects on human cognition and insight, based on their dominant theology, which can be effective for the perfection of their followers. Considering the importance of prayer in the two religions and its effect on the soul on the one hand, and the need for interfaith dialogue on the other hand; it is necessary to examine the effect of prayer on human cognition from Shiism and Catholicism point of view and study their similarities and differences. The method of this research is descriptive-analytical and the results are as follows: prayer effects the cognition and insight of the worshiper, in both religions, by paying attention to God and helping to know the Lord, self-knowledge, knowing the Savior and resurrection. According to the Catholic religion, prayer effects human cognition through the Holy Spirit which grants cognition while Christ prays, the predominance of the granted aspect of cognition, emphasizing the Trinitarian cognition, instilling and confirming the belief in the inherent sin of man, and the belief in ransom and salvation by Jesus; but according to Shia, the central key to acquire cognition is the content of the prayer, and human cognition is affected by the emphasis on monotheistic cognition, knowledge of the perfect human being, emphasis on servitude and salvation through faith, and finally doing good deeds which provide the ground for the fulfillment of human perfection.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :بررسی تطبیقی مختصات تأثیر دعا بر ساحت معرفت انسان در نظرگاه مذهب شیعه و کاتولیک
    Abstract: 
    نیایش و تأثیر آن بر ساحت نفس در دو مذهب شیعه و کاتولیک دارای اهمیت است. در شیعه دعا به عنوان مخّ عبادت و در مذهب کاتولیک به عنوان درگاه عبادت و حامل سرّ عظیم تعبیر شده است. اما هر دو مذهب بر اساس الاهیات حاکم بر خود، برای دعا تأثیراتی بر ساحت معرفت و بینش انسان در نظر گرفته که می‌تواند برای رسیدن به کمال پیروان خویش مؤثر باشد. با توجه به اهمیت نیایش در این دو مذهب و تأثیر آن بر ساحت نفس از یک جهت و لزوم گفت‌وگوی بین‌الادیان از جهت دیگر؛ بررسی تأثیر دعا بر معرفت از نظر شیعه و کاتولیک و وجوه تشابه و تمایز میان آنها را ضرورت بخشید. روش تحقیق توصیفی ـ تحلیلی بوده و نتایج به‌دست آمده عبارت‌اند از: در هر دو مذهب، دعا کارکرد تأثیر بر معرفت و بینش نیایشگر را از رهگذر توجه و کمک به شناخت پروردگار، خودشناسی، شناخت منجی و معاد دارد. در مذهب کاتولیک از طریق معرفت‌بخشی روح‌القدس در ضمن دعای مسیح، غلبة جنبة اعطایی معرفت، تأکید بر معرفت تثلیثی، القا و تأیید باور گناه ذاتی انسان و باور به فدیه و نجات توسط عیسی بر ساحت معرفتی انسان تأثیر گذاشته و در دعای شیعه اکتسابی بودن معرفت از طریق محتوا محوریت داشته، تأکید بر شناخت توحیدی، شناخت انسان کامل، تأکید بر بندگی و رستگاری از طریق ایمان، و انجام کارهای نیک بر ساحت معرفتی انسان اثر گذاشته و زمینة تحقق کمال انسان را فراهم می‌آورد.
        کتاب مقدس، 1996، ترجمة قدیم، ایلام.
        ابن‌طاووس، على‌بن موسى، 1409ق، إقبال الأعمال، تهران، دار الکتب الإسلامیه.
        اربلى، على‌بن عیسى،1381ق، کشف الغمة فی معرفة الأئمه، تبریز، بنى هاشمى.
        الافرانس، جان، 1989، الصلاة فی الحیاة، ترجمة الاب البیرابونا، بغداد، مطبعه التایمس.
        امینی، محمدعلی، 1390، نقش تربیتی نیایش از منظر قرآن و عهدین، قم، دانشگاه ادیان و مذاهب.
        آکومپیس، توماس، 1383، اقتدا به مسیح، ترجمة سایه میثمی، تهران، هرمس.
        باقریان موحد، سیدرضا، 1387، نیایش از دیدگاه اندیشمندان، تهران، مؤسسة فرهنگی دین‌پژوهی بشرا.
        بونهافر، دیتریش، بی‌تا، مشارکت مسیحی، عیسی دیباج، بی‌جا، بی‌نا.
        خاچیکی، سارو،1982، اصول مسیحیت، بی‌جا، حیات ابدی.
        راتزینگر، 1393، تعالیم کلیسای کاتولیک، مترجمان احمدرضا مفتاح، حسین سلیمانی و حسن قنبری، قم، دانشگاه ادیان و مذاهب.
        راغب أصفهانى، حسین‌بن محمد،1412ق، مفردات ألفاظ القرآن، بیروت ـ دمشق، دار القلم ـ الدار الشامیه.
        زیبایی‌نژاد، محمدرضا،1382، مسیحیت‌شناسی مقایسه‌ای، تهران، سروش.
        على‌بن الحسین(ع)، امام چهارم، 1376، الصحیفة السجادیة، قم، الهادى.
        فنایی اشکوری، محمد، 1386، نیایش عارفان، قم، مؤسسة شیعه‌شناسی.
        قربانی، فاطمه، 1393، مقایسه و تحلیل مضمون ادعیه مسیحی و ادعیه اسلامی با تأکید بر مزامیر داوود و صحیفة سجادیه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، قم، دانشگاه ادیان و مذاهب.
        قرشى بنایى، على‌اکبر، 1412ق، قاموس قرآن، تهران، دار الکتب الاسلامیه.
        کفعمى، ابراهیم‌بن على عاملى، 1405ق، المصباح للکفعمی (جنة الأمان الواقیة و جنة الإیمان الباقیة)، قم، دار الرضی (زاهدی).
        کفعمى، ابراهیم‌بن على عاملى، 1418ق، البلد الأمین و الدرع الحصین، بیروت، مؤسسة الأعلمی للمطبوعات.
        طوسی، محمدبن الحسن، 1411ق، مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد، بیروت، مؤسسة فقه الشیعه.
        صدوق، محمدبن علی، 1395ق، کمال‌الدین و تمام النعمة، ج2، تهران، اسلامیه.
        مصباح یزدی، محمدتقی، 1389، سجاده‌های سلوک، قم، مؤسسة آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره).
        مصباح یزدی، محمدتقی، 1384، اخلاق در قرآن، قم، مؤسسة آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره).
        مفید، محمدبن محمد، 1413ق، کتاب المزار ـ مناسک المزار (للمفید)، قم، کنگرة جهانى هزاره شیخ مفید.
        ممدوحی، حسن، 1383، شهود و شناخت، قم، بوستان کتاب.
        منسوب به جعفربن محمد(ع)، 1400ق، امام ششم(ع)، مصباح الشریعه، بیروت، اعلمى.
        موسوی خمینی، سیدروح‌الله، 1386، شرح دعای سحر، تهران، مؤسسة تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره).
        میشل، توماس، 1377، کلام مسیحی، ترجمة حسین توفیقی، قم، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.
        نوریها، حسنعلی،1372، پرورش در پرتو نیایش، قم، نشر تفکر.
        یاسپرس، کارل، 1363، آگوستین، ترجمة محمدحسن لطفی، تهران، خوارزمی.
        Aquinas, Thomas, 2007, Theology, Summa, Kevin D. O Rourke O.P , Cambridge University Press.
        New Catholic Encyclopedia, 2003, Second Editor For The Catholic University Of America Press Editorial Staff, Galf.
        The Prayer Book, 1954, ed: Reveven, John P. O Connel , M.A, S. T. D and Jex Martin, M. A. The Catholic Press, INC, Chicago 1.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    mahdavirad, Mohajer.(2024) A Comparative Study of the Coordinates of the Effect of Prayer on the Human Cognition from Shiism and Catholicism Point of View. Marifat, 32(11), 9-18 https://doi.org/10.22034/marifat.2024.2022110

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mohajer mahdavirad."A Comparative Study of the Coordinates of the Effect of Prayer on the Human Cognition from Shiism and Catholicism Point of View". Marifat, 32, 11, 2024, 9-18

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    mahdavirad, M.(2024) 'A Comparative Study of the Coordinates of the Effect of Prayer on the Human Cognition from Shiism and Catholicism Point of View', Marifat, 32(11), pp. 9-18

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    mahdavirad, M. A Comparative Study of the Coordinates of the Effect of Prayer on the Human Cognition from Shiism and Catholicism Point of View. Marifat, 2024; 32(11): 9-18