Examining the Educational Role of Father in Cultivating "Social Emotions" Based on the Quran and Nahj al-Balagha
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
- قرآن کریم.
- نهج البلاغه (1371). ترجمة اسدالله مبشری. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
- صحیفه سجادیه (1375). ترجمة عبدالمحمد آیتی. تهران: سروش.
- ابن الجوزی، یوسف (1426ق). تذکرة الخواص من الامة فی ذکر خصائص الائمة. بیروت: صاد.
- ابوطالبی، مهدی (1386). تربیت دینی از دیدگاه امام علی. قم: مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
- افضلی، زهرا و عبدالکریمی، سپیده (1400). بازکاوی موضوع تقوا در نهج البلاغه بر اساس اصول ادب، پژوهشنامه نهج البلاغه، 9 (34)، 1ـ19.
- انصاری، محمدعلی (1392). منشور تربیت؛ شرح نامه ۳۱ نهج البلاغه. مشهد: بیان هدایت نو.
- باقری، خسرو (۱۳۸۶). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی. تهران: مدرسه.
- بهرامی، معصومه و دیگران (1398). بررسی نقش و جایگاه پدر در تربیت فرزند در الگوی اسلامی ایرانی. کنفرانس ملی پژوهشهای حرفهای در روان شناسی و مشاوره با رویکرد دستاوردهای نوین در علوم تربیتی و رفتاری از نگاه معلم.
- تمیمی آمدی، عبدالواحدبن محمد (1366). غررالحکم و دررالحکم. قم: دفتر تبلیغات اسلامی.
- حرعاملی، محمدبن حسن (1409ق). وسائل الشیعه. قم: مؤسسة آلبیت.
- حسینزاده، علی و قاسمی، هاجر (1394). تبیین مهمترین روشهای عاطفی آسیبزا در تربیت با تکیه بر آیات قرآن کریم و احادیث ائمه. پژوهش نامه معارف قرآنی، ۷ (۹)، 22ـ60.
- عرب گوئینی، احمد (1395). نقش تربیتی پدر و تأثیرات آن بر اعضای خانواده از منظر اسلام. پایاننامه کارشناسی ارشد. کرمان، دانشگاه شهید باهنر.
- علوی، سیدحمیدرضا و دیگران (1398). اهداف اصول و روشهای تربیت عاطفه غم و شادی انسان از منظر صحیفه علویه. علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، 7(12)، 25ـ34.
- فرمهینی فراهانی، محسن (1390). تربیت در نهجالبلاغه. تهران: آییژ.
- فرمهینی فراهانی، محسن و رضوانخواه، سلمان (1396). الگوی مفهومی تربیت عاطفی با رویکردی بر نهجالبلاغه، آموزههای تربیتی در قرآن و حدیث، 5، 54ـ73.
- قائمیمقدم، محمدرضا (1391). روشهای تربیتی در قرآن. تهران: سمت.
- قدیری، محمدحسین (1384). مدیریت خشم. معرفت، 97، 93ـ106.
- قرائتی، محسن (1374). تفسیر نور. تهران: مرکز فرهنگی درسهایی از قرآن.
- مجلسی، محمدباقر (1403ق). بحار الأنوار. بیروت: مؤسسة الوفاء.
- محدث نوری، حسین (1408ق). مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل. قم: مؤسسة آل البیت لاحیاء التراث.
- محمدی ریشهری، محمد (1385). حکمت نامه لقمان. قم: پیام اسلام.
- محمدی ریشهری، محمد (1416ق). میزان الحکمه. قم: مکتب الاعلام الاسلامی.
- مصباح یزدی، محمدتقی (1387). نقد و بررسی مکاتب اخلاقی. قم: مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
- مصباح یزدی، محمدتقی (1391). اخلاق در قرآن. تحقیق و نگارش محمدحسین اسکندری. قم: مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
- مطهر ثانی ازرانی، حیدر (1394). جلوههای نقش پدری حضرت علی در نهجالبلاغه. پایاننامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه پیام نور.
- مکارم شیرازی، ناصر و دیگران (1397). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
- موسوی، سیدرضا (1392). روشهای تربیت عاطفی از منظر قرآن و حدیث با تأکید بر محبت، خشم و ترس. رساله دکتری، قم: دانشگاه قرآن و حدیث.
- نجفی، محمد و دیگران (1394). سازماندهی نظام تربیت عاطفی مبتنی بر آموزههای قرآنی، پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، ۳ (۲۹)، 49ـ82.
- واعظی، محمد و مشایخیپور، محمدعلی (1393). اخلاق کار در نهجالبلاغه. تهران: امیرکبیر.
- Adeleke, A. G. (2017). Father’s Role in Child’s Emotional Intelligence Development. Journal of Teaching and Education. 7 (10), 177-184.
- Gratch, J., Mao, W., and Marsella, S. (2006). "Modeling Social Emotions and Social Attributions". In Cognitive Modeling and Multi-agent Interactions. Sun, Ron (ed.). Cambridge University Press.
- Keltner, D., and Buswell, B. N. (1997). Embarrassment: Its distinct form and appeasement functions. Psychological Bulletin, 122, 250–270.
- Krendl, A. C.; Heatherton, T. F. (2017). "Social Emotions: Imaging Social Emotions. Reference Module" in Neuroscience and Biobehavioral Psychology. 5(21), 97_110.
- Parkinson, B., Fischer, A. H., and Manstead, A.S.R. (2005). Emotion in social relations: Cultural, group, and interpersonal processes. New York: Psychology.
- Worthington, E. L., Jr., & Wade, N. G. (1999). The psychology of unforgiveness and forgiveness and implications for clinical practice, Journal of Social and Clinical Psychology. 18 (4), 385–418.