تبیین ماهیت حرکت توسطیه و قطعیه و نیز تحقق خارجى آنها، از مسائل مهم در مباحث فلسفى حرکت قلمداد مى گردد. ابن سینا براى اولین بار این مسئله را با صراحت مورد توجه قرار داده و معتقد است: آنچه در خارج وجود دارد، همان حرکت توسطیه است و حرکت قطعیه فقط در ذهن وجود دارد. دیدگاه ایشان توسط فخررازى، میرداماد، ملّاصدرا، و فلاسفه بعدى مورد نقد قرار گرفت و برخى درصدد توجیه این دیدگاه برآمدند. ملّاصدرا معتقد است: حرکت قطعیه در خارج وجود دارد. البته کلمات ایشان در وجود خارجى حرکت توسطیه مضطرب است.
این نوشتار با هدف تبیین پاسخ دقیق این مسئله با روش توصیفى ـ تحلیلى، به تأیید انکار وجود خارجى حرکت توسطیه رهنمون شده و به نقد دیدگاه طرفدار وجود خارجى آن مى پردازد.