Marifat, Volume 22, Issue 10, No 193, Year 2024 , Pages 31-

    استاد و نقش آن در سیر و سلوک با نگاه آسیب‏‌شناسى

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    Writers:
    Abolfazl / دکتری حکمت متعالیه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / abolfazl.hashemy@gmail.com
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :استاد و نقش آن در سیر و سلوک با نگاه آسیب‏‌شناسى
    Abstract: 
    یکى از مسائل برجسته در عرفان اسلامى، نیاز سالک به مرشد به منظور راهنمایى و دستگیرى در سیر و سلوک است. سنّت اهل تصوف این گونه است که سالک، آداب سیر و سلوک خود را نزد استادى فرا گرفته و تحت توجه او سلوک مى نماید. این موضوع، موجب طرح رابطه مرشد و سالک، آداب مرید و مراد شده است. این موضوع بستر مناسب پیدایش آسیب هایى در مسیر عرفان و تصوف گردید و تا افراد شیاد در خانقاه ها با فریب دادن انسان هاى ساده دل، که قصد تهذیب نفس دارند را فریب دهند. هدف این مقاله ضمن بررسى آیات و روایات، متون عرفانى و کلمات متصوفه، بیان ضرورت وجود استاد شایسته در مسائل معنوى است که وظیفه دارد سالک را در راه رسیدن به معرفت حق راهنمایى و دستگیرى کند. در این زمینه آسیب هایى وجود دارد که مهم ترین آن، سرسپردگى به نااهل است که موجب گمراهى از مسیر کمال مى شود. براى پیش گیرى از این آسیب، شناخت کامل استاد در انتخاب و تبعیت کردن از او لازم است. روش تحقیق تحلیلى ـ توصیفى است.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Abolfazl.(2024) استاد و نقش آن در سیر و سلوک با نگاه آسیب‏‌شناسى. Marifat, 22(10), 31-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Abolfazl ."استاد و نقش آن در سیر و سلوک با نگاه آسیب‏‌شناسى". Marifat, 22, 10, 2024, 31-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , A.(2024) 'استاد و نقش آن در سیر و سلوک با نگاه آسیب‏‌شناسى', Marifat, 22(10), pp. 31-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , A. استاد و نقش آن در سیر و سلوک با نگاه آسیب‏‌شناسى. Marifat, 2024; 22(10): 31-