Marifat, Volume 22, Issue 11, No 194, Year 2024 , Pages 29-

    مراحل تربیت عبادى معنوى با تأکید بر نماز و روزه

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    Writers:
    Mahdi ُShokrollahi / کارشناس ارشد علوم تربیتی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / shokr128@gmail.com
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :مراحل تربیت عبادى معنوى با تأکید بر نماز و روزه
    Abstract: 
    بى شک هر سنى داراى ویژگى ها و اقتضائاتى است. نتیجه بخش بودن فرایند تربیت و آموزش در صورتى است که براساس مراحل رشد، تحول روانى و ویژگى هاى هر دوره، اقدام به برنامه ریزى نمود. مهم ترین عامل عدم موفقیت والدین در تربیت عبادى، اطلاع نداشتن از ویژگى ها، مراحل و شیوه آموزش وظایف و تکالیف عبادى است. این مقاله با روش توصیفى ـ تحلیلى در پى آن است تا با استناد به روایات تربیتى و منابع دینى، مهم ترین مراحل تربیت عبادى را ترسیم نماید. حاصل تحقیق بیانگر این است که در بین فروع دین، نماز و روزه بیش از دیگر اعمال عبادى، ضرورت آموزشى به کودکان از دوران کودکى را دارند. شروع رسمى آموزش نماز از 7 سالگى و روزه از 9 سالگى تعیین شده است. با رشد جسمى و ذهنى کودک، به تدریج زمینه تعلیم احکام و شرایط عبادات و همچنین آموزش سایر واجبات و مستحبات، مهیا مى گردد. این تحقیق به دنبال ارائه راهکار عملى براى آموزش وظایف و تکالیف عبادى است که براى آن دست کم شش مرحله قابل تصور است. تحقق کامل و صحیح تربیت عبادى زمانى خواهد بود که کودک به آخرین مرحله، به عنوان مهم ترین هدف این پژوهش، نایل گردد.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ُShokrollahi, Mahdi.(2024) مراحل تربیت عبادى معنوى با تأکید بر نماز و روزه. Marifat, 22(11), 29-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mahdi ُShokrollahi."مراحل تربیت عبادى معنوى با تأکید بر نماز و روزه". Marifat, 22, 11, 2024, 29-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ُShokrollahi, M.(2024) 'مراحل تربیت عبادى معنوى با تأکید بر نماز و روزه', Marifat, 22(11), pp. 29-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ُShokrollahi, M. مراحل تربیت عبادى معنوى با تأکید بر نماز و روزه. Marifat, 2024; 22(11): 29-