Pages:
29-
Receive Date: 2025/02/12
Accept Date: 2025/02/12
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :مراحل تربیت عبادى معنوى با تأکید بر نماز و روزه
Abstract:
بى شک هر سنى داراى ویژگى ها و اقتضائاتى است. نتیجه بخش بودن فرایند تربیت و آموزش در صورتى است که براساس مراحل رشد، تحول روانى و ویژگى هاى هر دوره، اقدام به برنامه ریزى نمود. مهم ترین عامل عدم موفقیت والدین در تربیت عبادى، اطلاع نداشتن از ویژگى ها، مراحل و شیوه آموزش وظایف و تکالیف عبادى است. این مقاله با روش توصیفى ـ تحلیلى در پى آن است تا با استناد به روایات تربیتى و منابع دینى، مهم ترین مراحل تربیت عبادى را ترسیم نماید. حاصل تحقیق بیانگر این است که در بین فروع دین، نماز و روزه بیش از دیگر اعمال عبادى، ضرورت آموزشى به کودکان از دوران کودکى را دارند. شروع رسمى آموزش نماز از 7 سالگى و روزه از 9 سالگى تعیین شده است. با رشد جسمى و ذهنى کودک، به تدریج زمینه تعلیم احکام و شرایط عبادات و همچنین آموزش سایر واجبات و مستحبات، مهیا مى گردد. این تحقیق به دنبال ارائه راهکار عملى براى آموزش وظایف و تکالیف عبادى است که براى آن دست کم شش مرحله قابل تصور است. تحقق کامل و صحیح تربیت عبادى زمانى خواهد بود که کودک به آخرین مرحله، به عنوان مهم ترین هدف این پژوهش، نایل گردد.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
ُShokrollahi, Mahdi.(2025) مراحل تربیت عبادى معنوى با تأکید بر نماز و روزه. Marifat, 22(11), 29-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mahdi ُShokrollahi."مراحل تربیت عبادى معنوى با تأکید بر نماز و روزه". Marifat, 22, 11, 2025, 29-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
ُShokrollahi, M.(2025) 'مراحل تربیت عبادى معنوى با تأکید بر نماز و روزه', Marifat, 22(11), pp. 29-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
ُShokrollahi, M. مراحل تربیت عبادى معنوى با تأکید بر نماز و روزه. Marifat, 2025; 22(11): 29-