Marifat, Volume 25, Issue 11, No 230, Year 2025 , Pages 13-

    حقانیت ادیان و مسئله نجات از دیدگاه علامه طباطبائى

    Article Type: 
    Promotional
    Writers:
    Seyed ahmad Tabatabaee Sotoodeh / دکتری ادیان و عرفان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / sats@chmail.ir
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :حقانیت ادیان و مسئله نجات از دیدگاه علامه طباطبائى
    Abstract: 
    با توجه به کثرت ادیان در زمان حاضر و ادعاى پیروان آن مبنى بر حقانیت دین خود و آخرین بودنِ آن، این دو سؤال در طول سالیان متمادى، فیلسوفان دین و الهى دانان را به خود مشغول نموده که اولاً، کدام دین از حقانیت برخوردار است؟ و ثانیا، پیروى از کدام یک از ادیان، نجات و سعادت را به ارمغان خواهد آورد؟ پاسخ به این دو سؤال مهم معمولاً در قالب سه رویکرد مطرح مى شود: انحصارگرایى، پلورالیزم (کثرت گرایى دینى) و شمول گرایى. اما علامه طباطبائى در رویکردى نوین، با مطرح نمودن حقیقت مشترک ادیان آسمانى و وحدت ذاتى ادیان، صورت مسئله و نزاع را تغییر داده و وجود کثرت و تنوع در میان ادیان الهى را از اساس باطل مى داند. در واقع، ایشان پس از تخریب مبناى بحث، به طراحى بناى نوینى پرداخته که در آن فقط یک دین مطرح است که حقیقت نیز همواره با هموست. ایشان همچنین با طرح عنوان «مستضعف» درباره برخى از پیروان ادیان، فضاى جدیدى در مسئله نجات ایجاد مى نماید. این نوشتار به تبیین دیدگاه علامه طباطبائى در خصوص حقانیت ادیان و مسئله نجات پرداخته و با بررسى نظرات ایشان، رویکرد نوین و متفاوتى را در این موضوع ارائه مى نماید.  
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Tabatabaee Sotoodeh, Seyed ahmad.(2025) حقانیت ادیان و مسئله نجات از دیدگاه علامه طباطبائى. Marifat, 25(11), 13-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Seyed ahmad Tabatabaee Sotoodeh."حقانیت ادیان و مسئله نجات از دیدگاه علامه طباطبائى". Marifat, 25, 11, 2025, 13-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Tabatabaee Sotoodeh, S.(2025) 'حقانیت ادیان و مسئله نجات از دیدگاه علامه طباطبائى', Marifat, 25(11), pp. 13-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Tabatabaee Sotoodeh, S. حقانیت ادیان و مسئله نجات از دیدگاه علامه طباطبائى. Marifat, 2025; 25(11): 13-