Marifat, Volume 26, Issue 5, No 236, Year 2024 , Pages 43-

    دلالت هاى تربیتى نهج البلاغه بر اسلامى سازى عناصر برنامه درسى

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    Writers:
    Hassan Najafi / Ph.D. - Curriculum Studies of Allameh Tabatabayi University / hnajafih@yahoo.com
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :دلالت هاى تربیتى نهج البلاغه بر اسلامى سازى عناصر برنامه درسى
    Abstract: 
    پژوهش حاضر با هدف اسلامى سازى عناصر برنامه درسى (هدف، محتوا، روش و نحوه ارزشیابى) بر اساس آموزه هاى تربیتى امیرمؤمنان على علیه السلام در نهج البلاغه انجام شده است. روش پژوهش، توصیفى ـ تحلیلى مى باشد. یافته هاى پژوهش به شیوه تحلیل اسنادى و تحلیل محتوا استخراج و با استفاده از روش کیفى تحلیل شده است. نتایج بیانگر آن است که در نظام تربیتى نهج البلاغه، چهار عنصر شاخص برنامه درسى مورد توجه واقع شده است، به گونه اى که در عنصر اهداف مى توان دو نوع غایى (وصول به مقام قرب الهى) و واسطه اى (الهى، فردى، اجتماعى و زیست محیطى)، در عنصر محتوا حوزه هاى معرفتى متعددى از جمله آموزش تاریخ، قرآن، احکام دینى، اخلاق، زمین شناسى، ستاره شناسى، بهداشت و روان شناسى، در عنصر یاددهى ـ یادگیرى، مجموعه اى از روش هاى متنوعى همچون حکمت، اکتشافى، مشارکتى، پرسش و پاسخ، تمثیل، الگویى، موعظه و امر و نهى و همچنین در عنصر ارزشیابى روش هایى مانند آغازین، تکوینى، شفاهى و خودارزیابى را معرفى نمود.  
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Najafi, Hassan, , Ahmad, , Hasan.(2024) دلالت هاى تربیتى نهج البلاغه بر اسلامى سازى عناصر برنامه درسى. Marifat, 26(5), 43-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Hassan Najafi; Ahmad ; Hasan ."دلالت هاى تربیتى نهج البلاغه بر اسلامى سازى عناصر برنامه درسى". Marifat, 26, 5, 2024, 43-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Najafi, H, , A, , H.(2024) 'دلالت هاى تربیتى نهج البلاغه بر اسلامى سازى عناصر برنامه درسى', Marifat, 26(5), pp. 43-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Najafi, H, , A, , H. دلالت هاى تربیتى نهج البلاغه بر اسلامى سازى عناصر برنامه درسى. Marifat, 2024; 26(5): 43-