Marifat, Volume 26, Issue 11, No 242, Year 2024 , Pages 37-

    بررسی تطبیقی مبانی «جهانی‌بودن دین» در مسیحیت کاتولیک و تشیع

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    Writers:
    Mohammad hosein Taheri Akerdi / دانشیار گروه ادیان، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی / Taheri-akerdi@iki.ac.ir
    Mohammad Bagher / کارشناس ارشد / valiabarghoei@gmail.com
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :بررسی تطبیقی مبانی «جهانی‌بودن دین» در مسیحیت کاتولیک و تشیع
    Abstract: 
    «جهانی بودن دین» یعنی: ظرفیت هایی که یک دین برای حکومت جهانی دارد. این موضوع از مباحث پرچالش در میان اندیشمندان مسلمان و کاتولیک است، اما تاکنون به صورت تطبیقی میان مسیحیت و اسلام بررسی نشده است. این تحقیق شباهت ها و تفاوت های مبانی جهانی بودن دین در تشیع با کاتولیک را به صورت توصیفی و تحلیلی پیش روی می نهد. مبانی جهانی­بودن مسیحیت کاتولیک با مبانی جهانی بودن تشیع در ادلة نقلی جهانی بودن و جاودانگی شباهت دارند. در هر دو، عبارات دال بر جهانی بودن کتابی مقدس است، اگرچه در مسیحیت، عباراتی که از حضرت عیسی علیه السلام بر جهانی بودن دلالت دارد، دچار تناقض است. این در حالی است که همة مبانی جهانی بودن در تشیع، به طور کامل هماهنگ است. در تشیع، مبانی جهانی بودن، هم عقلی است و هم مبتنی بر آیات قرآن و روایات. اما در مسیحیت، مبانی جهانی بودن دین کاملاً هماهنگ نیست و گاهی تعارض دارد. ناگفته نماند که برخی از مبانی مختص تشیع است، درحالی که مسیحیت از این مبانی محروم است.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Taheri Akerdi , Mohammad hosein, , Mohammad Bagher.(2024) بررسی تطبیقی مبانی «جهانی‌بودن دین» در مسیحیت کاتولیک و تشیع. Marifat, 26(11), 37-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mohammad hosein Taheri Akerdi ; Mohammad Bagher ."بررسی تطبیقی مبانی «جهانی‌بودن دین» در مسیحیت کاتولیک و تشیع". Marifat, 26, 11, 2024, 37-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Taheri Akerdi , M, , M.(2024) 'بررسی تطبیقی مبانی «جهانی‌بودن دین» در مسیحیت کاتولیک و تشیع', Marifat, 26(11), pp. 37-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Taheri Akerdi , M, , M. بررسی تطبیقی مبانی «جهانی‌بودن دین» در مسیحیت کاتولیک و تشیع. Marifat, 2024; 26(11): 37-