Pages:
103-
Receive Date: 2025/03/19
Accept Date: 2025/03/19
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :برنامهی درسی؛ راهبردی کارآمد در جامعهپذیری دینی دانشآموزان (با تأکید بر کیفیت عناصر آن)
Abstract:
مفهوم «جامعه پذیری دینی» در واقع بخشی از فرایند عام جامعه پذیری است و به مثابه بخشی از فرایند رشد و کمال آدمی رخ می دهد؛ اما در تعریفی علمی و موجه فرایندی است که طی آن، افراد یک جامعه به تدریج با باورها، اعمال، وظایف، آیین ها، مراسم، مناسک، ارزش ها، هنجارها و نمادهای دینی جامعهی خود آشنا می شوند و آنها را فرامی گیرند و با درونی ساختن آنها به عنوان افراد دین دار ظاهر می شوند و موجب انتقال آنها از نسلی به نسل دیگر می گردند. امروزه امر جامعه پذیری در همهی وجوه آن بیشتر بر عهدهی نهاد آموزش و پرورش است؛ چون فرزندان هر جامعه ای از دبستان تا پایان دبیرستان، بیشترین وقت خود را در درون مدرسه و در ارتباط با آن (تکالیف منزل) می گذرانند. دستیابی به این هدف بزرگ در نهاد آموزش و پرورش، نیازمند نقشه ای است که در ادبیات علوم تربیتی به آن برنامهی درسی می گویند. این طرح و نقشه، زمانی می تواند آن نهاد را به اهداف مطلوب خود برساند که بر مبانی، اصول و شیوه های ارزشی و فرهنگ حاکم بر آن کشور استوار باشد. مقالهی حاضر، با رویکردی توصیفی ـ تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای، به تبیین ویژگی ها و کیفیت عناصر برنامهی درسی مؤثر در جامعه پذیری دینی دانش آموزان پرداخته است.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Najafi, Hassan, , Ali.(2025) برنامهی درسی؛ راهبردی کارآمد در جامعهپذیری دینی دانشآموزان (با تأکید بر کیفیت عناصر آن). Marifat, 27(2), 103-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Hassan Najafi; Ali ."برنامهی درسی؛ راهبردی کارآمد در جامعهپذیری دینی دانشآموزان (با تأکید بر کیفیت عناصر آن)". Marifat, 27, 2, 2025, 103-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Najafi, H, , A.(2025) 'برنامهی درسی؛ راهبردی کارآمد در جامعهپذیری دینی دانشآموزان (با تأکید بر کیفیت عناصر آن)', Marifat, 27(2), pp. 103-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Najafi, H, , A. برنامهی درسی؛ راهبردی کارآمد در جامعهپذیری دینی دانشآموزان (با تأکید بر کیفیت عناصر آن). Marifat, 2025; 27(2): 103-