Pages:
53-
Receive Date: 2025/02/17
Accept Date: 2025/02/17
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :مفهومشناسی تطبیقی «تقویت» از دیدگاه رفتارگرایی و قرآن کریم
Abstract:
فرایند تربیت انسان شامل حیطه ها و ساحت های متعدد وجود فردی و اجتماعی انسان می شود. پیامبران علیهم السلام در انجام رسالت خود، از ابزارهای گوناگونی برای برانگیختن مردم به سوی بعضی از کارها و اجتناب دادن آنان از برخی دیگر بهره برده اند. اگر آنان به یک نظام انگیزشی کارامد و مؤثر تمسک نمی جستند، تعالیمشان بی ثمر بود. پیامبران علیهم السلام دربارهی پیامدهای رفتارها به مردم هشدار داده اند که ممکن است در این دنیا یا در آخرت به وقوع بپیوندد.
در این پژوهش، مفهوم تقویت با رویکردی کیفی و با روش «تحلیل منطقی» در رفتارگرایی و قرآن مطمح نظر قرار گرفته است. مفهوم «تقویت» در قرآن با توجه به انسان شناسی، که از قرآن کریم استفاده می شود، تحقق می یابد. «تقویت» در این منظر، شامل جنبهی مادی (جسمانی) و معنوی (روحانی) با اولویت بُعد روحانی انسان و همسو با اختیار و فطرت انسانی و در جهت کمال حقیقی فرد می شود.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, Seyed jamalodin.(2025) مفهومشناسی تطبیقی «تقویت» از دیدگاه رفتارگرایی و قرآن کریم. Marifat, 27(3), 53-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Seyed jamalodin ."مفهومشناسی تطبیقی «تقویت» از دیدگاه رفتارگرایی و قرآن کریم". Marifat, 27, 3, 2025, 53-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, S.(2025) 'مفهومشناسی تطبیقی «تقویت» از دیدگاه رفتارگرایی و قرآن کریم', Marifat, 27(3), pp. 53-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, S. مفهومشناسی تطبیقی «تقویت» از دیدگاه رفتارگرایی و قرآن کریم. Marifat, 2025; 27(3): 53-