Pages: 
				05-
			
						
						
				Receive Date: 2025/11/04
			
						
						
				Accept Date: 2025/11/04
			  
					
		
						
		
			 
		
		
		
			 
		
        
            چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian) 
            
                
                    
                        Title :اوصاف شیعیان واقعی در وصایای امام محمدباقر علیه السلام (10) *                    
                    
                        Abstract: 
این مقال شرحی است بر وصایای امام محمدباقر علیه السلام به جابربن یزید جعفی، در باب اوصاف شیعیان واقعی. آن حضرت می فرمایند: با از بین بردن طمع، پایداری عزت را بجوی و خواری طمع را با عزت ناامیدی از خیر دیگران از خود دور ساز و عزت ناامیدی را با همت بلند به دست آور. مفهوم حرص و طمع در این نکته اشترک دارند که انسان مبتلا به این دو زذیله، دوست دارد داشته ها و اموالش را زیاد کند. اما کسی که طمع دارد، می خواهد مال و بهره های مادی را از راه دستیابی به اموال دیگران زیاد کند. طمع، مقابل این حالت روحی است که انسان دوست دارد مستقل باشد و روی پای خود بایستد. بنابراین، احساس عزت یکی از نیازهای فطری انسان است که در مقابل احساس ذلت، خواری و چشم به اموال دیگران قرار دارد.    
راه رهایی از این صفت زذیله این است که حسن ناامیدی از کمک دیگران را در خود تقویت کنیم و خود نیازهایمان را بدون کمک از دیگران برطرف کنیم و اعتماد به نفس را تقویت و به توکل به خدا کنیم.
                      
                    
                                     
             
         
					 
	
	
		Cite this article:
		
RIS
		Mendeley
		BibTeX
		APA
		MLA
		HARVARD
		VANCOUVER
	APA  | MLA  | HARVARD  | VANCOUVER 
Mesbahe Yazdi, Mohammad Taqi.(2025) اوصاف شیعیان واقعی در وصایای امام محمدباقر علیه السلام (10) *. Marifat, 29(8), 05-
 
	APA  | MLA  | HARVARD  | VANCOUVER 
Mohammad Taqi Mesbahe Yazdi."اوصاف شیعیان واقعی در وصایای امام محمدباقر علیه السلام (10) *". Marifat, 29, 8, 2025, 05-
 
	APA  | MLA  | HARVARD  | VANCOUVER 
Mesbahe Yazdi, M.(2025) 'اوصاف شیعیان واقعی در وصایای امام محمدباقر علیه السلام (10) *', Marifat, 29(8), pp. 05-
 
	APA  | MLA  | HARVARD  | VANCOUVER 
Mesbahe Yazdi, M. اوصاف شیعیان واقعی در وصایای امام محمدباقر علیه السلام (10) *. Marifat, 2025; 29(8): 05-