Marifat, Volume 31, Issue 10, No 301, Year 2025 , Pages 61-73

    The Principles and Methods of Strengthening Willpower with Emphasis on the View of Ayatullah Misbah Yazdi

    Article Type: 
    Promotional
    Writers:
    ✍️ Hasan / MA in Ethics Teacher Training, the IKI / hasanmadadkhany@gmail.com
    Yaser solati / Graduated from Qom Seminary / solati@iki.ac.ir
    Abstract: 
    Abstract Willpower is a special psychological ability in human beings that enables them to consciously choose the path of growth. Willpower can be considered one of the main axes of the human sciences because it is the main axis of human behavior and the conscious actions of humans in all dimensions are based on willpower. Willpower has different degrees and can decrease or increase. The stronger a person's willpower, the better choices he will make; one’s bad choices are often the result of his weak willpower. In his works, Ayatullah Misbah Yazdi has discussed the role of willpower as one of the dimensions of human existence in the formation of behavior. This documentary- library research analyses the principles and methods of strengthening willpower with emphasis on Ayatullah Misbah Yazdi's point of view. The results indicate that with principles such as raising awareness and insight, preaching, strengthening faith, correcting intentions, piety, strengthening servitude, strengthening fear and hope, exercising willpower, persistence in action, refraining from sin, controlling one’s eyes and ears, and also with methods such as prayer, supplication, complete trust in God, charity, self-discipline, spiritual instruction to oneself and exercise, the will can be strengthened.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :اصول و روش‌های تقویت اراده با تأکید بر دیدگاه آیت‌الله مصباح یزدی
    Abstract: 
    اراده نوعی توانایی روانی ویژۀ انسان است که وی را قادر می سازد تا با اختیار خود، مسیر رشد را به طور آگاهانه انتخاب کند. با توجه به اینکه محور اصلی رفتارهای انسان اراده و اختیار است و کارهای آگاهانۀ انسان در همۀ ابعاد، مستند به اراده است؛ یکی از محورهای اصلی علوم انسانی را می توان اراده و اختیار انسان دانست؛ اراده ای که شدت و ضعف دارد و می تواند کاهش یا افزایش یابد. هرقدر انسان، اراده نیرومندتری داشته باشد، حسن انتخاب بیشتری خواهد داشت و سوء انتخاب او در بیشتر اوقات ناشی از سست ارادگی اوست. آیت الله مصباح یزدی در تألیفات خویش به نقش اراده به عنوان یکی از ابعاد وجودی انسان در شکل گیری رفتارهای او فراوان پرداخته اند. در این پژوهش که از روش بررسی اسنادی و کتابخانه ای، و تحلیل مباحث استفاده شده، به بررسی اصول و روش های تقویت اراده، با تأکید بر دیدگاه آیت الله مصباح یزدی پرداخته شده است. نتیجه به دست آمده حاکی از آن است که با اصولی همچون آگاهی بخشی و بینش افزایی، موعظه، تقویت ایمان، تصحیح نیت، تقواپیشگی، تقویت عبودیت و بندگی، تقویت بیم و امید، اعمال اراده، مداومت بر عمل، پرهیز از گناه، کنترل چشم و گوش، و همچنین با روش هایی همچون نماز، توسل، توکل، انفاق، تحمیل به نفس، تلقین به نفس، و ورزش، می توان اراده را تقویت کرد.
    References: 
    • نهج‌البلاغه، 1379، ترجمة ‌محمد دشتی، قم، دارالحکمه.
    • آريان، حميد و محمدعلي جهان‌پناه، 1398، «عوامل مؤثر بر اراده انسان و تقويت آن در راستاي انجام عمل صالح از نظر قرآن»، معرفت، ش 257، ص 77ـ86.
    • باقري، خسرو، 1390، نگاهي دوباره به تربيت اسلامي، ج بيست و ششم، تهران، مدرسه.
    • تميمى آمدى، عبدالواحدبن محمد، 1366، تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، قم، دفتر تبليغات اسلامي.
    • توانايي، محمدحسين و الهه سليم‌زاده، 1389، «بررسي تأثير مثبت‌انديشي از ديدگاه قرآن و حديث»، پژوهشنامة علوم و معارف قرآن کريم، ش 7، ص 39ـ63.
    • حسني، شعبانعلي، 1389، «آثار تربيتي تقوا»، راه تربيت، ش 10، ص 83ـ98.
    • حسينى موسوى، محمدبن ابي‌‌طالب، 1418ق، تسلية المُجالس و زينة المَجالس، قم، مؤسسة المعارف الاسلاميه.
    • خدايار، دادخدا و مهدي قائمي، 1391، «نگاهي قرآني به کارکردهاي اخلاقي توکل و نقش آن در سلامت معنوي»، اخلاق پزشكي، ش 22، ص 55ـ91.
    • دريساوي، سميه و علي‌نقي فقيهي، 1392، «بررسي عوامل ضعف خودکنترلي از منظر قرآن کريم»، معرفت اخلاقي، ش 1، ص 75ـ92.
    • دفتر همکاري حوزه و دانشگاه، 1376، اهداف تربيت از ديدگاه اسلام، تهران، سمت.
    • رضواني دهاقاني، اصغر، 1391، اعتماد به نفس و تقويت اراده، قم، کوثر ادب.
    • سيمياري، شهين و همكاران، 1398، «بررسي اثربخشي تربيت بر سازندگي فرد و اجتماع از منظر قرآن مجيد با نگاهي به عرفان اسلامي»، عرفان اسلامي، ش60، ص 209ـ229.
    • شاکري، روح‌الله و رضا لک‌زايي، 1396، «منابع نرم قدرت متعالي در انديشه سياسي امام خميني»، مطالعات انقلاب اسلامي، ش 51، ص 51ـ70.
    • شه‌گلي، احمد و عبدالحسين خسروپناه، 1393، «بررسي نسبت فطرت بشري با نظام تکنيکي»، مطالعات معرفتي در دانشگاه اسلامي، ش 4، ص 593ـ610.
    • طباطبائي، سيدمحمدحسين، 1388، الميزان في تفسير القرآن، ترجمة سيدمحمدباقر موسوي همداني، قم، دفتر انتشارات اسلامي.
    • طوسى، محمدبن حسن، 1411ق، مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد، بيروت، مؤسسة فقه الشيعه.
    • عالم‌زاده نوري، محمد، 1396، «عوامل تقويت اراده و افزايش قدرت عمل»، معرفت، ش 632، ص 25ـ35.
    • علائي رحماني، فاطمه و مهري حسن‌زاده، ۱۳۹۲، «واکاوي مفهوم ترس با تکيه بر نوع ضد ارزشي آن در قرآن»، معرفت اخلاقي، ش 1، ص 55ـ74.
    • علم‌الهدي، سيدمحمدحسن، 1394، «تحليل روش قرآن کريم در درمان حسد»، پژوهش‌نامه اخلاق، ش 27، ص 67ـ82.
    • کشاورز، سوسن، 1386، «مفاهيم آينده‌نگر در اسلام و آثار تربيتي آنها»، تربيت اسلامي، ش ۴، ص 131ـ162.
    • كلينى، محمدبن ‌يعقوب، 1407ق، الكافي، چ چهارم، تهران، دارالكتب الاسلاميه.
    • گروهي از نويسندگان، 1394، فلسفه تعليم و تربيت، زيرنظر محمدتقي مصباح يزدي، چ سوم، تهران، مدرسه.
    • مجلسى، محمدباقر، 1403ق، بحارالأنوار، چ دوم، بيروت، دار احياءالتراث العربي.
    • محدث نورى، حسين‌بن ‌محمدتقى، 1408ق، مستدرك‌الوسائل و مستنبط‌المسائل، قم، مؤسسة آل‌البيت.
    • محمدزاده رهني، محمدرضا، 1387، «بررسي فقهي حوادث و صدمات ورزشي»، فقه و تاريخ تمدن، ش 16، ص 91ـ125.
    • مصباح يزدي، محمدتقي، 1382الف، بر درگاه دوست، چ چهارم، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ ، 1382ب، آذرخشي ديگر از آسمان کربلا، چ دهم، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ ، 1382ج، کاوش‌ها و چالش‌ها، چ سوم، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ ، 1383، به سوي تو، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ ، 1384الف، به سوي خودسازي، چ چهارم، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ ، 1384ب، راهيان کوي دوست، چ نهم، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ ، 1384ج، آموزش عقايد، چ هفدهم، تهران، سازمان تبليغات اسلامي.
    • ـــــ ، 1384د، ياد او، چ سوم، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ ، 1388الف، پيش‌نيازهاي مديريت اسلامي، چ دوم، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ ، 1388ب، رستگاران، چ سوم، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ ، 1389، جامي از کوثر، چ دوازدهم، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ ، 1390الف، به سوي او، چ چهارم، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ ، 1390ب، پند جاويد، چ چهارم، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ ، 1390ج، در جستجوي عرفان اسلامي، چ چهارم، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ ، 1390د، انسان‌سازي در قرآن، چ سوم، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ ، 1390ز، سجاده‌هاي سلوک: شرح مناجات‌هاي امام سجاد، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني، ج 1.
    • ـــــ ، 1390و، پند جاويد، چ چهارم، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ ، 1390هـ.‌، نگاهي گذرا به بسيج و بسيجي، چ پنجم، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ ، 1391الف، اخلاق در قرآن، چ پنجم، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني،‌ ج 1.
    • ـــــ ، 1391ب، اخلاق در قرآن، چ پنجم، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني، ج 2.
    • ـــــ ، 1391ج، بزرگ‌ترين فريضه، چ چهارم، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ ، 1391ح، نظريه حقوقي اسلام، چ پنجم، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ ، 1391د، پندهاي امام صادق به ره‌جويان صادق، چ سوم، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ ، 1391ز، ره توشه، چ ششم، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني، ج 2.
    • ـــــ ، 1391ط، بهترين‌ها و بدترين‌ها از ديدگاه نهج‌البلاغه، چ سوم، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ ، 1391و، ره‌توشه، چ ششم، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ ، 1391هـ.، شکوه نجوا، چ پنجم، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ ، 1391ي، جان‌ها فداي دين، چ چهارم، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ ، 1392، سيماي سرافرازان، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ ، 1393الف، سجاده‌هاي سلوک: شرح مناجات‌هاي امام سجاد، چ دوم، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني، ج 2.
    • ـــــ ، 1393ب، جرعه‌اي از درياي راز، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ ، 1393ج، زلال نگاه؛ مباحثي در بصيرت سياسي ـ اجتماعي، چ دوم، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • مطهري، مرتضي، 1383، مجموعه آثار، تهران، صدرا.
    • موسوي‌ اصل، سيدمهدي، 1395، روانشناسي اخلاق، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
    • موسوي‌ خميني، سيدروح‌الله، 1370، آداب الصلوة، تهران، مؤسسة تنظيم و نشر آثار امام خميني.
    • نجفي، حسن و ديگران، 1396، «شناسايي مدلول‌هاي تربيتي دعاي بيست‌وپنجم صحيفه سجاديه براي کاربرد در طراحي برنامه درسي قصد شده معارف اسلامي»، سراج منير، ش 29، ص 133ـ161.
    • واسعي، سيدعليرضا و اميرمحسن عرفان، 1393، «باورداشت آموزه مهدويت و نقش آن در احياي فرهنگ و تمدن اسلامي»، مشرق موعود، ش 29، ص 113ـ134.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Hasan, solati, Yaser, Hoseini amini, seyyed hasan.(2025) The Principles and Methods of Strengthening Willpower with Emphasis on the View of Ayatullah Misbah Yazdi. Marifat, 31(10), 61-73

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Hasan ; Yaser solati; seyyed hasan Hoseini amini."The Principles and Methods of Strengthening Willpower with Emphasis on the View of Ayatullah Misbah Yazdi". Marifat, 31, 10, 2025, 61-73

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , H, solati, Y, Hoseini amini, S.(2025) 'The Principles and Methods of Strengthening Willpower with Emphasis on the View of Ayatullah Misbah Yazdi', Marifat, 31(10), pp. 61-73

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , H, solati, Y, Hoseini amini, S. The Principles and Methods of Strengthening Willpower with Emphasis on the View of Ayatullah Misbah Yazdi. Marifat, 2025; 31(10): 61-73