Pages:
93-104
Receive Date: 2025/03/21
Accept Date: 2025/03/21
Abstract:
Abstract
The philosophy of the creation of the world and the effects of believing in it on the transcendence of man is a fundamental discussion in the identity studies of the Quranic human. Therefore, this descriptive-analytical article deals with the philosophy of the creation of the world and the effects of believing in it on the transcendence of man from the perspective of the Holy Qur’an. The results of the study showed that in the Qur'anic view, the world is like a school; it is a place for human education and evolution; it is a bridge to the hereafter and a time for action. In this view, the hereafter is considered as an abode of permanence and a day of reckoning, in which there is real and eternal life. If belief in this philosophy of the creation of the world which is an innate belief is hidden in every human being is properly promoted, it will have many educational, spiritual and moral effects on human transcendence. Attending to and recognizing one's true potential, self-improvement and fighting one’s evil-prompting self, not following the Satan and serving God, and tending to divine values such as patience, justice, altruism, and jihad are among these effects.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :فلسفۀ آفرینش دنیا و آثار باور به آن بر تعالی هویت انسان از منظر قرآن کریم
Abstract:
فلسفۀ آفرینش دنیا و آثار باور به آن بر تعالی انسان، بحث بنیادین در مطالعات هویتی انسان قرآنی است؛ لذا در این مقاله توصیفی ـ تحلیلی به فلسفۀ آفرینش دنیا و آثار باور بر آن، بر تعالی انسان از منظر قرآن کریم پرداخته شده است. نتایج بررسی نشان داد که در نگاه قرآنی، دنیا از نوع مدرسه و محل تربیت انسان و جایگاه تکامل بوده و پلی به سوی آخرت و روز عمل است. در این نگاه، آخرت نیز به عنوان دار قرار و روز حسابرسی در نظر گرفته می شود که حیات واقعی و جاودان در آن است. باور به این فلسفه از آفرینش دنیا باوری فطری که در نهان هر انسانی نهفته است، اگر به درستی پرورش یابد آثار تربیتی، معنوی و اخلاقی فراوانی در تعالی انسان خواهد داشت. غفلت زدایی و شناخت ظرفیت واقعی، خودسازی ومبارزه با نفس، پیروی نکردن از شیطان و بندگی خدا و تمایل به ارزش های الهی همچون صبر، عدالت ورزی، انفاق، جهاد ازجمله این آثار است.
References:
- نهجالبلاغه، 1388، ترجمة حسین انصاریان، قم، آیین دانش.
- ابن ابيجمهور، محمدبن عليبن ابراهيم، 1403ق، عوالي اللئالي، قم، سيدالشهداء.
- بهشتي، ابوالفضل، 1386، به سوي بيداري و راههاي گريز از غفلت، قم، نسيم بهشت.
- راغب اصفهانى، حسينبن محمد، 1412، مفردات ألفاظ القرآن، بیروت، دارالقلم.
- ساماني، محمود و علي نصيري، 1389، «آثار تربيتي اعتقاد به معاد»، مطالعات تفسيري، سال اول، ش 4، ص 9ـ34.
- سبحاني، جعفر، 1373، معاد و انسان، قم، مکتب اسلام.
- صدرالمتألهين، 1419ق، مفاتيح الغيب، بيجا، بينا.
- طباطبائي، سيدمحمدحسين، 1385، الميزان في تفسير القرآن، ترجمة سيدمحمدباقر موسوي همداني. قم، مرکز تحقيقات کامپيوتري علوم اسلامي.
- ـــــ ، 1391، انسان از آغاز تا انجام، ترجمه و تعليق صادق لاريجاني، قم، بوستان کتاب.
- طريحي، فخرالدين، 1375، مجمع البححرين، تهران، مرتضوي.
- عبدالله، ناصرعلي، 1377، معجم البسيط، مشهد، دانشگاه علوم اسلامي رضوي.
- عبداللهي، زهرهسادات، 1396، بازشناسي مفهوم آخرتگرايي از منظر نهج البلاغه، پاياننامه کارشناسي ارشد نهج البلاغه، بيرجند، دانشگاه بيرجند.
- عسکري نقوي، حسن، 1398، «بررسي آثار فردي و اجتماعي اعتقاد به معاد»، گفتمان انديشه، سال دوم، ش 1، ص 124ـ199.
- فخررازي، محمدبن عمر، 1420ق، تفسير کبير، بيروت، دارالفکر.
- فرحبخش، حميده و حميدرضا علوي، 1395، «بررسي دنيا از ديدگاه قرآن و انجيل و استلزامات تربيتي مربوط به آن»، معرفت، ش 223، ص 109ـ121.
- فيض کاشاني، محسن، 1383ق، المحجة البيضاء في تهذيب الاحياء، قم، جامعة مدرسين.
- کليني، محمدبن يعقوب، 1365، اصول کافي، تهران، دارالکتب الاسلاميه.
- متقي هندي، حسامالدین، 1419ق، کنز العمال في سنن الأقوال و الأفعال، بیروت، دارالکتب العلمیه.
- مجلسي، محمدباقر، 1403ق، بحارالانوار، بيروت، مؤسسة الوفاء.
- مرادي کهنکي، فاطمه، 1394، نقش آخرتگرايي در سبک زندگ اسلامي براساس نهجالبلاغه، پايان نامه کارشناسي ارشد نهجالبلاغه، لرستان، دانشگاه لرستان.
- مرتضي زبيدي، محمدبن محمد، 1414ق، تاجالعروس من جواهر القاموس، بيروت، دارالفکر.
- مصباح يزدي، محمدتقي، 1373، معارف قرآن، قم، مؤسسة در راه حق.
- ـــــ ، 1377، آموزش عقايد، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
- ـــــ ، 1383، ره توشه، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
- مصطفوي، حسن، 1375، التحقيق في کلمات القرآن الکريم، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي.
- مطهري، مرتضي، 1361، عدل الهي، تهران، صدرا.
- مکارم شيرازي، ناصر و همكاران، 1374، تفسير نمونه، تهران، دارالکتب الاسلاميه.
- ـــــ ، 1385، اخلاق در قرآن، قم، امام علیبن ابیطالب.
- ملکي، حسن و ياسر ملکي، 1392، «تحليلي بر نسبت دنيا و آخرت و دلالتهاي تربيتي آن»، تربيت اسلامي، سال هشتم، ش 2، ص 145ـ169.
- موسوي خميني، سيدروحالله، 1389، صحيفه امام، تهران، مؤسسة تنظيم و نشر آثار امام خميني.
- موسوي سبزواري، عبدالعلي، 1409ق، مواهب الرحمان في تفسير القرآن، بيروت، مؤسسة اهلالبيت.
- ميرباقري، محمدکاظم، 1399، نقش ايمان به آخرت در زندگي انسان، قم، مؤسسة نور المجتبي.
-
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, Hajar, Najafi, Hassan.(2025) The Philosophy of the Creation of the World and the Effects of Believing in It on the Transcendence of Man from the Perspective of the Holy Qur'an. Marifat, 31(11), 93-104
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Hajar ; Hassan Najafi."The Philosophy of the Creation of the World and the Effects of Believing in It on the Transcendence of Man from the Perspective of the Holy Qur'an". Marifat, 31, 11, 2025, 93-104
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, H, Najafi, H.(2025) 'The Philosophy of the Creation of the World and the Effects of Believing in It on the Transcendence of Man from the Perspective of the Holy Qur'an', Marifat, 31(11), pp. 93-104
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, H, Najafi, H. The Philosophy of the Creation of the World and the Effects of Believing in It on the Transcendence of Man from the Perspective of the Holy Qur'an. Marifat, 2025; 31(11): 93-104