Marifat, Volume 32, Issue 3, No 306, Year 2024 , Pages 59-66

    Why and How is the Monopoly of Religious Guidance on the Leaders Appointed by God

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    Writers:
    Sayyed Mehdi Hoseini / استادیار دانشگاه فرهنگیان / sm.hoseini@cfu.ac.ir
    Abstract: 
    Abstract One cannot find the path to salvation if he/she does not know the guides to this path. Therefore, it is necessary to know the real guides and follow them to get to salvation. But how can be real guides recognized? Recognizing the real guides, which is an important issue for human being, is discussed in this article using a descriptive-analytical method. I have shown that God introduces the real leaders to people by giving miracles to the prophets - or the prophets introduce the next leaders - and appoints them to guide people. God is at the top of the chain of guides and He is the one who has introduced some people to guide the mankind. Prophets and the infallibles Imams and the Holy Qur'an are responsible for guiding people on behalf of the Almighty God. The just Islamic jurist and scholar of Islamic Hadith is also generally appointed by the infallible Imams to guide people. Therefore God has appointed the guides; they are either direct or indirect, and either specific or general.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :چیستی و چرایی انحصار هدایت‌گری دینی به هدایت‌گران منصوب خداوند
    Abstract: 
    اگر انسان راهنمایان راه فلاح را نشناسد، نمی تواند در مسیر فلاح قدم بردارد؛ پس لازم است هدایت گران حقیقی را شناخته و با پیروی از آنها به فلاح برسد. اما هدایت گران حقیقی چگونه شناخته می شوند؟ شناخت هدایت گران حقیقی مسئله ای کلیدی برای انسان است که با روش توصیفی ـ تحلیلی در این مقاله مورد پژوهش قرار گرفته است. به دست آمد که خداوند در راستای هدایت گری خود، با قراردادن معجزه در اختیار پیامبر یا معرفی هدایت گران بعدی توسط پیامبر، هدایت گران حقیقی را به مردم می شناساند و آنها را برای هدایت مردم منصوب می کند. خداوند در رأس سلسلۀ هدایت گران، قرار دارد و اوست که انسان هایی را برای هدایت گری بشر معرفی کرده است. پیامبران و سایر معصومین و قرآن کریم، وظیفۀ هدایت انسان ها را از طرف خداوند متعال بر عهده دارند. فقیه عادل حدیث شناس نیز به نصب عام از طرف معصوم به هدایت گری منصوب شده است. پس هدایت گران، مستقیم یا غیرمستقیم، خاص یا عام، از طرف خداوند منصوب شده اند.
    • نهج‌البلاغه، ۱۴۱۴ق، نهج البلاغه، قم، هجرت.
    • تميمي ‫آمدي، عبدالواحدبن محمد، 1410ق، غرر الحکم و درر الکلم‏، چ دوم، تهران، دار الکتاب الاسلامي.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
    • جوادي آملي، عبدالله، 1383، تفسير موضوعي قرآن کريم (هدايت در قرآن)، قم، اسراء.‬‬‬‬‬‬
    • ـــــ ، 1388، تسنيم، چ هشتم، قم، اإسراء.‬‬‬‬‬‬
    • ـــــ ، 1389، ادب فناي مقربان، چ هفتم، قم، اسراء.‬‬‬‬‬‬‬‬
    • ‫حسيني، سيدمهدي، 1399، «حقيقت ولايت و جايگاه آن در تربيت انسان»، معرفت، ش 274، ص 9ـ20.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
    • ‫حکيمي، محمدرضا، 1389، «نهج‌البلاغه، کلام انسان هادي»، نهج‌البلاغه، ش 27و28، ص 62ـ85.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
    • ‫‫راغب اصفهاني، حسين‌بن محمد، ۱۴۱۲ق، مفردات الفاظ القرآن، بيروت، دارالقلم.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
    • ‫زبيدي، محمدمرتضي، ۱۴۱۴ق، تاج العروس، بيروت، دار الفکر.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
    • ‫سليم‌بن قيس، ۱۴۰۵ق، کتاب سليم‌بن قيس، قم، هادي.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
    • شاهرخي، سيداحمدرضا و تقي ايزدجو، 1395، «بررسي مبناي هدايت و ضلالت از ديدگاه سيد مرتضي علم‌الهدي و فخررازي»، پژوهش‌هاي تفسيري، ش ۳، ص 105ـ128.
    • صدوق، محمدبن علي، 1361، معاني الاخبار، قم، جامعة مدرسين.
    • فقيه، علي، 1397، «تلازم هدايت الهي و عصمت انبياء از ديدگاه علامه طباطبائي و پاسخ به اشکالات آن»، کلام اسلامي، ش ۱۰۶، ص 53ـ67.
    • ‫قرشي، سيدعلي‌اکبر، ۱۳۷۱، قاموس قرآن، چ ششم، تهران، دار الکتب الاسلاميه.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
    • ‫کليني، محمدبن يعقوب، 1407ق، الکافي، چ چهارم، قم، دار الکتب الاسلاميه.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
    • ‫مصباح يزدي، محمدتقي، ۱۳۸۳الف، به سوي تو، چ سوم، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
    • ـــــ ، 1383ب، فلسفه تعليم و تربيت اسلامي، چ چهارم، تهران، شرکت چاپ و نشر بين‌الملل.‬‬‬‬‬‬
    • ـــــ ، 1390، آيين پرواز، چ هفتم، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.‬‬‬‬‬‬
    • ـــــ ، ۱۳۹۴الف، اخلاق در قرآن، چ هشتم، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.‬
    • ـــــ ، ۱۳۹۴ب، پند جاويد، چ پنجم، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ ، 1394ج، در پرتو ولايت، چ ششم، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.‬‬‬‬‬‬
    • ـــــ ، 1۳۹۷، زينهار از تکبر، چ چهارم، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.‬‬‬‬‬‬
    • ـــــ ، ۱۳۹۹، انسان‌شناسي در قرآن، چ هفتم، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.‬‬‬‬‬‬
    • مطهري، مرتضي، ۱۳۷۷، مجموعه آثار، چ ششم، تهران، صدرا.‬‬‬‬‬‬
    • موسوي، سيدمرتضي و احمد شجاعي، 1399، «تبيين و بررسي عصمت پيامبران در پرتو آيات هدايت»، کلام اسلامي، ش 115، ص 109ـ125.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Hoseini, Sayyed Mehdi.(2024) Why and How is the Monopoly of Religious Guidance on the Leaders Appointed by God. Marifat, 32(3), 59-66

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Sayyed Mehdi Hoseini."Why and How is the Monopoly of Religious Guidance on the Leaders Appointed by God". Marifat, 32, 3, 2024, 59-66

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Hoseini, S.(2024) 'Why and How is the Monopoly of Religious Guidance on the Leaders Appointed by God', Marifat, 32(3), pp. 59-66

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Hoseini, S. Why and How is the Monopoly of Religious Guidance on the Leaders Appointed by God. Marifat, 2024; 32(3): 59-66