Abstract
"Resurrection" is one of the principles of all monotheistic religions. Perhaps there is hardly a page of the Holy Qur'an that does not mention this important fact; thus, regarding its form, various debates have been raised by Islamic scholars. "A limited number of scholars consider the resurrection to be purely spiritual; Some consider it to be an ideal body, and others, such as Agha Ali Modares Zenouzi and Mulana’ima Taleghani, consider it to be explainable with an elemental body as well. From Mulana’ima Taleghani's point of view, resurrection, the return of the soul to this body is a current element that is revived in resurrection. He has relied on several reasons to prove his claim. From the point of view of Agha Ali Modares Zenouzi, the physical resurrection is the ascension of the elemental body due to the material movement towards the otherworldly soul; In such a way that he finds a fit with that ego and has the ability to accompany it. Using an analytical-descriptive method, this paper has compared, analyzed, explained the theory of these two researchers about the resurrection, and finally investigated and criticized the theory of those two scientists. Although physical resurrection is accepted based on the appearance of Quranic verses and narrations; But none of the rational arguments of these two philosophers to prove the resurrection of the elemental body does not satisfy their purpose.
Title :بررسی تطبیقی دیدگاه ملانعیما طالقانی و دیدگاه مدرس زنوزی در معاد جسمانی عنصری
Abstract:
«معاد» از اصول عقاید همۀ ادیان توحیدی است. شاید کمتر صفحه ای از قرآن مجید را بتوان ملاحظه کرد که در آن از این حقیقت خطیر ذکری نباشد؛ اما در چگونگی آن، بحث های گوناگونی از طرف دانشمندان اسلامی مطرح شده است. تعداد محدودی از صاحب نظران، معاد را صرفاً روحانی؛ عده ای آن را با جسم مثالی و برخی دیگر، مانند آقاعلی مدرس زنوزی و ملانعیما طالقانی آن را قابل تبیین با جسم عنصری نیز می دانند. از منظر ملانعیما طالقانی، معاد، بازگشت نفس به همین بدن عنصری فعلی است که در معاد احیا می شود. ایشان برای اثبات ادعای خویش، به دلایل متعددی تمسک کرده است. از دیدگاه آقاعلی مدرس زنوزی، معاد جسمانی صعود بدن عنصری براثر حرکت جوهری به سوی نفس اخروی است؛ به گونه ای که با آن نفس تناسب پیدا کرده، توانایی همراهی با آن را داشته باشد. این مقاله با روش تحلیلی ـ توصیفی، نظریۀ این دو محقق را در باب معاد به صورت تطبیقی، واکاوی، تبیین و درنهایت به بررسی و نقد نظریه آن دو دانشمند پرداخته است. اگرچه معاد جسمانی عنصری براساس ظهور آیات قرآن و روایات مورد پذیرش است؛ اما هیچ کدام از استدلال های عقلی این دو فیلسوف برای اثبات معاد جسمانی عنصری، مقصود ایشان را تأمین نمی کند.
Emamifar, Hamid, , Mohammad, , Ali.(2024) A Comparative Study of Mulana’ima Taleghani's Point of View and Master Zenouzi's Point of View on Elemental Physical Resurrection. Marifat, 32(4), 31-41
Hamid Emamifar; Mohammad ; Ali ."A Comparative Study of Mulana’ima Taleghani's Point of View and Master Zenouzi's Point of View on Elemental Physical Resurrection". Marifat, 32, 4, 2024, 31-41
Emamifar, H, , M, , A.(2024) 'A Comparative Study of Mulana’ima Taleghani's Point of View and Master Zenouzi's Point of View on Elemental Physical Resurrection', Marifat, 32(4), pp. 31-41
Emamifar, H, , M, , A. A Comparative Study of Mulana’ima Taleghani's Point of View and Master Zenouzi's Point of View on Elemental Physical Resurrection. Marifat, 2024; 32(4): 31-41