Abstract
Epistemological virtues are the focus of epistemological discussions of virtue, which is a contemporary approach in epistemology and influenced by the revival of virtue ethics in the West. In response to epistemological problems, this approach, instead of focusing on the epistemic evaluation of belief, deals with the epistemic evaluation of the subject of knowledge. Considering the capacity of epistemological virtues in acquiring knowledge and justifying beliefs in contemporary epistemology, we investigated it with a descriptive-analytical method. The difference in explaining epistemological virtues to cognitive powers or personality traits respectively divides this approach into two groups, trust-oriented and responsibility-oriented. Theoretical and practical wisdom is the most important epistemic virtue that Aristotle puts forward. Loren Code considers epistemological responsibility to be a basic virtue. Sosa, Goldman, and Greko have an ability-oriented view and consider sensory abilities, reasoning, perception, introspection, and memory as examples of cognitive virtues. Zagsbeski considers the love of the truth to be the basic motivation of epistemological virtues. Bauer proposes a four-dimensional model for epistemic virtues and nine key virtues in learning. Virtueism has some problems; But it is useful as a complementary look in epistemology, especially religious epistemology.
Title :بررسی فضایل معرفتی از منظر معرفتشناسان فضیلتگرا
Abstract:
فضایل معرفتی محور مباحث معرفت شناسی فضیلت است که رویکردی معاصر در معرفت شناسی و متأثر از احیای اخلاق فضیلت گرا در غرب است. این رویکرد در پاسخ به مشکلات معرفت شناسی به جای تمرکز بر ارزیابی معرفتی باور به ارزیابی معرفتی فاعل شناسا می پردازد. با توجه به ظرفیت فضایل معرفتی در کسب معرفت و موجه سازی باورها در معرفت شناسی معاصر، با روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی آن پرداختیم. اختلاف در تبیین فضایل معرفتی به قوای شناختی یا صفات شخصیتی، این رویکرد را به ترتیب به دوگروه اعتمادگرا و مسئولیت گرا تقسیم می کند. حکمت نظری و عملی مهم ترین فضیلت معرفتی است که ارسطو مطرح می کند. لورین کُد، مسئولیت معرفتی را فضیلت پایه می داند. سوسا، گلدمن و گرکو نگاهی قوامحور دارند و قوای حسی، استدلال، ادراک، درون نگری و حافظه را از مصادیق فضایل معرفتی می دانند. زگزبسکی عشق به حقیقت را انگیزه بنیادین فضایل معرفتی می داند. بائر یک مدل چهاربعدی برای فضایل معرفتی و نُه فضیلت کلیدی در یادگیری مطرح می کند. بر فضیلت گرایی اشکالاتی وارد است؛ ولی به عنوان نگاهی مکمل در معرفت شناسی بخصوص معرفت شناسی دینی مفید است.
ارسطو، ١٣٧٨، اخلاق نيکوماخوس، ترجمة محمدحسن لطفي، تهران، طرح نو.
جوادپور، غلامحسين، 1394، «ارزيابي باورهاي ديني براساس فضيلتگرايي معرفتي»، قبسات، دورۀ بيستم، ش 76، ص 81ـ112.
خزاعي، زهرا، 1389، اخلاق فضيلت، تهران، حکمت.
ـــــ ، ١٣٩٤، معرفتشناسي فضيلت، چ دوم، تهران، سمت.
ـــــ ، 1397، «فضيلت معرفتي، قوه اعتمادپذير و ويژگي منشي: رويکردي تطبيقي»، فلسفه و کلام اسلامي، سال پنجاه و يكم، ش 1، ص 25ـ41.
زگزبسکي، ليندا، ١٣٩٢، معرفتشناسي، ترجمة کاوه بهبهاني، تهران، نشر ني.
همتزاده، حسين و ديگران، 1397، «فضايل معرفتي، شرط لازم حقيقتجويي و سازندۀ هويت عقلي»، الهيات تطبيقي، دوره نهم، ش 9، ص 123ـ146.
Anscombe G. Elizabeth. M, 1958, "Modern Moral Philosophy", Philosophy, V. 33, N. 124, p. 1-19.
Baehr, Jason, 2011, The Inquiring Mind: On Intellectual Virtues and Virtue Epistemology, Oxford, Oxford University Press.
----- , 2015a, Cultivating Good Minds: A Philosophical and Practical Guide to Educating for Intellectual Virtue, 1st, from http://intellectualvirtues.org.
----- , 2015b, "The Four Dimensions of an Intellectual Virtue", in Moral and Intellectual Virtues in Western and Chinese Philosophy, p. 86-98.
Code, Lorraine, 1987, Epistemic Responsibility, Hanover, University Press of New York England and Brown University Press.
Gettier, Edmund, 1963, "Is Justified True Belief Knowledge", Analysis, V. 23, N. 6, p. 121-123.
Goldman, Alvin & Olsson E. J, 2009, "Reliabilism and the value of Knoeledge", in Epistemic Value, Oxford, Oxford University Press.
----- , 1992, Liaisons: Philosophy Meets the Cognitive and Social Sciences, Cambridge, MIT Press.
Greco, John, 2002, "Virtues in Epistemology", in Paul Moser (ed.), Oxford Handbook of Epistemology, New York, Oxford University Press.
----- , 2004, "How to preserve your Virtue while losing your perspective", in Ernest Sosa and his critics, Malden, M.A, Blackwell.
Hookway Ch, 2003, "How to be a Virtue Epistemologist", in Depaul and Zagzebski (eds), Intellectual Virtue: Perspectives from Ethics and Epistemology, p. 183-202.
Montmarquet, James, 1993, Epistemic Virtue and Doxastic Responsibility, Lanham MD, Rowman and Littlefield Publishers.
Sosa, Ernest, 1980, "The Raft and The Pyramid", Midwest Studies in Philosophy, V. 5, p. 3-26.
----- , 1991, Knowledge in Perspective: Selected Essays in Epistemology, Cambridge, Cambridge University Press.
----- , 2015, "Virtue Epistemology: Character vs. Competence", in M. Alfano (ed), Current Controversies in Virtue Theory, New York, Routledge Press.
Zagzebski, Linda, 1996, Virtues of the Mind, Cambridge, Cambridge University Press.
----- , 2008, Epistemology, Belmont CA, Wadsworth Press.
, Alireza, Rezaei, Morteza.(2024) An Investigation into the Epistemological Virtues from the Viewpoint of Virtuous Epistemologists. Marifat, 32(4), 53-61
Alireza ; Morteza Rezaei."An Investigation into the Epistemological Virtues from the Viewpoint of Virtuous Epistemologists". Marifat, 32, 4, 2024, 53-61