Abstract
The purpose of this paaper is to answer the question, how the beauty of the Islamic lifestyle is explained by the anthropological view of Sadr al-Mutalahin? Explainin the main concepts such as lifestyle and beauty, the aesthetic elements of lifestyle in anthropology were investigated to answer this questtion. Then, according to the types of sensory, imaginary and intellectual beauty, the ratio of sense, imagination and reason in lifestyle and anthropology was explained. Using the descriptive-analytical method, the position of various beauty styles of life in human life was determined. Based on the conducted research, it was concluded that the emotional and imaginary happiness of the people of the society is always dependent on the perception of external faces and beautiful imagery. Therefore, due to the necessity of tolerance with others in the Islamic lifestyle, outward and imaginary beauty is considered a part of a person's social duty towards others. Intellectual beauty is also the desire of healthy human nature. Moving along the path of nature is the way to reach the highest level of humanity, that is, the highest degrees of theoretical reason. Achieving such a level, the mental and spiritual health of a person is guaranteed, and as a result, the rational beauties of the lifestyle, which are the natural needs of a person, emerge. This level of life style includes all the beauties of the lower levels.
Title :ارزش زیباییشناختی سبک زندگی اسلامی از نگاه صدرالمتألهین
Abstract:
هدف مقاله حاضر پاسخ به این سؤال است که چگونه زیبایی های سبک زندگی اسلامی با نگاه انسان شناختی صدرالمتألهین تبیین می شود؟ برای پاسخ، بعد از توضیح مفاهیم اصلی همچون سبک زندگی و زیبایی، عناصر زیبایی شناختی سبک زندگی در انسان شناسی بررسی گردید. سپس با توجه به اقسام زیبایی حسی، خیالی و عقلی، نسبت حس، خیال و عقل در سبک زندگی و انسان شناسی تبیین شد. در ادامه با روش توصیفی ـ تحلیلی جایگاه انواع زیبایی های سبک زندگی در حیات بشر مشخص گردید. بر پایۀ بررسی های انجام شده این نتیجه به دست آمد که همواره سعادت حسی و خیالی افراد جامعه، منوط به ادراک صورت های ظاهری و تصویرسازی زیباست. بنابراین به سبب لزوم مدارا با دیگران در سبک زندگی اسلامی، آراستگی ظاهری و خیالی بخشی از وظیفۀ اجتماعی فرد نسبت به دیگران شمرده می شود. زیبایی های عقلی نیز همان مطلوب های فطرت سلیم انسانی هستند. حرکت در مسیر فطرت، روش وصول به مرتبۀ برتر انسانی یعنی مدرکات عالی عقل نظری است. با حصول چنین مرتبه ای سلامت روحی و معنوی انسان تضمین شده و در نتیجه زیبایی های عقلانی سبک زندگی که همان مطلوبات فطری انسان هستند، بروز و ظهور می یابند. این مرتبه از سبک زندگی، جامع همه زیبایی های مراتب پایین تر نیز هست.