Marifat, Volume 32, Issue 4, No 307, Year 2024 , Pages 75-84

    The Aesthetic Value of Islamic life Style from the Point of View of Sadrul Mutalahin

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    Writers:
    ✍️ Ahmad / استادیار مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) / Peyro114@yahoo.com
    Abstract: 
    Abstract The purpose of this paaper is to answer the question, how the beauty of the Islamic lifestyle is explained by the anthropological view of Sadr al-Mutalahin? Explainin the main concepts such as lifestyle and beauty, the aesthetic elements of lifestyle in anthropology were investigated to answer this questtion. Then, according to the types of sensory, imaginary and intellectual beauty, the ratio of sense, imagination and reason in lifestyle and anthropology was explained. Using the descriptive-analytical method, the position of various beauty styles of life in human life was determined. Based on the conducted research, it was concluded that the emotional and imaginary happiness of the people of the society is always dependent on the perception of external faces and beautiful imagery. Therefore, due to the necessity of tolerance with others in the Islamic lifestyle, outward and imaginary beauty is considered a part of a person's social duty towards others. Intellectual beauty is also the desire of healthy human nature. Moving along the path of nature is the way to reach the highest level of humanity, that is, the highest degrees of theoretical reason. Achieving such a level, the mental and spiritual health of a person is guaranteed, and as a result, the rational beauties of the lifestyle, which are the natural needs of a person, emerge. This level of life style includes all the beauties of the lower levels.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :ارزش ‌‌زیبایی‌شناختی سبک زندگی اسلامی از نگاه صدرالمتألهین
    Abstract: 
    هدف مقاله حاضر پاسخ به این سؤال است که چگونه زیبایی های سبک زندگی اسلامی با نگاه انسان شناختی صدرالمتألهین تبیین می شود؟ برای پاسخ، بعد از توضیح مفاهیم اصلی همچون سبک زندگی و زیبایی، عناصر زیبایی شناختی سبک زندگی در انسان شناسی بررسی گردید. سپس با توجه به اقسام زیبایی حسی، خیالی و عقلی، نسبت حس، خیال و عقل در سبک زندگی و انسان شناسی تبیین شد. در ادامه با روش توصیفی ـ تحلیلی جایگاه انواع زیبایی های سبک زندگی در حیات بشر مشخص گردید. بر پایۀ بررسی های انجام شده این نتیجه به دست آمد که همواره سعادت حسی و خیالی افراد جامعه، منوط به ادراک صورت های ظاهری و تصویرسازی زیباست. بنابراین به سبب لزوم مدارا با دیگران در سبک زندگی اسلامی، آراستگی ظاهری و خیالی بخشی از وظیفۀ اجتماعی فرد نسبت به دیگران شمرده می شود. زیبایی های عقلی نیز همان مطلوب های فطرت سلیم انسانی هستند. حرکت در مسیر فطرت، روش وصول به مرتبۀ برتر انسانی یعنی مدرکات عالی عقل نظری است. با حصول چنین مرتبه ای سلامت روحی و معنوی انسان تضمین شده و در نتیجه زیبایی های عقلانی سبک زندگی که همان مطلوبات فطری انسان هستند، بروز و ظهور می یابند. این مرتبه از سبک زندگی، جامع همه زیبایی های مراتب پایین تر نیز هست.
    • نهج‌البلاغه، 1392، ترجمۀ محمد دشتي، تهران، پيام عدالت.
    • ابن‌سينا، حسين‌بن عبدالله، 1377ق، «الخطابه»، در: الشفاء: المنطق، مقدمۀ ابراهيم مدکور، تحقيق محمدسليم سالم، قاهره، وزارة التربية و التعليم.
    • ارسطو، 1392، خطابه، ترجمة اسماعيل سعادت، تهران، هرمس.
    • ـــــ ، 1980م، الخطابة لأرسطو، ترجمة عبدالرحمن بدوي، عراق، دار الرشيد.
    • افلاطون، 1380، دوره کامل آثار افلاطون، ترجمة محمدحسن لطفي، تهران، خوارزمي.
    • اكبري، رضا، 1392، «بازسازي ديدگاه ملاصدرا دربارۀ زيبايي و هنرآفريني»، فلسفه و کلام اسلامي، ش 2، ص 21ـ40.
    • رجبي‌نيا، داود، ۱۳۹۶، اسلام و زيبايي‌‌هاي زندگي: رويکردي تحليلي و تربيتي به سبک زندگي، چ دوم، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام‌ خميني.
    • رضانژاد، غلامحسين، ۱۳۸۷، مشاهد الالوهية يا شرح کبير بر الشواهد الربوبية صدرالمتألهين شيرازي، قم، آيت اشراق.
    • سهروردي، شهاب‌الدين، 1392، حکمة الاشراق، شرح قطب‌‌الدين‌ شيرازي و محمودبن‌ مسعود، تهران، بنياد حکمت اسلامي صدرا.
    • شبديني پاشاکي، محمد و همكاران، 1396، سبک زندگي اسلامي، چ چهارم، قم، پژوهشگاه علوم اسلامي امام صادق.
    • شريفي، احمدحسين، 1394، سبک زندگي اسلامي ايراني، تهران، آفتاب توسعه.
    • شيرواني، علي، 1394، کليات فلسفه، چ دوم، قم، هاجر.
    • صدرالمتألهين، ۱۳۴۱، العرشيه، تهران، دارالكتب اسلاميه.
    • ـــــ ، 1354، المبدأ و المعاد، تهران، انجمن حکمت و فلسفه ايران.
    • ـــــ ، 1360، اسرار الآيات، تهران، انجمن اسلامي حکمت و فلسفه ايران.
    • ـــــ ، 1363، مفاتيح الغيب، تهران، مؤسسه مطالعات و تحقيقات فرهنگي و انجمن اسلامي حکمت و فلسفه ايران.
    • ـــــ ، ۱۳۶۸، الحکمة المتعالية في الأسفار العقلية الأربعة، قم، مصطفوي.
    • ـــــ ، 1375الف، الشواهد الربوبية في المناهج السلوکية، بيروت، مؤسسة التاريخ العربي.
    • ـــــ ، 1375ب، مجموعه رسائل فلسفى صدرالمتألهين، تهران، حکمت.
    • ـــــ ، 1378، سه رساله فلسفي، قم، دفتر تبليغات اسلامي.
    • ـــــ ، 1381، کسر أصنام الجاهليه، تهران، بنياد حکمت اسلامي صدرا.
    • ـــــ ، 1382، شرح و تعليقه صدرالمتألهين بر الهيات شفا، تهران، بنياد حکمت اسلامي صدرا.
    • ـــــ ، 1981م، الحکمة المتعالية في الأسفار العقلية الأربعة، تعليقة ملاهادي سبزواري، بيروت، دار احياء التراث العربي.
    • صدوق، محمدبن علي، 1380، علل الشرايع، ترجمة سيدمحمدجواد ذهني تهراني، قم، مؤمنين.
    • فصيحي، امان‌الله و ديگران، 1394، شاخص‌‌هاي سبک زندگي اسلامي، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام ‌خميني.
    • مصباح يزدي، محمدتقي، 1393، شرح جلد هشتم اسفار، چ دوم، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام ‌خميني.
    • مطهرى، مرتضى، 1384، مجموعه آثار، چ هفتم، تهران، صدرا.
    • مهدوي‌کني، محمدسعيد، ۱۳۹۳، دين و سبک زندگي (مطالعه موردي شرکت‌کنندگان در جلسات مذهبي)، چ پنجم، تهران، دانشگاه امام صادق.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Ahmad, , Maryam.(2024) The Aesthetic Value of Islamic life Style from the Point of View of Sadrul Mutalahin. Marifat, 32(4), 75-84

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Ahmad ; Maryam ."The Aesthetic Value of Islamic life Style from the Point of View of Sadrul Mutalahin". Marifat, 32, 4, 2024, 75-84

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , A, , M.(2024) 'The Aesthetic Value of Islamic life Style from the Point of View of Sadrul Mutalahin', Marifat, 32(4), pp. 75-84

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , A, , M. The Aesthetic Value of Islamic life Style from the Point of View of Sadrul Mutalahin. Marifat, 2024; 32(4): 75-84